کد مطلب: 

247716

زیست‌بوم نوآوری حوزه معدن توسعه می‌یابد

تفاهم‌نامه‌ همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان نظام معدن کشور منعقد شد تا توسعه زیست‌بوم نوآوری حوزه معدن در کشور سرعت گیرد.
زیست‌بوم نوآوری حوزه معدن توسعه می‌یابد

به گزارش سیتنا، در بازه زمانی شش ساله اخیر با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان قابل توجه‌ای در حوزه معدن و فرآورده‌های معدنی به وجود آمده‌اند. با توجه به توسعه زیست‌بوم نوآوری حوزه معدن، تفاهم نامه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان نظام مهندسی معدن به امضاء رسید.

کامبیز مهدی زاده مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: ظرفیت‌های معدنی کشور از جمله محورهایی است که می‌تواند باعث کم شدن اتکای اقتصاد به نفت شود. مبحث نسبتاً جدیدی مانند گردشگری معدن، زمین شناسی پزشکی و ارتقاء ایمنی معادن و معدنکاری می‌تواند از جمله مواردی باشد که به موضوع همکاری دوجانبه تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: تلاش می‌کنیم تا مفاد این تفاهم‌نامه در کمترین زمان ممکن عملیاتی شود. موضوع گسترش حمایت و سرمایه گذاری در حوزه معدن دیگر مبحثی است که باید به آن توجه کرد. با استفاده از ظرفیت صندوق‌های حمایتی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توان حمایت‌های لازم را تخصیص داد. همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسته‌های تشویقی و حمایتی لازم را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حوزه معدن قرار می‌دهد.

مهدی زاده همچنین گفت: با عنایت به توجه خاص معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به حوزه معدن به زودی یک مرکز نوآوری و فناوری تخصصی در حوزه معدن با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس می‌شود. ایجاد شتاب‌دهنده‌ها و مراکز نوآوری تخصصی می‌تواند به بستری مناسب برای تولد استارتاپ‌های جدید در حوزه معدن تبدیل شود.

برگزاری نمایشگاه

همچنین تقی نبئی رئیس شورای مرکزی و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن نیز در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بسترهای مناسبی برای توسعه فناوری در حوزه معدن ایجاد کرده است که امیدوار هستیم با استفاده از این ظرفیت، بتوانیم شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را ترغیب کنیم تا فعالیت بیشتری در این حوزه انجام دهند. این شرکت‌ها می‌توانند محصولات فناورانه قابل توجهی بر اساس مواد و فروآورده های معدنی ایجاد کنند.

به گفته نبئی، سازمان نظام مهندسی در صدد است تا در آینده‌ای نزدیک یک نمایشگاه بزرگ تخصصی در حوزه معدن برگزار کند. از هم اکنون شرکت‌های خارجی و داخلی استقبال خوبی از این رویداد به عمل آورده‌اند. شرکت‌های دانش بنیان و فناور نیز می‌توانند با استفاده از این فرصت، محصولات فناورانه خود را به شرکت‌های بزرگ معدنی معرفی کنند.

بر اساس این تفاهم نامه دو طرف کارگروه‌هایی را برای توسعه فعالیت های نوآورانه در حوزه معدن وصنایع معدنی تشکیل می‌دهند. همچنین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در حوزه معدن با استفاده از ظرفیت‌های دو طرف، دیگر محور این تفاهم‌نامه بود. همچنین طرفین این تفاهم‌نامه، توافق کردند تا برای ایجاد مراکز نوآوری و شتابدهنده‌های  تخصصی حوزه معدن همکاری کنند.

این تفاهم نامه با امضای کامبیز مهدی زاده مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و تقی نبئی، رئیس سازمان نظام معدن رسمیت یافت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-08-12 10:53

افزودن دیدگاه جدید