کد مطلب: 

247667

عضو هیئت رییسه مجلس: واگذاری سهام پالایشگاه ها به روش بلوکی انحصار ایجاد می کند

عضو هیئت رییسه مجلس، گفت: تغییر روش واگذاری سهام پالایشی از صندوق سرمایه گذاری به بلوکی که تنها شرکت‌های خصولتی دولتی و برخی شرکت ها می توانند این سهام را خریداری کنند، انحصار ایجاد می کند.
عضو هیئت رییسه مجلس: واگذاری سهام پالایشگاه ها به روش بلوکی انحصار ایجاد می کند

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم دولت برای واگذاری سهام خود در برخی بانک ها، پالایشگاه ها و شرکت ها، از طریق صندوق های سرمایه‌گذاری یا ETF، گفت: دولت بر اساس مصوبه ای که فروردین ماه سال ۹۹ داشته است عنوان کرد که می خواهد سه نوع سهام عرضه کند نخست بانکی و بیمه، دوم پالایشی و سوم خودرو وفلزات.
 نماینده مردم شاهین شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت در گام نخست سهام خود در بانک‌ها و بیمه را در بورس ارائه کرد، افزود: براین اساس چندین میلیون نفر از عموم مردم سهام را از طریق صندوق سرمایه‌گذاری خریداری کردند که اقدام مثبتی از سوی دولت بود.
وی ادامه داد: پس از آن مسئولان وزارت امور اقتصادی و  دارایی اعم از شخص وزیر و سازمان خصوصی سازی عنوان کردند که سهام دوم که سهام پالایشی و مربوط به پالایشگاه اصفهان، تبریز، بندرعباس و تهران بوده و دولت در هر کدام ۲۰ درصد سهم داشته و ارزش آن حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، را همانند روش واگذاری سهام بانک‌ها و بیمه از دوم شهریور ماه و از طریق بورس واگذار می کنند.
حاجی دلیگانی با بیان اینکه متأسفانه وزارت امور اقتصادی و دارایی به تازگی عنوان کرده که سهام پالایشگاهی را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار نمی‌کند، تصریح کرد: این وزارتخانه عنوان کرده که سهام این ۴ شرکت پالایشی را از طریق روش بلوکی عرضه می کند که تفاوت این دو نوع روش واگذاری این است که اگر از طریق صندوق عرضه شود عموم مردم می‌توانند سهم خریداری کنند و این موضوع سبب ایجاد امید و عدالت در کشور می‌شود، اما روش فروش بلوکی موجب ایجاد انحصار در واگذاری می شود.
وی با اشاره به معایب واگذاری سهام پالایشی به صورت بلوکی، افزود: در این روش برخی شرکت‌های خصولتی دولتی و یا افرادی که با یکدیگر شراکت کرده و شرکتی تأسیس می کنند  این بلوکها را خریداری می‌کنند و این سهام به یک تعداد افراد حقیقی یا حقوقی خاص منحصر می‌شود و به عموم مردم نمی رسد.
عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تغییر تصمیم روش واگذاری توسط سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد و یا هر فردی که این تصمیم جدید را اتخاذ کرده اعتماد عمومی که نسبت به بورس ایجاد شده و بالاترین سرمایه اجتماعی است را خدشه دار می کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-08-11 00:22

افزودن دیدگاه جدید