کد مطلب: 

247236
دکتر روحانی در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات:

تأمین بهتر سلامت و صیانت از جان و زندگی مردم در گرو خدمات الکترونیکی گسترده و امن است/ از هیچ دستگاهی کم کاری و تعلل در الکترونیکی کردن خدمات را نمی پذیریم/ با تحول دیجیتال در آستانه تحقق مشارکت کامل مردم در حکمرانی هستیم

رئیس جمهور تأمین بهتر سلامت و صیانت از جان و زندگی مردم را در گرو خدمات الکترونیکی گسترده و امن دانست و با بیان اینکه امروز همه زیرساختهای دولت الکترونیکی در کشور فراهم است، تاکید کرد: از هیچ دستگاهی کم کاری و تعلل در الکترونیکی کردن خدمات را نمی پذیریم.
تأمین بهتر سلامت و صیانت از جان و زندگی مردم در گرو خدمات الکترونیکی گسترده و امن است/ از هیچ دستگاهی کم کاری و تعلل در الکترونیکی کردن خدمات را نمی پذیریم/ با تحول دیجیتال در آستانه تحقق مشارکت کامل مردم در حکمرانی هستیم

به گزارش سیتنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر سه شنبه در جلسه شورای عالی فناوری اطلاعات گفت: وزرا و رؤسای دستگاه‌های اجرایی مسئول تحقق کامل دولت الکترونیکی هستند و شورای اجرایی نیز هنگام بروز اختلافات نظر، باید ایجاد هماهنگی و رفع تعارض کند.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه فناوری اطلاعات و تکمیل هرچه سریعتر دولت الکترونیک ، افزود: اگر چه کرونا باعث اختلال در بخشی از فعالیت‌های کشور گردید و قسمت‌هایی نیز آسیب‌های جدی دید اما در حوزه فناوری اطلاعات باعث شد تحول دیجیتالی دولت سرعت بگیرد.

دکتر روحانی با برشمردن اهمیت نقش دولت الکترونیکی و تحول دیجیتال در شفافیت، بهره وری و رضایت مندی مردم، اظهار داشت: با تحول دیجیتال در آستانه تحقق مشارکت کامل مردم در  حکمرانی هستیم و دستگاه‌های اجرایی باید داده‌های خود را آزاد کنند تا  امکان نقد مردم از دولت بیشتر فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه حرف مردم را بشنویم باید خود را در معرض نقد مردم قرار دهیم و داده‌ها و اطلاعات دولت باید در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد اطلاعات در دولت تدبیر و امید اجرایی شده و امروز نیز شاهدیم که  با دسترسی مردم به این اطلاعات راه بسیاری از تخلفات بسته شده است. البته این کافی نیست و باید در آزاد سازی داده و اطلاعات تلاش گسترده‌ای تا امکان نظارت جمعی مردم بر فرآیند‌های دولت میسر شود.

رئیس جمهور پرداخت 20 میلیون وام کرونا تنها با یک درخواست پیامکی را حاصل تعامل چند دستگاه اجرایی دانست و اظهار داشت: در واقع به جای حرکت دادن مردم بین ادارات داده‌های دیجیتالی حرکت داده شد هم کار مردم ساده تر شد و هم در زمان و هزینه صرفه جویی شد.

دکتر روحانی افزود: همانند همین اتفاق در سهام عدالت رخ داد و تحقق یکی از  دست آوردهای دولت در آزاد شدن سهام و امکان خرید وفروش آن کاملا الکترونیکی فراهم شد. امروز حتی برای ثبت نام و مشارکت در رونق ملی بازار سهام نیازی به خارج شدن از خانه نیست بیش از 1.5 میلیون نفر احراز هویت برخط  شده اند و در کنار آن  امکان دسترسی مردم به بازار سهام ودیدن دارایی‌های خودشان تسهیل شد.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: با همکاری سازمان بورس با وزارت ارتباطات  و بانک مرکزی واریز الکترونیکی سود سهام و برگزاری مجامع بورسی با امکان مشارکت مردم در نظام تصمیم گیری شرکتها به طور کامل اجرایی شود.

دکتر روحانی ایجاد و توسعه زیرساخت جلسات ویدیو کنفرانس در دستگاه‌های اجرایی و کسب‌ وکارها بر بستر شبکه ملی اطلاعات را اقدام مهمی برشمرد که با پیوند دادن آن  به بخش آموزش کشور در کنار الزامات فاصله اجتماعی موجب ایجاد تحولی در شیوه  سنتی آموزش شده و محدودیت‌های فیزیکی نظام اموزش کشور با دیجیتالی شدن و تحول دیجیتال رفع می‌شود.

رئیس جمهور افزود:  روز گذشته اتفاق خوبی در نظام اقتصادی کشور  رخداد و برای اولین بار در کشور اوراق بهادار خزانه سفته و تمبر مالیاتی آن به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه به بانک برای تعهد وام کرونای کسب و کار‌ها  راه اندازی شد و این موضوع مهمی است که سند دیجیتالی هم ارز  سند فیزیکی قابلیت استفاده و کاربری در نظام اقتصادی  پیدا کند. هم شفافیت ایجاد میکند و  هم  امکان جعل را از بین می‌برد.

دکتر روحانی با اشاره به اجرایی شدن امکان وثیقه گذاری سهام عدالت، گفت: امروز مردم می توانند با وثیقه گذاری آن کارت اعتباری بانکها را اخذ کنند. اینها همه تحول دیجیتالی است که در دولت تدبیر وامید شتاب گرفته است. اما دو حوزه مهم مالیاتی و سلامت نیز اتفاقات خوبی افتاده است اما باید این اتفاقات شتاب بیشتری بگیرد و  شفافیت و کیفیت خدمات  دیجیتالی دولت ارتقا پیدا کند.

رئیس جمهور فراهم شدن امکان پرداخت مالیات بر نقل‌وانتقال املاک مسکونی به صورت الکترونیکی و  بدون مراجعه به ادارات دارایی را اقدامی مثبت برشمرد و افزود:  این اولین گام در مسیر خدمات کاملاً  الکترونیکی مالیاتی است. انواع دیگر مالیات نیز باید کاملا الکترونیکی شود و مردم را برای اخذ مالیات آزار ندهیم و  منصفانه از ایشان مالیات بگیریم.

دکتر روحانی، تمدید الکترونیکی دفترچه‌های بیمه و صدور23 میلیون نسخه الکترونیکی در ایام کرونا را گامی مهم در حذف کاربری دفترچه بیمه دانست و گفت:  همپوشانی بیمه‌ها  تا حد مطلوبی رفع شده است ولی این حد کفایت نمیکند. مردم تنها با همان کارت هوشمند ملی یا شماره ملی باید خدمت سلامت خود را دریافت کنند و وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت ایران و سازمان تأمین اجتماعی باید مسیر نسخه الکترونیکی را با سرعت بیشتر اجرایی کنند.

در این جلسه موضوعاتی همچون ارائه خدمات الکترونیکی انتظامی، نظام‌مند شدن مراجعات قرائت کنتورهای گاز برق و آب تکمیل پایگاه نشانی مکان محور کد پستی (GNAf) و تصحیح و به‌روزرسانی کد پستی و نشانی مکان محور قبوض آب برق و گاز، حذف مراجعات غیرضرور به شعب و کارگزاری‌های تأمین اجتماعی و حذف مکاتبات کاغذی با ارائه خدمات کاملاً الکترونیکی غیرحضوری به بیمه‌شدگان و کارفرمایان از قبیل درخواست‌های بیمه بیکاری، مفاصا حساب، سابقه بیمه و ...، ساماندهی فرآیندهای ثبت‌نام آزمون‌های سراسری و ورود به نظام آموزش عالی، حذف کاغذ در برخی مستندات نظام بانکی، استقرار نسخه الکترونیکی و کاهش کاربری دفترچه درمان برای تسهیل خدمت‌رسانی به مردم و سرعت‌بخشی به پرداخت مطالبات پزشکان از بیمه‌ها و تجمیع درگاه‌های سازمان‌های بیمه‌گر و سهولت کاری برای خدمت‌دهنگان نظام سلامت در راستای توسعه و تکمیل دولت الکترونیکی به تصویب رسید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-07-29 07:19

افزودن دیدگاه جدید