کد مطلب: 

246002

صندوق نوآوری نگاه فعالانه‌ای به نیازهای ملی کشور دارد

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، با تاکید بر اینکه این صندوق نگاه فعالانه‌ای به نیازهای اساسی کشور دارد، گفت: در یک سال گذشته نگاه فعالانه‌ای به نیازهای ملی در حوزه‌هایی مانند پسماند، انرژی پاک(خورشیدی) و حوزه آب نیز داشته‌ایم.
صندوق نوآوری نگاه فعالانه‌ای به نیازهای ملی کشور دارد

به گزارش سیتنا، دکتر علی وحدت در آیین انعقاد تفاهمنامه توسعه زنجیره ارزش صنعت برق خورشیدی کشور میان صندوق نوآوری و شرکت فراب که دوشنبه 9 تیر ماه در محل وزارت علوم برگزار شد، به رویکرد فعالانه صندوق نوآوری برای حل نیازهای ملی در کشور تاکید کرد و گفت: صندوق نوآوری برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان وظایف مشخصی دارد اما در یک سال گذشته نگاه فعالانه‌ای به نیازهای ملی در حوزه‌هایی مانند پسماند، انرژی پاک(خورشیدی) و حوزه آب نیز داشته است و از آنجایی که در حوزه توسعه صنعت برق خورشیدی انباشت دانش در کشور با مرکزیت دانشگاه تربیت مدرس وجود دارد، صندوق نوآوری برای تکمیل زنجیره ارزش این صنعت ورود پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مشکل صنعت برق خورشیدی به گونه‌ای است که باید به صورت یکپارچه از تولید سیلیس تا محصول در آن انجام شود. بر این اساس به یک سرمایه‌گذار بزرگ نیاز بود تا تمامی زنجیره را توسعه دهد و شرکت فراب برای این منظور اعلام آمادگی کرده است. البته ورود به این حوزه برای شرکت فراب نیز مزیت‌هایی به همراه دارد. امیدواریم تا پایان دولت دوازدهم فاز اجرایی این پروژه آغاز شود.

در ادامه این مراسم، دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به توجیه‌پذیر بودن سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ملی حوزه انرژی اشاره کرد و گفت: در دانشگاه‌ها یافته‌های بسیاری وجود دارد که جرات ریسک و ورود به آن کم است، اما نهادهای متکی به فناوری جرات ریسک را بالا برده و فرصت‌سازی می‌کنند. ما در بروز و ظهور دانش و فناوری در صنعت در شیب به سمت بالا قرار داریم. حضور یک شرکت سرمایه‌گذار توانمند و فعال در زمینه مرتبط می‌تواند به کوتاه کردن مسیر و حرکت در مسیر درست کمک کند.

وی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تربیت مدرس را «محقق» لقب داد و در مورد توانمندی‌های آنها اظهار کرد: دانشجویان این دانشگاه با دقت و صداقت تحقیق می‌کنند که نمونه این مجموعه در کشور کم است.

تفاهم نامه صندوق نوآوری و شرکت فراب نمونه‌ای برای الگوبرداری در سایر صنایع

وزیر علوم، تفاهمنامه میان صندوق نوآوری و شرکت فراب برای توسعه زنجیره ارزش صنعت برق خورشیدی کشور را مدلی برای الگوبرداری در حوزه‌های دیگر علم و صنعت عنوان کرد و گفت: امیدوارم این اقدام مدلی برای حوزه‌های دیگر باشد و شرکت‌های دیگر نیز مانند فراب پیش‌قدم شوند و تلاش و توانمندی در مسیر هم‌افزایی و اثرگذاری قرار گیرد.

در ادامه این مراسم، دکتر محمدتقی احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس نیز سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زنجیره کامل را یک پدیده نو عنوان کرد و گفت: این حرکت نو می‌تواند الهام‌بخش دانشگاه‌های دیگر در راستای هدفمند کردن محققان و در نهایت تامین کننده سود ملی باشد. دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه جامع از رشته‌های مهندسی و الکترونیک، برق، علوم زیستی و کشاورزی است و می‌تواند در ایجاد زنجیره کامل اقدام کند و با قوت پیش برود.

به گفته وی، تحقیقات در زمینه زنجیره ارزش صنعت برق خورشیدی از سال ۸۸ آغاز شده و با پشتیبانی شورای عتف این پروژه احیا و در سال جاری اقدام اجرایی آن صورت می‌گیرد.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس در پایان از مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در عملیاتی شدن این پروژه سپاسگزاری و ابراز امیدواری کرد تا از این مشارکت الگوسازی شود.

در پایان این مراسم نیز دکتر علی وکیلی، مدیرعامل شرکت فراب، تجارب این شرکت را در زمینه توسعه صنعت برق و احداث نیروگاه در سطح کشور برشمرد و گفت: گروه شرکت فراب متشکل از ۲۰ شرکت داخلی و خارجی و بزرگترین صادر کننده خدمات فنی و مهندسی ایران است. بیشتر برق تولیدی کشور توسط نیروگاههای شرکت فراب تامین می‌شود و فراب با شرکت‌های دانش بنیان خود در زمینه‌های مختلف آب، انرژی و برق فعالیت می‌کند.

وی در مورد این پروژه ادامه داد: شرکت ما به عنوان یکپارچه کننده زنجیره ارزش صنعت برق خورشیدی در کشور برای سازنده و شرکت‌های دانش بنیان در این پروژه حضور دارد. با توجه به تجارب گسترده‌ای که در این حوزه به ویژه بخش مهندسی داریم، می‌توانیم نقش محوری در این حوزه داشته باشیم. به عنوان مثال در حال حاضر برای یک کشور آفریقایی ۵۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی تولید می‌کنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-30 11:29

افزودن دیدگاه جدید