کد مطلب: 

247348

هوشمندسازی حمل‌ونقل از مسیر تدوین استانداردهای ملی می‌گذرد

در نخستین «وبینار تخصصی استانداردسازی تجهیزات کنار جاده‌ای و سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند» بر تعریف استانداردهای ملی و یکپارچه برای هوشمندسازی این صنعت تاکید شد. این وبینار تخصصی در راستای تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان راه‌داری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد.
هوشمندسازی حمل‌ونقل از مسیر تدوین استانداردهای ملی می‌گذرد

به گزارش سیتنا، «اهمیت استانداردسازی تجهیزات کنار جاده‌ای و سامانه‌های حمل‌و‌نقل هوشمند و چالش‌های عدم وجود آن»، «تامین تجهیزات و سامانه‌هایی که بیشترین اولویت استانداردسازی را دارند» و «بررسی استانداردها و دستورالعمل‌های موجود» محورهای این وبینار بودند.

شهاب خدامرادی مسوول حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: باید برای هوشمندسازی سامانه‌ها و تجهیزات حمل‌ونقل استانداردهای ملی و یکپارچه تعریف شود.

به گفته وی، ضروری است که این استانداردها به سازمان‌ها و شرکت‌های ذیربط ابلاغ شود تا آنها بتوانند بر اساس یک پروتکل و استاندارد واحد محصولات خود را تولید کنند و به بهره‌برداری برسانند.

خدامرادی ادامه داد: افزایش سامانه‌ها و وسایل حمل‌ونقل در سال‌های اخیر ما را با فرصت‌ها و چالش‌های بسیاری روبه‌رو کرده است. به همین دلیل استفاده از فناوری‌های نوین برای افزایش بهره‌وری آنها مهم است.

در حال حاضر استانداردهای زیادی در سیستم حمل‌ونقل هوشمند بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی تدوین شده است. پذیرش معیارهای بین‌المللی و منطقه‌ای دیگر کشورها به ‌عنوان استانداردهای ملی،  بومی‌سازی این مدل‌های جهانی و تدوین پروتکل‌های داخلی از جمله استانداردهای تعیین شده در این حوزه است.

نصب ۸۳۰ دوربین نظارتی در کل کشور

در ادامه این وبینار، درباره سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمندی که در مرکز مدیریت راه‌های کشور مستقر است هم توضیحاتی ارائه شد. در این مرکز از دوربین‌های نظارت تصویری، تردد شمارهای برخط، دستگاه‌های بلوتوث زمان سفر، ردیاب‌های برخط، تابلوهای ترافیکی، سامانه‌های ثبت سرعت، توزین بین حرکت و شبکه ارتباطات رادیویی بی‌سیم استفاده می‌شود.

در حال حاضر ۸۳۰ دوربین نظارتی در کل کشور نصب شده است که شرایط ترافیکی را رصد می‌کند. اطلاعات و تصاویر این دوربین‌ها در اختیار دیگر نهادها از جمله هلال احمر، پلیس، اورژانس و غیره هم قرار می‌گیرد تا بتوانند با این اطلاعات خدمات بهتر و سریع‌تری ارائه دهند.

نصب 830 دوربین نظارتی در کشور

همچنین حدود 9 هزار و 440 دستگاه‌ تردد شمار برخط در کشور فعال است که فناوری این دستگاه‌ها با دیگر سامانه‌ها متفاوت است. علاوه بر آن  یک هزار و 434 دوربین ثبت تخلف سرعت وجود دارد که در نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری با پلیس مشترک است. گفتنی است از اطلاعات این سامانه‌ها و تجهیزات برای تحلیل ترافیکی هم استفاده می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-08-01 12:12

افزودن دیدگاه جدید