کد مطلب: 

247442

آمادگی فراکسیون دانش بنیان مجلس برای رفع موانع قانونی صندوق نوآوری و شکوفایی

در دیدار صبح امروز اعضای هیات رئیسه صندوق نوآوری و شکوفایی با اعضای فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی، ضمن ارائه گزارش عملکرد صندوق، نیازهای شرکت‌های دانش بنیان ارزیابی شد و نمایندگان عضو این فراکسیون، صندوق نوآوری را تنها نهاد مالی تامین کننده اقتصاد دانش بنیان اعلام کردند.
آمادگی فراکسیون دانش بنیان مجلس برای رفع موانع قانونی صندوق نوآوری و شکوفایی

به گزارش سیتنا، دومین جلسه فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی متشکل از نمایندگان کمیسیون‌های مختلف عضو این فراکسیون، برای آشنایی با عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی صبح امروز (۱۳ مرداد ماه) در مجلس برگزار شد.

صندوق نوآوری را تنها نهاد مالی عرصه دانش بنیان می‌شناسیم

در ابتدای این جلسه، سید محسن دهنوی رییس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات بر همراهی این فراکسیون با صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد و گفت: اگر صندوق نوآوری با موانع قانونی مواجه است مجلس آمادگی رفع این مشکل را دارد. ما صندوق نوآوری را تنها نهاد مالی در این عرصه می‌شناسیم که می‌تواند ما را در حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان کمک کند. بر این اساس آمادگی داریم تا موانع قانونی صندوق نوآوری را مرتفع کنیم.

رییس فراکسیون دانش بنیان ادامه داد: جهش تولید از مسیر دانش بنیان اتفاق می‌افتد که مدل تامین مالی آن در تعامل با بانک‌ها باید باشد. کل تسهیلات بانکی پرداخت شده در سال گذشته 700 هزار میلیارد تومان بوده که اگر صندوق نوآوری تمام سرمایه خود را در قالب تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان عرضه می‌کرد نیز باز قابل قیاس نبود.

دهنوی توضیح داد: فراکسیون دانش بنیان جایگاه خود را در هیات رییسه مجلس ایجاد کرده و ما قصد داریم کارگروهی عملیاتی در این زمینه داشته باشیم. بر این اساس از صندوق نوآوری می‌خواهیم که ما را در حل مشکلات شرکت‌های دانش بنیانی که به مجلس مراجعه می‌کنند کمک کند. لذا باید کریدوری بین فراکسیون دانش بنیان مجلس و صندوق نوآوری برای افزایش تعاملات ایجاد شود و موارد ارجاعی به فراکسیون در چارچوب‌های تعریف شده از طریق صندوق پیگیری شود.

ضرورت افزایش حمایت‌ها از صندوق نوآوری و شکوفایی

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رئیسه مجلس خواستار افزایش حمایت مجلس از صندوق نوآوری و شکوفایی شد و گفت: افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان از 55 شرکت به بیش از 5 هزار شرکت نویدبخش توسعه اقتصادی است بنابراین اگر مجلس پشتیبان شرکت‌های دانش بنیان باشد رشد اکوسیستم موثرتر خواهد بود.

صندوق نوآوری می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر دستگاه‌ها باشد

همچنین محمد رشیدی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز نوآوری‌های صندوق نوآوری و شکوفایی را سبب رشد اکوسیستم نوآوری دانست و گفت: صندوق نوآوری می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر دستگاه‌ها باشد.

وی در ادامه از مسئولان صندوق نوآوری و شکوفایی خواست برای تسهیل امور قانونی، نیازهای خود را به فراکسیون ارائه کنند تا در تدوین برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شود.

محوریت کار تامین مالی دانش بنیان به صندوق نوآوری محول شود

ین عضو فراکسیون دانش بنیان مجلس ادامه داد: علاوه بر تدوین قانون، در افزایش بودجه صندوق نیز از تمام توان خود استفاده خواهیم کرد زیرا به اعتقاد بنده باید محوریت کار اقتصاد و تامین مالی دانش بنیان به صندوق نوآوری محول شود.

بار سنگین اقتصاد دانش بنیان بر عهده صندوق نوآوری و شکوفایی است

در ادامه جلسه روح‌الله متفکر آزاد دیگر عضو فراکسیون دانش بنیان و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، بار سنگین اقتصاد دانش بنیان را بر عهده صندوق نوآوری اعلام کرد و گفت: در فراکسیون دانش بنیان از کمیسیون‌های مختلف حضور دارند و هر تصمیمی در فراکسیون گرفته شود در کمیسیون‌های مجلس عملیاتی خواهد شد.

عدالت در خدمات‌رسانی و توزیع استانی از رویکردهای اصلی صندوق نوآوری است

همچنین دکتر علی وحدت رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در این دیدار ضمن بیان عملکرد این صندوق در  دوره جدید استقرار هیات عامل، رویکرد صندوق نوآوری را تشریح کرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان است، نه نهاد سیاستگذار؛ بر این اساس از ظرفیت‌های مالی کشور مانند بانک‌ها و صندوق‌های پژوهش و فناوری استفاده شده است. ما وظیفه خود می‌دانیم که با نوآوری در ارائه خدمات جدید نیاز شرکت‌های دانش بنیان را رفع کنیم.

وی تاکید کرد: یکی از رویکردهای صندوق نوآوری و شکوفایی، عدالت در خدمات‌رسانی و توزیع استانی است تا شرکت‌های دانش بنیان استان‌های محروم نیز حداقل یکبار از صندوق خدمات گرفته باشند.

وحدت ادامه داد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان از ۵۵ شرکت در سال ۹۲ به ۵۲۴۲ شرکت رسیده است لذا مخاطب صندوق بیشتر شده اما سرمایه مصوب صندوق هنوز پرداخت نشده است. از فراکسیون دانش بنیان که هدایتگر این حوزه در مجلس است می‌خواهیم که صندوق نوآوری را به عنوان بخش مالی دانش بنیان بپذیرد و کار تامین مالی به‌صورت متمرکز برای صندوق تکلیف شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در پایان خاطرنشان کرد: صندوق تلاش کرده تا در خدمات نیز نوآوری داشته باشد به طوری که در سال گذشته جهش خدمات برای شرکت‌های دانش بنیان ۱۰ برابر شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-08-03 15:18

افزودن دیدگاه جدید