کد مطلب: 

245911

شهید «قندی»؛ معمار تمرکززدایی در حوزه ارتباطات

«قندی امید من است»، این سخن شهید مرتضی مطهری در مورد قندی است. او یکی از بهترین شاگردان استاد مطهری و وزیر پست و تلگراف و تلفن در کابینه‌های شورای انقلاب و محمدعلی رجایی بود که با سیاست تجدیدنظر در سازمان شرکت مخابرات ایران بر پایه تمرکززدایی‌ به‌حق می‌توان او را معمار تمرکززدایی در حوزه ارتباطات پس از انقلاب نامید.
شهید «قندی»؛ معمار تمرکززدایی در حوزه ارتباطات

شهید محمود قندی سال ۱۳۲۳ در خانواده‌ای مذهبی در تهران متولد شد، تحصیلات ابتدایی را در دبستان محمدی و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان علوی در سال ۱۳۴۱ به پایان رسانید او یکی از بهترین شاگردان این دبیرستان به شمار می‌رفت استاد روزبه یکی از بنیان‌گذاران دبیرستان علوی همیشه می‌گفت من دو امید در علوی دارم که یکی از آن‌ها قندی است.

شهید قندی کلیه سال‌های دبیرستان را با رتبه اول به پایان رسانده بود و دیپلم خود را با معدل ۸۵/۱۹ گرفت دوره فوق‌لیسانس مهندسی الکترومکانیک را در دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۵ به پایان رسانید و سپس برای ادامه تحصیل به دلیل نبودن مراتب عالی این رشته در ایران به سفارش مربیان خویش عازم امریکا شد و چون همیشه شاگرد اول بود مخارج او از سوی خود دانشگاه تأمین می‌شد. در سال ۱۳۵۰ شهید قندی درجه دکترای خود را با بالاترین نمره دانشگاهی در رشته مهندسی برق و الکترونیک گرفت، پس از مراجعت به ایران در سال ۵۰، شروع به تدریس در دانشگاه فنی دانشگاه تهران و دانشکده مخابرات کرد، شهید قندی دارای همسر و چهار فرزند است.

شهید قندی فعالیت‌های اسلامی ـ سیاسی خود را در کتابخانه اسلامی دانشکده فنی آغاز کرد در آمریکا نیز این فعالیت‌ها را ادامه داد و یکی از افراد مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان امریکا و کانادا بود، در همان سال‌ها به همراه شهید چمران و چند تن دیگر یاران اساسنامه انجمن را نوشتند قبل از پیروزی انقلاب در امر تکثیر و پخش و توزیع اعلامیه فعالیت زیادی را به همراه دیگر دوستانش داشت پس از پیروزی انقلاب در تأسیس جامعه اسلامی دانشگاهیان فعالیت مؤثری داشت.

با پیروزی انقلاب اسلامی به سمت ریاست دانشکده مخابرات و سپس از طرف شورای انقلاب به وزارت پست، تلگراف و تلفن منصوب شد و پس از دکتر محمد حسین اسلامی، وزیر پست و تلگراف و تلفن دولت موقت، لقب دومین وزیر حوزه ارتباطات بعد از پیروزی انقلاب را به خود اختصاص داد.

در مورد اخلاق اسلامی او، دوستانش بارها از او شنیده بودند که گفت اگر برحسب وظیفه شرعی و احساس مسئولیت نبود بارها از این کار دست کشیده و به دنبال دروس فقهی و فلسفی می‌رفتم و همواره یکی از آرزوهای او که شاید هم همین امسال به وقوع می‌پیوست رفتن به حوزه علمیه قم و ادامه دروس دینی بود در روزهای آخر پس از شهادت دکتر چمران که یکی از دوستان نزدیک او بود، روحیه قندی بسیار تغییر کرد و بارها از خاطراتش با شهید مصطفی چمران برای یارانش نقل می‌کرد حتی روز دوم شهادت چمران به همسرش گفته بود که دلم برای چمران تنگ‌شده است در یکی از سخنرانی‌های آخرینش در مورد شهادت دکتر چمران گفته بود که شهادت فیض عظیمی است و نصیب هر کسی نمی‌شود.

شهید قندی از نظر مراتب فقهی به دروس خارج رسیده بود، او پس از اتمام کلاس به‌سوی محل حزب جمهوری اسلامی رفته و در آنجا به فیض عظیم شهادت که همیشه آرزوی او و همسرش بود نائل شد شهادت او برای دانشگاهیان مسلمان، روحانیت مبارز و یاران قدیمی‌اش ضایعه‌ای بسیار بزرگ بود و به گفته یکی از استادان او ۳۰ سال روی این شهید کار شده بود و حال ۳۰ سال دیگر باید استادانی چون روزبه، مطهری، بهشتی کار کنند تا قندی دیگری ساخته شود. همسر شهید مطهری روایت کرده است «شهید فقط از ۲ شاگرد خود زیاد تعریف می‌کرد و به آن‌ها امید داشت که شاید در دروس فلسفه و فقهی ستارگانی در جهان اسلام باشند که یکی از آن‌ها شهید قندی بود».

تجدیدنظر در سازمان شرکت مخابرات ایران بر اساس سیاست عدم تمرکز، واگذاری اختیارات و مسئولیت‌های اجرایی به استان‌ها، کاهش تمرکز پرسنل در واحدهای مرکزی شرکت و ترغیب آنان برای مراجعت به استان‌ها، کاهش برنامه توسعه تلفن تهران و شهرهای بزرگ و اختصاص اعتبارات مربوطه به نقاط محروم و کوچک‌تر، تقویت اخلاق اسلامی و رفتار مذهبی کارکنان، برقراری ارتباط مخابراتی بیش از ۵۰۰ روستای کشور و تقویت امکانات مادی برای تولیدکنندگان داخلی تجهیزات مخابراتی در جهت خودکفا شدن مملکت نسبت به خرید تجهیزات موردنیاز ازجمله فعالیت‌های شهید قندی در دوران حیات است.

در قسمتی از آخرین پیام شهید قندی خطاب به همکارانش چنین آمده است: «اینک در آستانه فرارسیدن ماه مقدس و مبارک رمضان قرار گرفته‌اید، دعا می‌کنم که در این ماه مبارک خاطره پیروزی‌های بزرگ مسلمین صدر اسلام برای ملت ما تجدید شود و به همه همکاران عزیز توصیه می‌کنم که در این ماه مبارک به تهذیب نفس، توبه از لغزشگاه‌ها و گناهان، نزدیک شدن به خالق و نیز کسب آمادگی بیشتر برای مبارزه با دشمنان اسلام و ایران و به‌ویژه نابودی رژیم صدام کافر بپردازیم».

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-06-27 15:19

افزودن دیدگاه جدید