کد مطلب: 

248406

کلاهبرداری با ترفند دوست‌یابی در شبکه اجتماعی تلگرام

رئیس پلیس فتا استان سمنان گفت: مجرم سایبری که با ایجاد اکانت‌های جعلی در شبکه اجتماعی تلگرام به بهانه دوست ‌یابی اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌ کرد، توسط کارآگاهان پلیس فتا شناسایی و به مقامات ذی‌صلاح قانونی تحویل داده شد.
کلاهبرداری با ترفند دوست‌یابی در شبکه اجتماعی تلگرام

به گزارش سیتنا از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ حسین صادقی رئیس پلیس فتا استان سمنان در تشریح این پرونده قضایی به خبرنگار ما گفت: در پی مراجعه فردی از شهروندان به پلیس فتا مرکز استان مبنی بر کلاهبرداری در شبکه اجتماعی تلگرام، در این راستا پرونده مقدماتی با هماهنگی مقام قضائی تشکیل شد.

وی در ادامه گفت: با توجه به ارائه مستندات توسط شاکی و با اقدامات تخصصی صورت پذیرفته مشخص شد متهم با استفاده از بستر شبکه اجتماعی تلگرام با ایجاد پروفایلی جعلی با وعده دوست یابی برای کاربران اقدام به دریافت وجه از آنان کرده و بعد از آن دیگر پاسخگو نبوده است.

این مقام سایبری افزود: کارشناسان پلیس فتا با انجام اقدامات تخصصی و تحلیل مستندات جمع‌آوری شده و با بررسی اطلاعاتی و تخصصی، در نهایت طی یک اقدام پلیسی با هماهنگی مقام قضائی این مجرم سایبری به همراه ادله دیجیتال مجرمانه به مقامات ذی‌صلاح قانونی تحویل داده شد.

وی بیان داشت: متهم دستگیر شده با توجه به شواهد و مدارک موجود ضمن اعتراف به جرم خود عنوان کرد در شبکه اجتماعی تلگرام با ایجاد دو اکانت با هویت های متفاوت در گروه‌های چت فعالیت داشته و با وعده دوست یابی، اقدام به اخذ وجه و کلاهبرداری از کاربران می‌ کرده است. 

سرهنگ صادقی انگیزه متهم را کسب منافع مالی بیان کرد و افزود: متاسفانه با بررسی تلفن همراه این متهم سایبری مشخص شد این مجرم سایبری برخی از تصاویر خصوصی و شخصی کاربران را نیز دریافت کرده است.

رئیس پلیس فتا استان سمنان با اشاره به جعلی و سرقتی بودن بسیاری از اسامی و تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی به شهروندان هشدار داد: به هیچ عنوان به درخواست های کاربران ناشناس پاسخ مثبت ندهید و برای کاربران ناشناس درخواست دوستی نفرستید و به منظورحفظ حریم خصوصی به افرادی که شناختی نسبت به آنان نداشته اعتماد نکنید و اطلاعات شخصی خود از قبیل عکس‌های شخصی و یا خانوادگی خود را ارسال نکنید.

این مقام مسئول تصریح کرد: پلیس فتا در جهت سالم سازی فضای مجازی، مقتدرانه در برابر مجرمان سایبری ایستاده و با اشرافیت کامل به صورت شبانه روز، با رصد پیوسته فضای مجازی با هر نوع تخلفی به شدت برخورد می‌کند تا زمینه فعالیت مجرمان از بین برود.

سرهنگ صادقی با معرفی سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir از کاربران خواست: از مطالب آموزشی این سایت استفاده کنند و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک و مجرمانه آن را از طریق لینک سامانه پاسخگویی به فوریت‌های سایبری، با ما در میان بگذارند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2020-09-03 07:08

افزودن دیدگاه جدید