کد مطلب: 

246010

پژوهشگران و فناوران گیلان مسیر درست ایجاد ارزش افزوده را یافته‌اند

مجتمع استقرار شرکت های دانش بنیان و فناور در پارک علم و فناوری استان گیلان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد. این مجتمع با مساحت هزار و چهار صد متر مربع مکانی برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیانی در استان فراهم می کند.
پژوهشگران و فناوران گیلان مسیر درست ایجاد ارزش افزوده را یافته‌اند

به گزارش سیتنا، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نخستین بخش از سفر یک روزه خود به استان گیلان در جمع  اساتید، دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه گیلان حاضر شد. 

ستاری در این جمع گفت: تغییر حرکتی که در این دانشگاه ایجاد شده است را می‌توان به وضوح مشاهده کرد. حرکت این دانشگاه در مسیر حل مشکلات جامعه و منطقه و کارآفرینی اتفاقی درست است. البته برای سرعت بخشیدن و ایجاد این حرکت نیاز به فرهنگسازی در حوزه آموزش و پژوهش است. آموزش در دانشگاه‌ها برای  ایجاد ارزش افزوده است تا با کمک نیروی متخصص و نوآور موضوعات و چالش‌ها رفع شود.

ستاری ادامه داد: فعالان و فناوران در استان گیلان در چند سال اخیر حرکتی رو به رشد و با سرعت برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری داشته‌اند. راه اندازی مرکز نوآوری دانشگاه گیلان نیز اقدامی تاثیرگذار برای تبدیل ایده‌ها به محصولات فناورانه است. البته زیست بوم فناوری و نوآوری باید در خارج از دانشگاه نیز رونق یابد تا نیروی جوان خلاق و ایده پرداز در آن فعالیت کنند. این اقدام باعث پیاده سازی این ایده‌ها در جامعه می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در توصیه به اساتید و پژوهشگران دانشگاه، بیان کرد: حرکت نظام آموزشی گام به گام است. در برهه‌ای از زمان تمرکز روی تولید مقالات علمی بود و سال گذشته 8 درصد افزایش تولید در این حوزه را داشتیم که رقمی قابل قبول در دنیا است. این در صورتی است که رشد تعداد مقالات کشورهای غربی در سال‌های اخیر منفی یا صفر بوده است. همچنین امریکا از نظر رشد تعداد مقالات در سال 2019 به رتبه دوم تنزل کرد و چین جایگاه نخست را از آن خود کرد.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان همچنین گفت: پس در انجام اقدامات فناورانه برای رفع مشکلات مردم، مقاله نیز تولید می‌شود اما تولید مقاله هدف نیست. بلکه در آموزش و پژوهش ایجاد ارزش افزوده و حل مشکلات و مسائل مردم موضوع مهم است. اتفاقی که در سال‌های اخیر در دانشگاه‌ها شاهد آن هستیم و جهت گیری به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین است.

ستاری همچنین گفت: استان گیلان از نظر نیروی انسانی نوآور و خلاق و زیرساخت‌های فرهنگی هیچ چیزی کم ندارد. فعالیت‌های پارک علم و فناوری، توسعه شرکت‌های دانش بنیان و راه اندازی کارخانه نوآوری اتفاقات خوبی را در زیست بوم فناوری و نوآوری استان رقم زده است. اما برای ایجاد کارآفرینی و اشتغال نیروی جوان و خلاق نیاز به ایجاد همدلی میان همه است. با وجود نزدیکی استان به شهر تهران اما سرمایه گذاری روی زیرساخت‌ها کافی نبوده است و باید روی  این موضوع کار کنیم. قطعا با همراهی استاندار اتفاقات خوبی برای آینده زیست بوم فناوری و نوآوری استان رقم می‌خورد  تا بتوانیم محیطی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و افزایش حمایت‌های دولتی ایجاد کنیم.

پس از دانشگاه گیلان، فعالان پارک علم و فناوری این استان میزبان ستاری شدند. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان و فناور مستقر در پارک علم و فناوری گیلان بازدید کرد و پس از آن مجتمع استقرار شرکت‌های دانش بنیان و فناور با حضور او افتتاح شد. 4  شرکت دانش بنیان در حوزه‌های طراحی و تولید ماشین آلات، طراحی و تجهیزات آبزی پروری، تولید کود آلی استریل شده از فضولات حیوانی و فرمولاسیون چربی زداهای صنعتی در این مکان فعالیت فناورانه خود را توسعه می‌دهند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-30 13:02

افزودن دیدگاه جدید