کد مطلب: 

248464

مبنای اصلی گزاره‌های دولت در حوزه فناوری اطلاعات، داده‌های طرح آینده‌نگاری است

مدیرکل توسعه راهبردها و سیاست‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: گزاره‌ها و سیاست‌های اجرایی دولت بر مبنای داده‌های طرح آینده‌نگاری این سازمان شکل می‌گیرد.
مبنای اصلی گزاره‌های دولت در حوزه فناوری اطلاعات، داده‌های طرح آینده‌نگاری است

به گزارش سیتنا، مهندس سعید سلیمانی، با بیان این مهم که آینده‌پژوهی، بستر مناسبی جهت ترسیم نقشه راه توسعه فناوری اطلاعات در کشور به شمار می‌رود تصریح داشت، در گام نخست طی اقدامی مطالعاتی 21 حوزه فناورانه پیشرو، مورد شناسایی و احصا قرار گرفت. سپس پرسشنامه‌ای با 11 سوال حول موضوع «چگونگی ایفای نقش دولت در توسعه فناوری‌های پیشرو» طراحی شد و با انتشار در یک بستر نرم‌افزاری بومی به شیوه الکترونیکی مورد پرسش قرار گرفت. لذا پس از تحلیل و تدوین نتایج دور اول که به صورت دلفی(Delphi) انجام شد، پرسشنامه دوم نیز بر اساس پاسخ‌های دور اول طراحی و به همان روش میان شرکت‌کنندگان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر در دور دوم این نظرسنجی، نتایج مرحله نخست در اختیار متخصصان و خبرگان قرار می‌گیرد تا بتوان ضمن آگاهی ذهنی از پاسخ‌های مرحله قبل به همسویی و ایجاد وفاق لازم در استخراج نتایج نیز دسترسی پیدا کرد. سپس برنامه‌ها و سیاست‌های دولت برای توسعه بخش فناوری اطلاعات بر مبنای این نتایج شکل می‌گیرد.

وی در خصوص معرفی 21 حوزه فناورانه پیشرو افزود، احراز هویت و کنترل دسترسی، کلان داده، زیست الکترونیک و سلامت دیجیتال، رایانش ابری، کنترل، روباتیک و تولید، رمزنگاری، پرداخت الکترونیکی و خدمات مالی، بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی و واقعیت افزوده، سامانه‌های شرکتی و دولت الکترونیکی، جرم‌یابی و کشف تقلب، زیرساخت، اینترنت چیزها، خدمات مکان محور، موبایل، نرم‌افزارهای اجتماعی، توسعه نرم‌افزار، متن و زبان، ویدیو و چند رسانه‌ای، هوش مصنوعی، تشخیص و مقابله با حملات و زنجیره بلوکی در زمره فناوری‌هایی هستند که در این طرح مورد سنجش قرار گرفته‌اند.

مدیرکل توسعه راهبردها و سیاست‌های معاونت سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران، در توضیح ذینفعان این طرح با ذکر این مهم که تمام طیف‌هایی که به نوعی در حوزه فناوری اطلاعات، تاثیرگذارند می‌توانند از نتایج استخراجی استفاده نمایند، نقش بازیگران کلیدی در طرح آینده‌نگاری حوزه فناوری اطلاعات را علاوه بر نهادها و دستگاه‌های دولتی، مجامع صنفی، اتحادیه‌ها، سندیکای صنعت مخابرات ایران، صاحبان صنایع، بخش خصوصی، پژوهشگران، اساتید دانشگاه، خبرگان، متخصصان و سایرین ایفا می‌کنند.

وی هم‌چنین از اعلام نتایج فاز نخست طرح پژوهشی انجام شده در طی هفته‌های پیش رو خبر داد و برگزاری دوره‌ای آن را راهکاری موثر در شناسایی اولویت‌ها و ایجاد راهبردهای اساسی به منظور انجام برنامه‌ریزی بلند مدت در حوزه فناوری اطلاعات کشور دانست.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-09-05 11:47

افزودن دیدگاه جدید