کد مطلب: 

247356

مدرسه مجازی ایرانیان راه‌اندازی شد

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با تشریح سناریوهای بازگشایی مدارس در کشورهای دنیا از پیگیری شورای عالی آموزش‌وپرورش بر حداقل شش ساعت آموزش مجازی پس از کرونا و راه‌اندازی مدرسه مجازی ایرانیان خبر داد.
مدرسه مجازی ایرانیان راه‌اندازی شد

به گزارش سیتنا، غلامرضا کریمی در مورد سیستم آموزش جهانی در دوران کرونا اظهار کرد: طبق آمار یونسکو، 40 درصد دانش‌آموزان دنیا از آموزش‌های تلویزیونی بهره‌مند شدند، این در حالی است که 50 درصد جمعیت دانش‌آموزی جهان به کامپیوتر دسترسی ندارند. از طرفی 706 میلیون یعنی 43 درصد دانش آموزان در دنیا به اینترنت دسترسی ندارند. همچنین 56 میلیون دانش‌آموز تحت پوشش شبکه موبایلی نیستند؛ بنابراین شرایط دنیا شرایطی یکسان برای تمام دانش آموزان نیست و همه نمی‌توانند از طریق پلتفرم‌ها آموزش ببینند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اجباری مدارس، 91 درصد یادگیرندگان دنیا یعنی یک میلیارد و 573 میلیون دانش‌آموز و دانشجو از حضور در مدارس و دانشگاه‌ها بازماندند و از بین 191 کشور دنیا فقط80 کشور توانستند مدارس را بازگشایی کنند برای مثال در ایران برای یک مدت محدود و در حدود یک ماه مدارس بازگشایی شد ولی تنها یک تا دو درصد دانش آموزان برای رفع اشکال به مدرسه مراجعه کردند.

کریمی گفت: برخی کشورها مانند ژاپن، روسیه، امریکا و کره جنوبی که از قبل پلتفرم‌های مجازی برای این کار طراحی کرده بودند و بلافاصله آموزش‌ها را از طریق مجازی شروع کردند ولی در ایران از قبل زیرساخت‌ها مهیا نبود اگرچه سریعاً شبکه شاد راه ‌اندازی شد.

وی بابیان اینکه به‌طورکلی همان‌طور که سیستم بهداشتی نظام سرمایه‌داری در مقابل این موضوع با شکست مواجه شد، در حوزه آموزش آن‌ها هم با شدت کمتری با مشکل مواجه شد، ادامه داد: دولت‌ها ناچار شدند بودجه خاصی را برای زیرساخت‌های آموزش الکترونیکی تخصیص دهند. برای مثال ایتالیا چندین میلیارد برای آماده‌سازی زیرساخت‌های اینترنتی برای ادامه آموزش اختصاص داد.

اکثر کشورها آزمون پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره برگزاری آزمون‌های سراسری در کشورهای جهان گفت: برخی کشورها مانند کره و ژاپن آزمون‌های سراسری خود را برگزار کردند و اکثر کشورها آزمون‌های پایه دوازدهم را حضوری برگزار کردند.

کریمی بابیان اینکه سرعت جلب‌توجه دولت‌ها به موضوع آموزش‌های مجازی باعث تحول در آموزش‌وپرورش شد تصریح کرد: در کشور خودمان اگر در شرایط عادی می‌خواستیم این کار را انجام دهیم شاید هفت هشت سال طول می‌کشید.

در دنیا به‌جز آزمون پایه دوازدهم، آزمون‌های میان‌پایه‌ غیرحضوری بود

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور بابیان اینکه در اکثر کشورها به‌جز پایه‌های اصلی مانند پایه دوازدهم مابقی آزمون‌ها غیرحضوری برگزار شدند گفت: برنامه همه کشورهای دنیا در سال تحصیلی جدید بازگشایی همه مدارس است چون طبق آمار یونسکو تعداد زیادی از دانش‌آموزان ترک تحصیل‌کرده‌اند و یک‌سوم آموزش‌ها را هم دریافت نکرده‌اند و کلاس اولی‌ها به ‌شدت آسیب‌دیده‌اند.

وی با تشریح سناریوهای آموزشی پیش روی کشورهای دنیا گفت: چشم‌انداز روشنی از آینده وجود ندارد. اکنون سه سناریو است؛ اول بازگشایی کامل مدارس در وضعیت سفید، سناریوی دوم برگزاری نیمه‌حضوری در وضعیت زرد و سناریوی سوم عدم بازگشایی مدارس و آموزش کامل غیرحضوری در وضعیت قرمز است. همه کشورها اعلام کرده‌اند سناریوی اصلی‌شان بازگشایی مدارس است اما منتظرند که ببینند وضعیت چگونه خواهد شد.

کریمی درباره مدرسه تلویزیونی و توجه بیشتر به آن در سال تحصیلی جدید گفت: تقویت مدرسه تلویزیونی حتماً مدنظر وزارت آموزش‌وپرورش است اما این اشکال را هم دارد که تعاملی نیست و امکان بازخورد برای معلم یا دانش‌آموز را ندارد.

آموزش‌های مجازی در شبکه شاد هم بارگذاری می‌شوند

کریمی افزود: آموزش‌های تلویزیونی در شبکه شاد هم بارگذاری می‌شوند. بهترین معلمان در تهران به شبکه آموزش آمدند و به کمک چند شبکه دیگر تمام مواد درسی تدریس شد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه 89 درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد ثبت‌نام کرده‌اند اما به این معنا نیست که همه دسترسی کامل به ابزار هوشمند دارند گفت: سه میلیون دانش‌آموز ابزار هوشمند ندارند که بخشی از آن‌ها دانش‌آموزان اتباع خارجی هستند. 507 هزار دانش‌آموز پناهنده داریم که پیش‌بینی می‌کنیم آن‌ها ابزار هوشمند ندارند و از کمیسیاریای عالی درخواست کرده‌ایم که در این حوزه وارد شود.

مدرسه مجازی ایرانیان راه‌اندازی شد

وی ادامه داد: از قبل هم دچار مشکل کمبود معلم بودیم بسترهای آموزش مجازی فراهم ‌شده بود اما امسال مدرسه مجازی ایرانیان را راه‌اندازی کردیم که برای تمام پایه‌ها آموزش‌ها ارائه شود تا حتی اگر معلم تخصصی نداریم بتوانیم مباحث درسی را پوشش دهیم.

کریمی تأکید کرد: هر ایرانی در خارج از کشور در هر نقطه از دنیا حتی اگر در مدرسه خارجی درس بخواند می‌تواند با گذراندن پنج درس در مدرسه مجازی، مدرک نظام جمهوری اسلامی را هم دریافت کند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه حتی اگر کرونا در چند ماه آینده تمام شود، آموزش دیجیتالی به یکی از ارکان آموزش تبدیل‌ شده و دیگر امکان بازگشت به دوره قبلی وجود ندارد، گفت: به جد دنبال آن هستیم حتی اگر وضعیت سفید باشد حتماً آموزش مجازی را در دستور قرار دهیم و شورای عالی در حال بررسی است تا مصوبه‌ای داشته باشد که حتی اگر وضعیت سفید باشد در شرایط عادی، حداقل شش ساعت آموزش‌ها مجازی شوند. کرونا به‌زودی نخواهد رفت و لذا باید به کیفیت آموزش مجازی توجه کنیم زیرا ممکن است تعدادی ترک تحصیل کنند و دیگر به مدرسه برنگردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-08-01 14:58

افزودن دیدگاه جدید