کد مطلب: 

247802
اجرای قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، فعلا بر اساس مصوبه‌ی سال ۹۴؛

آغاز فرآیند شناسایی خانه‌های خالی بر اساس اطلاعات موجود در سامانه‌های حوزه‌ی املاک/ ارسال پیامک برای مالکان به منظور تایید یا عدم تایید خالی بودن واحد/ برقراری پیوند بین کدملی سرپرست خانوار و کدپستی واحد مسکونی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، گفت: در خصوص شناسایی خانه‌های خالی برایند فعالیت سامانه‌های مختلف کنار هم گذاشته می‌شود و سپس با ارسال پیامک و تایید و یا عدم تایید در خصوص خالی بودن و یا نبودن یک واحد، در خصوص اخذ مالیات تصمیم‌گیری می‌شود.
آغاز فرآیند شناسایی خانه‌های خالی بر اساس اطلاعات موجود در سامانه‌های حوزه‌ی املاک/ ارسال پیامک برای مالکان به منظور تایید یا عدم تایید خالی بودن واحد/ برقراری پیوند بین کدملی سرپرست خانوار و کدپستی واحد مسکونی

به گزارش سیتنا، اواسط مردادماه وزارت راه و شهرسازی از آغاز ارسال پیامک به صاحبان واحد‌های مسکونی خالی از سکنه خبر داد و بر اساس اعلام متولی دولتی بخش مسکن، ارسال پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته است.

در همین حال، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تکمیل سامانه اسکان و املاک و آغاز صدور قبض‌های مالیاتی، اظهار داشت: سامانه اسکان و املاک به طور کامل بارگذاری شده و برای سازمان امور مالیاتی قابل استفاده است.

وی، گفت: نکته حائز اهمیت این است که سازمان امور مالیاتی بتواند با توجه به شناسایی که صورت گرفته با مالکان خانه های خالی ارتباط برقرار کرده، پیامک ارسال کند و بتواند برای اجرای قانون اقدام لازم را به عمل آورد.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ارسال پیامک را اقدام نهایی به منظور خوداظهاری مالکان خانه‌های خالی برشمرد و توضیح داد: شناسایی این خانه‌ها بر اساس اطلاعات موجود در سامانه‌های مرتبط با حوزه املاک انجام می‌گیرد و در مرحله آخر، چون ممکن است بعد از ثبت اطلاعات، نقل و انتقال یا واگذاری انجام گرفته باشد، پیامکی برای مالک ارسال می‌شود تا خالی بودن یا خالی نبودن واحد تایید شود.

به گفته وی با ارسال پیامک به مالکان واحد‌های خالی، شناسایی نهایی این خانه‌ها انجام می‌شود و پس از قطعی شدن آنها، لیست مربوطه به سازمان امور مالیاتی ارائه خواهد شد.

محمودزاده، گفت: مجموعه حاکمیت، دولت، مجلس و نهادهای برنامه‌ریز و سیاستگذار، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که خلاء اطلاعاتی راجع به سکونت و فعالیت وجود دارد. قانون جدیدی که در مجلس مراحل تصویب را می‌گذراند این است که همه افرادی که در شهرهای مختلف ساکن هستند موظف هستند آدرس سکونتی خود را در سامانه ثبت کنند.

وی افزود: با این راهکار، به نوعی پیوند بین کدملی سرپرست خانوار و کدپستی آن محل و واحد مسکونی برقرار می شود و با این تدبیر، یک فرد نمی‌تواند دو اقامتگاه داشته باشد و جلوی اینکار صوری گرفته می‌شود.

گفتنی است؛ با ارسال این پیامک‌ها قرار است قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی بر اساس مصوبه سال ۹۴ که فعلا مبنای عمل قرار دارد، در دستور کار قرار گیرد. در همین حال، مجلس اخیرا مصوبه جدیدی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی گذراند که اگر چه توسط شورای نگهبان برای رفع ابهامات به مجلس ارجاع داده شد، ولی در صورت تایید نهایی شورای نگهبان، به صورت قانون مصوب جدید ابلاغ خواهد شد.

اگر در فاصله نهایی شدن لیست خانه‌های خالی مبتنی بر خوداظهاری، مصوبه تازه مجلس نیز تایید شود، سازمان امور مالیاتی در شروع فصل پاییز، رقم مالیاتی جدید را که به مراتب بیشتر از رقم مصوبه سال ۹۴ است، مبنای عمل قرار می‌دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-08-15 11:48

افزودن دیدگاه جدید