کد مطلب: 

247388

ایمنی با کمک هوشمندسازی

حمل‌ونقل، به عنوان وسیله‌ای برای جابجایی کالاها و مردم بین مکان‌های مختلف، یک عنصر اساسی در جامعه مدرن است. سیستم حمل‌ونقل هوشمند اخیرا توجه ویژه‌ای را در جوامع مختلف به خود جلب کرده است.
ایمنی با کمک هوشمندسازی

به گزارش سیتنا، شهاب خدامرادی، مسوول حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ادامه یادداشت خود آورده است:

سیستم حمل‌ونقل هوشمند به مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی اطلاق می‌شود که به صورت هماهنگ و یکپارچه به منظور بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل‌ونقل به کار گرفته می‌شود.

در سال‌های اخیر مهندسان حمل‌ونقل با همکاری متخصصان رشته‌های مخابرات و ارتباطات، الکترونیک، رایانه و غیره با به‌کارگیری فناوری اطلاعات، سیستم‌های هوشمند حمل و نقل یا ITS را به وجود آورده‌اند که در برنامه‌ریزی سیستم‌های حمل‌ونقل زمینی، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. سیستم حمل‌ونقل هوشمند تنها یک ابزار یا تکنولوژی جدید نیست.

در واقع، ITS امکان یکپارچه‌سازی سیستم حمل‌ونقل را فراهم می‌کند. یک سیستم حمل‌ونقل به طور کلی، شامل شبکه‌ها، وسایل نقلیه، افراد و کالاها است. هر یک از اجزای سیستم حمل‌ونقل مشخصات، ارگان‌ها، و گاهی آژانس‌های جداگانه دولتی دارند. ولی فناوری اطلاعات قادر است تمامی این اجزا را به صورت یک سیستم یکپارچه درآورد.

از مهمترین مزایای استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند می‌توان به کاهش تراکم ترافیک و افزایش سطح ایمنی، صرفه‌جویی در زمان، کاهش مصرف سوخت و بهبود سطح ارائه سرویس اشاره کرد. برای مدیریت ترافیک، فناوری‌های متفاوتی به‌کار می‌رود.

از سیستم‌های اولیه‌ای مانند هدایت خودرو و سیستم کنترل چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای اعلان ترافیک، دوربین سرعت‌سنج و سیستم خودکار شناسایی شماره خودرو گرفته تا سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌تری که به‌طور همزمان اطلاعات متفاوتی را از منابع متفاوت یکپارچه می کند.

اطلاعاتی مانند وضع آب و هوا، وضعیت ترافیک، وضعیت جاده و غیره از جمله داده‌های این حوزه فناوری است که منجر به ایجاد حجم عظیمی از داده‌ها می‌شود که برای ذخیره‌سازی و پردازش نیازمند مراکز داده کلان است. پیشرفت‌های بوجود آمده در فناوری اطلاعات و کلان داده می‌تواند به ایجاد یک سیستم کاملا یکپارچه برای سال‌های آینده کمک کنند.

شرکت Uber که هم اکنون بزرگترین شرکت حمل‌ونقل جهان محسوب می‌شود که می‌توان از طریق اپلیکیشن طراحی شده آن تاکسی درخواست کرد. این شرکت از کلان‌داده برای راهنمایی رانندگانش استفاده می‌کند تا آنها در بهترین زمان ممکن در نزدیک‌ترین محل به کسانی باشند که احتمالا می‌خواهند تاکسی سفارش دهند.

اتفاق بسیار مهم دیگری که اخیرا در اوبر رخ داده است این است که دانشمندان داده این شرکت تلاش دارند با استفاده از روش‌های یادگیری ماشین میزان تقاضا را پیش‌بینی کنند تا از این طریق بتوانند توازن بین عرضه و تقاضا را تا حد زیادی حفظ کرده و در نهایت از بالا رفتن قیمت‌ها و اثر الگوریتم افزایش قیمت بکاهند. البته اوبر هنوز به صورت رسمی به کارگیری این سیستم را تایید نکرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-08-02 12:29

افزودن دیدگاه جدید