کد مطلب: 

248201
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

اگر در اقتصاد موفق نشویم در سایر حوزه‌ها هم توفیقی نخواهیم داشت/ فضای سایبر، بهره‌وری را متمایل به بینهایت می‌کند که برای کشور نجات‌بخش و منشا جهش تولید است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رونق تولید و جهش تولید روی قلمرو مثبت محور مختصات قرار دارند و به نظر می رسد رونق تولید هر تغییر مثبتی که باشد، جهش تولید یک رشد دوبرابری نسبت به رونق تولید است. لذا می توان گفت جهش تولید یک رشد دو رقمی، بهره مند از فناوری های تامین کننده جهش تولید و بهره مند از فرصت های مهم و اثر گذار در تقویت تحولی تولید است.
اگر در اقتصاد موفق نشویم در سایر حوزه‌ها هم توفیقی نخواهیم داشت/ فضای سایبر، بهره‌وری را متمایل به بینهایت می‌کند که برای کشور نجات‌بخش و منشا جهش تولید است

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر سعید رضا عاملی در جلسه کمیسیون فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان با بیان اینکه جای تشکر از مجلس دارد که در فرصت کوتاه و باانگیزه توانسته‌ است در مسیر جهش تولید این طرح را آماده کند، گفت: علت انتخاب عنوان سال توسط مقام معظم رهبری به جهش تولید و انتخاب عناوین اقتصادی که 13 سال است توسط رهبرحکیم انقلاب مشخص می‌شوند این است که اگر در اقتصاد موفق نشویم در سایر حوزه‌ها مانند فرهنگ و سیاست نیز نمی‌توانیم توفیقی داشته باشیم و امور مرتبط با کیفیت زندگی و معاش مردم بسیار مهم است.

وی افزود: در 42 سالگی پیروزی انقلاب هستیم و خوب است استناد این قانون بر اساس سیاست های راهبردی گام دوم و مبتنی بر اسناد بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور باشد و یکی از ایرادهای سازمان برنامه به این طرح نیز فقدان توجه به اسناد بالا دستی است.

دکتر عاملی گفت: با گذشت تجربه 42 ساله از انقلاب اسلامی، امروز بلوغ فکری عمیق تری در سیاست های حکمرانی و قانون گذاری و اساسا کارهای مربط با توسعه و پیشرفت بوجود آمده است و این یک خواسته و یک اجماع فکری است که باید بر عقل جمعی، همکاری و هم افزایی و استفاده از مجموعه ظرفیت های نظام مبنای حرکت باشد. با همین مبنا باید به نهادهای سیاست گذار و اسناد بالادستی احترام گذاشت.

وی با بیان اینکه تنقیح را یک ‌زمان بعد و یک‌زمان قبل از تصویب قانون انجام می‌دهیم، گفت: الآن با مشکل قوانین متعارض به اذعان مسئولان قوه مقننه مواجه هستیم و در خصوص طرح جهش تولید دانش‌بنیان هم باید مواردی که جنبه سیاستی دارد در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود و مواردی که قانون است در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

وی ضمن انتقاد از پرگویی در مقررات گذاری که ما را با مشکل مواجه می‌کند به مختصر نویسی برای دستیابی به اهداف تأکید کرد و گفت: یک نقص مصوبات مجلس و نهادهای سیاست‌گذار این است که اکثر قوانین و مصوبات به‌صورت طرح است و اگر به‌صورت لایحه و در راستای منافع ذی‌نفع باشد موفق‌تر خواهیم بود.

دکتر عاملی بابیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره جدید این سیاست را در پیش‌گرفته‌ایم، گفت: ضمن تفویض تدوین سیاست به دستگاه‌های ذینفع استانداردسازی و تمام کارهای مربوط به تدوین لایحه در شورا انجام می‌شود.

وی افزود: البته ممکن است در برخی موارد ذینفعان انگیزه لازم را نداشته باشند که نهاد قانون‌گذار و سیاست‌گذار در قالب طرح باید ذی‌نفعان را به مشارکت انگیزمند کند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران بابیان اینکه تعریف مشخصی از جهش تولید نداریم و این تعریف یک تعریف سهل و ممتنع است. شاید یک تناظر با مفهوم فقر و مطلق فقر ما را به تعریف رونق تولید و جهش تولید منتقل کند. در محور مختصات قلمرو منقی که مربوط به نداشته هاست فقر قرار می گیرد. فقر را نبودن منابع کافی برای تامین نیازهای اساسی مثل غذا، مسکن و تامین امکانات مربوط به سلامت و آموزش تعریف می کنند و مطلق فقر نصف خط فقر در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: رونق تولید و جهش تولید روی قلمرو مثبت محور مختصات قرار دارند و به نظر می رسد رونق تولید هر تغییر مثبتی که باشد، جهش تولید یک رشد دوبرابری نسبت به رونق تولید است. لذا می توان گفت جهش تولید یک رشد دو رقمی، بهره مند از فناوری های تامین کننده جهش تولید و بهره مند از فرصت های مهم و اثر گذار در تقویت تحولی تولید است.

وی بابیان اینکه نیازمند یک ساماندهی نظام‌مند و پایدار و نه سلیقه ای و فردی مبتنی بر دانش و تخصص هستیم، گفت: اگر بخواهیم عدالت در تمام لایه‌های اجتماعی برود تخصص گرایی عمیق‌ترین لایه عدالت اجتماعی است.

دکتر عاملی گفت: دانشگاه و آموزش‌وپرورش باید با زنجیره دانش گره بخورد و محورهای غیراقتصادی مانند فرهنگ مصرف، احترام به قانون، موردتوجه قرار گیرند. بطور حتم توانمند ساختن فرهنگ، یکی از مهمترین عوامل جهش تولید و بهینه شدن تولید است که موجب مسئولیت پذیری اجتماعی، افزایش کار مفید و موثر، تقویت روحیه همکاری و سازگاری جمعی و احترام به ضوابط و مقررات می شود.

وی توجه به حوزه نوآوری عمومی و نوآوری‌های مردمی به‌منظور بهره‌گیری از انبوه منابع مردمی در راستای جهش تولید را نکته مهم دیگر برای ارتقای این طرح عنوان کرد و گفت: علاوه بر نوآوری باید به فناوری‌های نو نیز وزن مناسب دهیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح مثال بهره‌وری در کار صنعتی و مقایسه آن با بهره‌وری در کار مجازی گفت: فضای سایبر بهره‌وری را متمایل به بینهایت می‌کند که برای کشور نجات‌بخش و منشا جهش تولید می شود.

وی تصریح کرد: اگر یک الگوریتم تبادل پول طراحی کنیم کاربران بی‌شماری می‌توانند از آن استفاده کنند و در فضای مجازی با منطق یک تولید به‌منزله همه تولید مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: باید در تمام شئون قانونگذای و سیاست‌گذاری دستیابی به تمدن نوین اسلامی را و گام دوم را محور قرار دهیم که در این صورت تأمین نیازهای اساسی مردم و... مورد توجه خواهند بود.

دکتر عاملی در جمع‌بندی نهایی تاکید کرد: که لازم است طرح بین امور سیاستی، قانون گذاری و امور اجرائی تفکیک قائل شود و امور سیاستی را شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و تصویب کند و قانون گذاری را مجلس دنبال کند و امور آئین نامه ای، دستور العملی و اجرائی را به دولت واگذار کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-08-26 16:03

افزودن دیدگاه جدید