کد مطلب: 

247804

آیا فناوری می‌تواند سلامت افراد مبتلا به آلزایمر را ارتقاء دهد؟

در حال حاضر 50 میلیون نفر در سراسر دنیا به آلزایمر (دمانس) مبتلا هستند و هر ساله 10 میلیون مورد جدید به این عدد اضافه می‌شود.
آیا فناوری می‌تواند سلامت افراد مبتلا به آلزایمر را ارتقاء دهد؟

به گزارش سیتنا، در کنار داروهایی که برای کنترل علائم استفاده می‌شود، روش‌های درمانی و مراقبتی نیز بیشتر روی مشکلات فیزیکی سالمندان تمرکز کرده‌اند. در حالی که نیاز بیشتری در زمینه مداخلات شناختی برای افراد مبتلا به دمانس احساس می‌شود.

از طرف دیگر بسیاری از این افراد مدت زیادی را در خانه سپری می‌کنند و لازم است خدمات شخصی‌سازی شده و از راه دور دریافت کنند. بسیاری از کشورها در حال تشویق استفاده بیشتر از فناوری برای حمایت از مراقبین، خانواده‌ها و مرکزی که به افراد مبتلا به دمانس خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

در حال حاضر تمرکز اصلی استارتاپ‌های حوزه آلزایمر روی موارد گوناگونی است که می‌توان به زمینه‌های زیر اشاره کرد.

یش بینی و تشخیص زود هنگام مشکلات شناختی و آلزایمر یکی از این زمینه‌ها است. تشخیص انواع مختلف دمانس آسان نیست و از ترکیب تفسیر اطلاعات تصویر برداری مغزی، نمونه برداری و تست‌های قلم کاغذی ممکن است. تشخیص زود هنگام مشکلات شناختی می تواند در دریافت خدمات بهتر و خروجی بهتر درمان دارویی کمک کند.

همچنین می‌توان به مراقبت‌های شناختی به عنوان زمینه دیگر تحقیقات اشاره کرد. سنجش کارکردهای شناختی به خصوص حافظه و تلاش برای حفظ این کارکردهای شناختی حائز اهمیت است.

دستیار افراد مبتلا به دمانس در منزل زمینه دیگر فعالیت استارتاپ‌ها است. امکانات جدیدی مانند دستیارهای صوتی که در حال حاضر فناوری در اختیار افراد قرار داده است کمک می کند تا در انجام کارهای روزانه با مشکلات کمتری روبرو باشند.

از موارد دیگر فعالیت استارتاپ‌های دنیا در این زمینه می‌توان به ایجاد لحظه های شاد و افزایش کیفیت زندگی اشاره کرد. با بهبود ارتباطات، فعالیت‌ها، بهینه سازی محیط و فراهم آوردن آموزش و حمایت‌های لازم می‌توان شرایط بهتری را برای افراد مبتلا به دمانس و مراقبین آنها ایجاد کرد.

گروهی دیگر از استارتاپ‌ها به دنبال ایجاد پلتفرمی برای مراقبین و داوطبین هستند. فراهم آوردن سرویس‌هایی که برای پیدا کردن مراقبین، متخصصان و داوطلبانی که بتوانند در حوزه دمانس به افراد مبتلا خدمات رسانی کنند بسیار لازم است.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این حوزه از محققان و استارتاپ‌ها حمایت می‌کند تا شاهد تسریع فعالیت‌ها در این حوزه باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-08-15 13:34

افزودن دیدگاه جدید