کد مطلب: 

247976

اقتصاد دانش‌بنیان جایگزین اقتصاد صنعتی می‌شود

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: دنیا در حال گذار از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دانش بنیان است و ما در حال پشت سر گذاشتن پارادایم صنعتی و تولید انبوه مبتنی بر ماشین‌آلات به سمت اقتصاد دانش بنیان هستیم.
اقتصاد دانش‌بنیان جایگزین اقتصاد صنعتی می‌شود

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر با حضور در برنامه «به وقت ایران» که از شبکه آموزش پخش شد، درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در توسعه اقتصادی کشور گفت: در چشم انداز 20 ساله کشور سهم اقتصاد دانش بنیان از کل اقتصاد کشور مطرح شده است که در حال حاضر با وضعیت مطلوب فاصله دارد. البته مجموع فروش شرکت‌های دانش بنیان نمی‌تواند نمایانگر اقتصاد دانش بنیان باشد، زیرا مجموعه اقتصاد دانش بنیان مجموعه‌ای از فعالیت‌های دانش بنیانی را در بر می‌گیرد که بخشی قابل توجهی از آن در شرکت‌های بزرگ صنعتی استفاده می‌شود.

وی افزود: به عبارت دیگر 100 شرکت بزرگ صنعتی کشور باید دانش بنیان شوند زیرا نوآوری فناورانه که قلب اقتصاد دانش بنیان را تشکیل می‌دهد به تدریج جای خود را در بنگاه‌های صنعتی، بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت‌های بزرگ خودروسازی، معدن و فولاد جای خود را باز می‌کند و این یک مسیر گریزناپذیر برای آینده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی، مسیر اقتصادی دنیا را به سمت دانش بنیان شدن اقتصاد کشورها توصیف کرد و گفت: دنیا در حال گذار از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد دانش بنیان است و ما در حال پشت سر گذاشتن پارادایم صنعتی و تولید انبوه مبتنی بر ماشین‌آلات به سمت اقتصاد دانش بنیان هستیم.

ملکی‌فر ضمن اشاره به زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه اقتصاد دانش بنیان گفت: اقتصاد دانش بنیان نیازمند زیرساخت‌های متعددی چون اجتماعی، ایجاد فضای کسب و کار مناسب و زیرساخت‌های فرهنگی است که اینرسی آن اتفاق افتاده است.

وی در مورد راهکار دست یافتن کشور به اقتصاد مبتنی بر نوآوری نیز گفت: اقتصاد دانش بنیان را باید در اقتصاد کلان کشور جستجو کنیم و شیب را به سمت تولید نوآورانه داخلی ببریم. در دنیا دو رویکرد اساسی وجود دارد فشار علم و فناوری که بر اساس آن فناوران، محصولات و خدمات جدیدی را به بازار عرضه و به تدریج رشد می‌کنند؛ البته این نکته قابل توجه است که در همه جای دنیا شانس بزرگ شدن شرکت‌های استارت‌آپی زیاد نیست و نیازمند ریسک‌های خودش است. رویکرد دیگر کشش بازار است یعنی بنگاه‌های بزرگ صنعتی مانند مکنده، بقیه بازیگران زنجیره را به استفاده از نوآوری وادار می‌کنند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان به سیاست‌های حمایتی دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: سیاستگذاران نوآوری اخیرا با اتخاذ سیاست‌هایی مثل حمایت از ساخت بار اول و ترک تشریفات مناقصه در نظر دارند به شرکت‌هایی که از توان و پتانسیل قابل ملاحظه‌ای برای تولید محصولات پیشرفته برای اولین بار در کشور برخوردارند کمک کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-08-20 10:30

افزودن دیدگاه جدید