کد مطلب: 

247558

مذاکرات آمریکا با تایوان بر سر فروش پهپادهای پیشرفته

خبرگزاری رویترز به نقل از شش منبع آگاه آمریکایی گزارش داد که این کشور در حال مذاکره بر سر فروش دست کم چهار فروند پهپاد پیشرفته مدل SeaGuardian برای نخستین بار به تایوان است؛ پهپادهایی که قادر به رصد حوزه ارضی و دریایی وسیعی هستند.
مذاکرات آمریکا با تایوان بر سر فروش پهپادهای پیشرفته

به گزارش سیتنا به نقل از خبرگزاری رویترز، پهپادهای SeaGuardian بردی معادل ۶۰۰۰ مایل دریایی (۱۱۱۰۰ کیلومتر) دارند که خیلی بیشتر از برد ۱۶۰ مایلی مجموعه پهپادی فعلی آن است. تایوان با دریافت این پهپادهای پیشرفته از آمریکا ظرفیت بیشتری برای تجسس از چین و رصد نیروی هوایی، موشکها و دیگر تاسیسات آن را به دست می‌آورد.

دو منبع گفتند که وزارت امور خارجه آمریکا به طور ضمنی با فروش این پهپادها موافقت کرده اما به گفته یکی از این منابع، مشخص نیست مقامهای آمریکایی با صادرات این پهپادها با ضمیمه بودن سلاحهایشان موافقت کرده باشند.

به گفته دو نفر از این منابع این معامله باید از سوی نمایندگان کنگره آمریکا تصویب شود و احتمالا اعلامیه رسمی مربوط به این توافق ماه آینده میلادی به دست این نمایندگان خواهد رسید. کنگره آمریکا ممکن است توافق نهایی را بلوکه کند.

فروش این پهپادها به تایوان مطمئنا باعث خشم چین که این جزیره را جزئی از خاک خود می‌داند، خواهد شد.

سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه آمریکا روز پنجشنبه قانونی را مطرح کردند که جلوی صادرات، انتقال یا تجارت بسیاری از پهپادهای پیشرفته به کشورهایی که همپیمان نزدیک آمریکا نیستند را می‌گیرد.  

یکی از منابع آگاه عنوان کرد، تایوان درخواستش برای خریداری پهپادهای مسلح از آمریکا را اوایل سال جاری میلادی مطرح کرد. آمریکا چند روز پیش داده‌های مربوط به قیمت و موجود بودن را در قبال این معامله برای تایوان فرستاده است. این اقدامی کلیدی است که به طور ضمنی از تایید رسمی پیشبرد این معامله خبر می‌دهد. با این حال چنین کاری الزام آور نیست و می‌تواند به حالت اول برگردد.

معامله بر سر فروش چهار پهپاد، ایستگاه‌های زمینی، قطعات یدکی، آموزش و پشتیبانی می‌تواند حدود ۶۰۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد. همچنین به گفته یک منبع گزینه‌های مربوط به واحدهای اضافی تر در آینده هم می‌توانند وجود داشته باشند.

آمریکا مشتاق به فروش تانک و جنگنده به تایوان بوده است اما توافق بر سر فروش پهپادها به تایوان از آن جهت قابل توجه است که تنها تعداد معدودی از همپیمانان آمریکا شامل انگلیس، ایتالیا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی اجازه خریداری بزرگترین پهپادهای ساخت آمریکا را پیدا کرده‌اند.

پهپادهای مدل SeaGuardian از فریمی برخوردارند که می‌تواند قابلیت حمل سلاح را هم پیدا کند اما تنها در صورتی که دولت آمریکا طبق قرارداد چنین چیزی را اجازه دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-08-07 15:09

افزودن دیدگاه جدید