کد مطلب: 

246166

سرپرست وزارت صنعت: از نیمه دوم پارسال کمترین اتکاء به نفت را داشته‌ایم

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که از نیمه دوم سال گذشته کمترین اتکاء به نفت وجود داشته است.
سرپرست وزارت صنعت: از نیمه دوم پارسال کمترین اتکاء به نفت را داشته‌ایم

به گزارش سیتنا، حسین مدرس خیابانی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مسائل حوزه صنعت اظهار کرد: ما ۶۸ گونه معدنی داریم و کشوری غنی در این زمینه هستیم، همچنین ۵۳ میلیارد تن ذخائر معدنی کشف شده داریم و ۵۷ میلیون تن مجموعه زنجیره معدنی در سال گذشته صادر شده است.

وی ادامه داد: خیلی وقت است که اقتصاد ما از نفت جدا شده و ما از نیمه دوم سال قبل کمترین اتکاء به نفت را داشتیم. معدن هم بهترین جایگزین است و ما بیش از ۲۶ میلیون تن افزایش زنجیره تولید در فولاد داریم.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش بازنگری در قیمت تضمینی را بر عهده شورای اقتصاد عنوان و خاطرنشان کرد: خود وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد می‌دهد و وزارت صمت نیز از اعضای شورای اقتصاد است مسئول کنترل بازار هم ستاد تنظیم بازار است زیرا این موضوع یک موضوع فرادستگاهی است ولی معمولا پاسخگو وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مدرس خیابانی با بیان این‌که سال گذشته ۵۷ میلیون تن صادرات زنجیره فولاد به ارزش ۹ میلیارد دلار بوده اضافه کرد: تلاش ما این است که صادرات به زنجیره آخر انتقال یابد، ما صادرات را به سمت شمش می‌بریم و باید از شمش هم به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر برویم.

وی خاطرنشان کرد: همه آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت در چارت ماموریت اصلی دارد ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف می‌شود ما به اقتصاد مقاومتی عمل کرده‌ایم که نتیجه آن تاب‌آوری بخش اقتصاد بوده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که از ۲۵۰۰ شرکت دانش بنیان ۱۰۰۰ مورد آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز داده، افزود: ۵۵ قطعه از لوازم خودرو را ۱۳ شرکت دانش بنیان در قرارداد با وزارت صنعت و ایران خودرو تولید کرده‌اند.

مدرس خیابانی با بیان این‌که ستاد تسهیل درباره‌ی راه‌اندازی کارخانجات در لرستان تشکیل جلسه می‌دهد، ادامه داد: البته ایدرو در حال اجرای پروژه بیواتانول در لرستان است ما بیش از ۱۰۰۰ برنامه با رویکرد محرومیت‌زدایی از ۱۲ استان محروم و مرزی داریم و کمیته‌هایی برای پایش برنامه استان‌ها پیش بینی شده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که ارقام افزایش تولید به تفکیک استان و کالا در پیوست‌ها تقدیم نمایندگان شده، تصریح کرد: در مورد قیمت مرغ می‌گویند چرا برخی کالاهایی که ارزبری ندارد گران شده ما ۳۵ درصد نرخ دستمزد را اضافه کردیم حتی اگر هیچ ارزبری وجود نداشته باشد همچنین ۴۱.۲ درصد رشد تورم بوده است که ربطی به ارز ندارد طبیعتا کالایی که ارزبری دارد اثر افزایش بر روی آن بیشتر است.

وی با بیان این‌که مرغ ۸۰۰۰ تومانی نداشتیم، اظهار کرد: قیمت مصوب مرغ ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود که با توجه به کاهش تقاضا به ۱۰ هزار تومان رسید و مرغداران هم ضرر کردند امروز هم قیمت ستاد تنظیم بازار ۱۵ هزار تومان است که باز هم مرغداران راضی نیستند، زیرا نرخ واکسن آنها آزاد شده است.

مدرس خیابانی با بیان این‌که هیچ وقت برای واردات مرغ ارز ۴۲۰۰ تومانی ندادیم، تصریح کرد: ما صادر کننده مرغ هستیم در برخی مقاطع مجوز صادرات می‌دهیم و شب عید و ماه رمضان از ذخیره داخلی عرضه می‌کنیم. در مورد گوشت هم بیش از یکسال است که از اواخر سال ۱۳۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی گوشت متوقف شده و ما هیچ واردات گوشتی با ۴۲۰۰ تومان نداریم و به شدت واردات کاهش یافته از آمریکای جنوبی واردات نداریم و تنها از کشورهای همسایه انجام می‌شود که ۹۰ درصد هم خودکفا هستیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها به پنج قلم اختصاص می‌یابد که سه قلم خوراک دام و طیور و دو قلم روغن و دانه‌های روغنی است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان با بیان این‌که سرمایه‌ گذاری در تحریم‌ها کاهش یافته است، اضافه کرد: ما در سه ماه ۳۷ درصد رشد سرمایه‌ گذاری داشتیم همچنین به لحاظ زیرساخت‌های تولید خوب عمل کردیم و داریم سردخانه و پایانه صادراتی را هم اجرا می‌کنیم تا محصولات کشاورزی روی زمین نماند. همچنین از پارسال تا حالا افزایش صادرات به کشورهای همسایه را داشته‌ایم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-07-05 11:58

افزودن دیدگاه جدید