کد مطلب: 

246617

بیانیه‌ی سندیکا و اتحادیه صنعت مخابرات ایران پیرامون «برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین»

سندیکا و اتحادیه صنعت مخابرات ایران با مطالعه دقیق بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات "برنامه همکاری های جامع ۲۵ ساله ایران و چین" به این نتیجه رسیدند که در این مرحله صرفا منتقد برنامه نباشند، ولی از نقد آن هم نگذرند و به عنوان مصلح به تقویت بیشتر نقاط قوت و کاهش و یا دفع نقاط ضعف برای مراحل اجرایی و نظارتی بپردازند.
بیانیه‌ی سندیکا و اتحادیه صنعت مخابرات ایران پیرامون «برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله ایران و چین»

به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، سندیکا و اتحادیه صنعت مخابرات ایران در بیانیه‌ای پیرامون "برنامه همکاری های جامع ۲۵ ساله ایران و چین" خاطرنشان کردند: این برنامه همکاری در نه بند و سه ضمیمه تهیه و پیش نویس آن به تایید هیات دولت رسیده و قرار است وزارت امور خارجه نسبت به نهایی کردن آن با طرف چینی اقدام نماید.

سندیکا و اتحادیه صنعت مخابرات ایران با مطالعه دقیق بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات "برنامه همکاری های جامع ۲۵ ساله ایران و چین" به این نتیجه رسیدند که در این مرحله صرفا منتقد برنامه نباشند، ولی از نقد آن هم نگذرند و به عنوان مصلح به تقویت بیشتر نقاط قوت و کاهش و یا دفع نقاط ضعف برای مراحل اجرایی و نظارتی بپردازند.

در این راستا ابتدا، بندهای مربوط به بخش ارتباطات و فناوری ارتباطات این برنامه به شرح زیر استخراج شده تا با همکاری و هماهنگی تشکل ها و نهادهای ذیربط جهت حفظ حق حاکمیت و رعایت مدل توسعه بومی برای صاحبان علم و صنعت کشور در بخش فاوا که از فناوری های کلیدی و راهبردی است، تلاش و اهتمام جدی شود.

ضمیمه ۱ - اهداف اساسی:

- توسعه سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی اعم از ... و صنایع نوین مانند ارتباطات و ...
- توسعه همکاری ها درزمینه انتقال و توسعه فناوری های نوین اعم از ... و فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی و ...
- تقویت بسترسازی جهت همکاری تشکل های فنی و مهندسی در بخش های مختلف اقتصادی و تسهیل صدور خدمات فنی و مهندسی.

ضمیمه ۲- عناوین اصلی:

د- همکاری درزمینه فناوری و ارتباطات از راه دور:
۱- تعریف پروژه های مشترک برای توسعه و تقویت شبکه زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی شامل؛

- توسعه نسل پنجم ارتباطات از راه دور.
- خدمات اساسی شامل موتور جستجوگر، پست الکترونیک و پیام رسان های اجتماعی.
- تجهیزات ارتباط از راه دور شامل مسیریاب GPS، سوئیچ، سرورها و ذخیره اطلاعات.
- تجهیزات کاربر نهایی مثل تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ.
- گفتگو درباره همکاری های ممکن در خصوص توسعه نرم افزارهای پایه از قبیل سیستم عامل رایانه ها و تلفن همراه، مرورگرها و انتی ویروس ها و اجرای چنین همکاری هایی در موعد مناسب.
۲- تعریف پروژه های مشترک و ازمایشی در زمینه فناوری های هوشمند و هوش مصنوعی.
۳- انجام تحقیقات مشترک توسط دانشگاه های دو کشور و توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان و اکوسیستم کسب و کارهای نواورانه (استارت‌آپ‌ها).
۴- تقویت همکاری ها در طرح های طیف فرکانس رادیویی و هماهنگی در فرکانس های ماهواره ای در صحنه بین المللی و غیره.

ضمیمه ۳- اقدامات اجرایی:

الف - برنامه کوتاه مدت:
مشخص کردن پروژه های مشترک در توسعه و تقویت زیرساخت شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی از جمله موارد اشاره شده در بند " د ۱ ضمیمه۲".

ب- برنامه میان/ بلندمدت:
- مشارکت و سرمایه گذاری در ایجاد مراکز تبادل داده های اینترنتی بین المللی (IXP) و خطوط انتقال ترافیک داده بین المللی (کابل های دریایی و زمینی، لینک های رادیویی ، ماهواره ای و مخابراتی).
- اجرای آینده پژوهی و آینده نگاری درسطح ملی، منطقه ای و بین المللی و در کلیه ابعاد فضای مجازی بین دانشگاه ها و مراکز علمی دوکشور.

با توجه به بندهای فوق لازم است به نکاتی چند اشاره نماییم؛

۱- تعدادی از فناوری های اشاره شده در این سند، در حال حاضر در کشور بومی شده و تبدیل آن به محصول، با سفارش مشتری در کوتاه مدت میسر است.
۲- گروه دیگری از این فناوری ها در مراکز تحقیق و توسعه مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
۳- دستیابی به برخی از فناوری‌ها به ویژه محصولات کاربر نهایی مانند گوشی موبایل، تبلت و لپ تاپ و همچنین اقلام پرمصرف نیاز به سرمایه گذاری مشترک، انتقال دانش فنی و مدیریت ساخت برای تامین نیازهای داخلی و ورود به بازارهای جهانی دارد.
۴- تقویت دانش فنی برای فناوری های موجود کشور با مشارکت وندورهای سازنده تجهیزات خارجی نتیجه بخش نیست و راه موفقیت، همکاری و مشارکت با انستیتوهای مطالعاتی/ مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی خارجی است.
۵- یکی از مشکلات بزرگ کشور برای توسعه فناوری ICT، ضعف آزمایشگاه ها، مراکز استاندارد و کنترل کیفیت و فضاهای تست مصنوعی است که همکاری و سرمایه گذاری مشترک در این حوزه از اهم موضوعات است.

امید داریم که دولت محترم در مرحله بعدی یعنی تنظیم قراردادها ضمن توجه به نکات فوق، از مشورت خبرگان و دلسوزان بهره بایسته و شایسته ببرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-07-17 01:16

افزودن دیدگاه جدید