کد مطلب: 

245900

سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی پنج برابر می‌شود

حمایت از توسعه فناوری هوش مصنوعی یکی از اولویت‌هایی است که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دنبال می‌شود. یک فناوری پیچیده و کاربردی که قرار است با تلاش زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور گسترش یابد. ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با همین هدف به دنبال افزایش پنج برابری سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی در این صنعت جهانی است.
سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی پنج برابر می‌شود

به گزارش سیتنا، شاید ندانیم که دیدن، حرف زدن و حتی واژه‌سازی جزئی از آگاهی ذهنی ما است و همیشه به اشتباه از این واژه انتزاعی در اثبات شاه‌کارهای ذهنی، خلاقیت‌ها و استعدادهای ذاتی استفاده می‌کنیم. هزاران سال است که محققان و اندیشمندان تلاش می‌کنند دریابند انسان‌ها چطور دارای آگاهی هستند؟ چطور تعداد محدودی از موجودات می‌توانند ادراک حسی داشته باشند، بفهمند، پیش‌بینی کنند و جهانی که بسیار بزرگتر و پیچیده تر از خودشان است را تغییر دهند.

اما هوش مصنوعی فراتر از این مقولات است. هوش مصنوعی از این هم جلوتر می‌رود و سعی می کند هویات هوشمند را نه تنها بفهمد، بلکه بسازد. این کار خارق‌العاده با همان آگاهی‌های انسان میسر شده است. نخبگانی که در تلاشند تا با کمک هوش مصنوعی ماشین‌هایی هوشمند بسازند که مانند انسان‌ها عمل می‌کنند و واکنش نشان می‌‌دهند.

شروع به‌کارگیری هوش مصنوعی به جنگ جهانی دوم بر می‌گردد. زمانی که نیروهای آلمانی برای رمزنگاری و ارسال ایمن پیام‌ها از ماشین enigma استفاده می‌کردند و دانشمند انگلیسی، آلن تورینگ در تلاش برای شکست این کدها برآمد. اما رفته رفته استفاده از این فناوری به حدی گسترش یافت که امروز آگاهانه یا نادانسته در بسیاری از فعالیت‌های روزمره خود از این فناوری بهره می‌بریم.

شاید فیلم‌های تخیلی عامل مهمی در تصور اشتباره جامعه جهانی از هوش مصنوعی باشد. فیلم‌هایی که به ما القا کرده‌اند هوش مصنوعی یعنی یک ربات سخنگو. اما هوش مصنوعی فناوری است که قابلیت تفکر دارد البته نه تفکر انسانی اما در تلاش است تا تقلیدی باشد از آن.

این فناوری کاربردی می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور زندگی بیشتر انسان‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. بر اساس آماری جهانی پیش‌بینی شده که 4۷ درصد از کل جایگاه‌های شغلی در سال ۲۰۳۰ به شکل اتوماسیون و بدون حضور انسان انجام می‌شود.

هوش مصنوعی چه می‌کند؟

هوش مصنوعی یک فناوری پیچیده اما با کاربردهای ساده است مثلا از این تکنولوژی در چراغ‌های راهنمایی رانندگی هوشمند، غلط‌یاب‌ گوشی‌های هوشمند، موتور‌های جستجوگر و غیره هم استفاده می‌کنند. باید گفت که توسعه این فناوری کاربردی برای هر کشوری ضروری است. دنیا به اهمیت بالای توسعه هوش مصنوعی پی برده‌ و در حال حاضر 60 کشور، سندی ملی برای توسعه این فناوری کاربردی در کشور خود تنظیم کرده‌اند.

این ضرورت در ایران هم درک شده و نخبگان و سرآمدان علمی کشور با ورود به این عرصه در تلاشند تا زیست‌بوم فناوری و نوآوری هوش مصنوعی در کشور را ارتقا دهند.

به دنبال توسعه هوش مصنوعی در کشور

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم برای همراهی با این زیست‌بوم سودمند و خلاق در تلاش است تا تعداد استارتاپ‌های این حوزه را در آینده‌ای نزدیک به 200 مورد برساند و سرمایه‌گذاران را به حضور در حوزه هوش مصنوعی ترغیب کند.

یکی از برنامه‌های ستاد برای توسعه این حوزه، 5 برابر کردن سرمایه‌گذاری در حوزه شکل‌گیری استارتاپ‌های حوزه هوش مصنوعی است. در واقع یکی از اولویت‌های ستاد، افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه است.

مذاکره با 3 دانشگاه فعال در این حوزه هم از دیگر اقدامات ستاد در طی این چند سال اخیر است تا آزمایشگاه‌های تخصصی هوش مصنوعی در این دانشگاه‌ها راه‌اندازی شود.

هوش مصنوعی یک حوزه فناوری کلیدی در هر کشوری است و 10 کشور چین، ویتنام، اندونزی، آمریکا، تایلند، برزیل، فرانسه، انگلستان، لهستان و ایتالیا در این حوزه رشد قابل توجهی کرده‌اند و بیشترین میزان استفاده از این فناوری را دارند.

حجم اقتصادی این فناوری نوظهور در دنیا تا 2030، 16 تریلیون دلار برآورد شده است که این عدد بسیار قابل توجه است و یک سوم بازار فعلی جهانی را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-27 11:09

افزودن دیدگاه جدید