کد مطلب: 

245752

انتقاد معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ​جریان مسموم رسانه‌ای برای ایجاد اختلاف بین ایران و افغانستان

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: یک جریان سوم رسانه‌ای تلاش دارد با جعل خبر، حاشیه‌سازی و تحلیل و تفسیر نادرست ​در کنار روایت متناقض از هر حادثه‌ای، فضای دوستانه بین مردم دو کشور را به تقابل تبدیل نماید که با توجه به عمق روابط تاریخی - مذهبی تا کنون موفق نشده است.
انتقاد معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ​جریان مسموم رسانه‌ای برای ایجاد اختلاف بین ایران و افغانستان

به گزارش سیتنا، «محمد خدادی» در دیدار با هیئت رسانه‌ای افغانستان به سرپرستی محمد رسول باوری، معاون فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ این کشور، ضمن تاکید بر ضرورت تعمیق روابط و همکاری‌های فرهنگی- رسانه‌ای دو کشور تصریح کرد: روابط مستمر مردم ایران و افغانستان همواره بر بستر مهربانی، مودت، همکاری، همدلی و برادری استوار بوده و همیشه حامی و همراه یکدیگر بوده‌اند. 

وی در همین زمینه با اشاره به میزبانی ایرانیان از برادران و خواهران افغاستانی خود، افزود: زندگی میلیون‌ها افغانستانی در ایران و دریافت  خدمات رایگان همانند شهروندان ایرانی موید نگاه برادرانه ایرانیان به شهروندان همسایه دیرینه خود می‌باشد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه دنیای امروز عملا با هژمونی رسانه‌ها مواجه است، تصریح کرد: غربی‌ها با بزرگنمایی مسائل و مشکلات کشورهای مسلمان منطقه، عملا به‌دنبال تامین منافع خود هستند؛ آن‌ها سال‌هاست در تلاشند تا کشورهای درحال توسعه بویژه  مسلمانان را افرادی جنگ‌طلب و توسعه نیافته که دائما با بحران‌های فرهنگی و اجتماعی روبرو هستند، معرفی کنند.

وی کارکرد اصلی برخی رسانه‌ها را  که با  پول برخی کشورهای منطقه اداره می شود، در مسیر ایجاد تفرقه و سوء تفاهم بین مردم منطقه دانست و تاکید کرد:  قطعا دوستی ایران و افغانستان در تقابل با منافع بسیاری از کشورهای غربی و بعضا منطقه خاورمیانه است و ثبات و آرامش در روابط ما به‌نفع آن‌ها نیست چرا که آن‌ها قدرتشان را در ایجاد احساس ناامنی در منطقه دیده‌اند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت  جریان سوم رسانه ای برای ایجاد اختلاف بین مردم ایران و افغانستان انتقاد کرد و گفت: این جریان تلاش دارد با جعل خبر، حاشیه و تحلیل و تفسیر نادرست ارائه روایت متناقض از هر حادثه‌ای، فضای دوستانه بین مردم دو کشور را به تقابل و سوء تفاهم و تردید تبدیل نماید که البته مردم دو کشور با توجه به عمق روابط تاریخی - مذهبی خود اجازه جولان چنین ترفندهایی را نخواهند داد.

خُدادی با اشاره به اینکه احساس ناامنی بدتر از ناامنی است، گفت: رسانه‌های غربی در تلاشند اوضاع حاکم بر کشورهای منطقه را به‌گونه‌ای بازنمایی کنند که این کشورها همواره با اغتشاش و ناامنی روبرو هستند و مردمان‌شان نسبتی با فرهنگ، توسعه و پیشرفت ندارند و برعکس خود را سمبل دمکراسی، حقوق بشر و مقابله با  تبعیض نژادی معرفی نمایند که اینک شرایط اعتراضات در کشورهای غربی روی دیگر این  فریب تاریخی را نمایان کرده است.

وی جریان رسانه‌ای که با سرمایه‌گذاری کشورهای ثالث راه‌اندازی می‌شود را یکی از واقعیت‌های دنیای امروز دانست و با اشاره به اهداف و ماموریت‌های شبکه‌های رسانه‌ای کشورهای ثالث  در پوشش هدفمند، اغتشاش‌آفرین و مخل مناسبات بین مردم کشورها، گفت: دلیلی ندارد رسانه‌ای با هزینه یک کشور ثالث در کشور دیگری راه اندازی شود و برای مردم یک جغرافیای دیگر،  خبر تولید کند  جز آنکه بخواهد منافع و اهداف تامین کننده مالی  را محقق  سازد.

وی در همین زمینه افزود: ثبات و امنیت، توسعه و حفظ تمامیت ارضی افغانستان همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران است و رسانه‌های ما همواره حمایت‌های همه‌جانبه‌ای از سیاست‌های کلان دولت افغانستان داشته و خواهند داشت.

خُدادی با اشاره به اشتراکات فرهنگی، تاریخی، دینی و زبانی دو کشور اعلام آمادگی کرد تمام زمینه‌های لازم برای حضور فعالان رسانه‌ای افغانستان در ایران و  توسعه همه‌جانبه همکاری‌های رسانه‌ای طرفین را مهیا کند.

وی همچنین به افزایش حمایت‌ها و توسعه تفاهمات رسانه‌ای با افغانستان به‌عنوان یکی از کارویژه‌های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و افزود: ما در حوزه‌های مختلف رسانه‌ای از جمله انتقال تجربیات از طریق برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی روزنامه‌نگاری مطابق با تحولات روز، آماده کمک و افزایش تعاملات هستیم.

«محمدرسول باوری»، معاون فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز در این دیدار، ضمن تشریح فضای حاکم بر رسانه‌های این کشور گفت: رسانه‌ها در افغانستان، به دو صورت دولتی و غیر دولتی فعالیت دارند؛ رسانه‌های دولتی به‌صورت مستقیم از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ راهبری و هدایت می‌شوند و رسانه‌های غیر دولتی هم که تحت قوانین و مقررات جاری کشور عمل می‌کنند، دارای قیودات و صلاحیت‌هایی هستند و فعالیت آن‌ها نیز بر اساس معیارهای حاکمیتی تنظیم می‌شود.

وی با اشاره به اهتمام دولت افغانستان در حمایت همه‌جانبه از سیاست‌های کلان و تعمیق روابط فرهنگی- رسانه‌ای با ایران گفت: ما به هیچ عنوان اجازه نداده‌ایم رسانه‌هایمان بر خلاف منافع دو کشور عمل کنند چراکه معمولا آنچه در اذهان مردم شکل می‌گیرد ساخته و پرداخته رسانه‌ها است.

معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، دوری از افراط و تفریط در رویکردهای خبری را بسیار ضروری دانست و اظهار کرد: مطابق اصول خبرنگاری نباید واقعیت‌ها و بحران‌ها را تحریف کنیم اما باید ضمن بازنمایی واقعیت‌ها، تلاش‌هایی نیز برای ارائه راه حل‌ها و نشان دادن جنبه‌های مثبت مسائل را داشته باشیم. سعی ما باید بر این باشد که در گزارش وقایع و بحران‌ها، زمینه را برای وقوع بحران‌های مشابه بعدی کاهش دهیم. وی آمادگی کشورش را برای همکاری همه جانبه رسانه‌ای با ایران ابراز داشت و توسعه و تسهیل تبادل خبرنگاران دو کشور را مورد تاکید قرارداد.

باوری همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری رسانه‌ای که قرار است بزودی در کابل و میان معاونین وزاری فرهنگ دو کشور امضا شود، نیز توضیح داد: در این تفاهم‌نامه، بندی را اضافه کرده‌ایم که مطابق آن ایران دارای یک مرکز فرهنگی در هرات خواهد شد و ما نیز خواهان راه‌اندازی مرکز فرهنگی افغانستان در شهر مشهد هستیم.

بر اساس این گزارش، گران هیواد، سخنگو و مدیرکل امور رسانه‌های وزارت امور خارجه، شفیق شرق، وابسته فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران و «فاطمه تالقانی» دبیر اول سفارت افغانستان در ایران از جمله همراهان معاون فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در این دیدار بودند.

انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری رسانه‌ای، تبادل هیئت‌های رسانه‌ای و برگزاری دوره‌های آموزشی روزنامه‌نگاری از جمله نکات مورد اشاره اعضای هیئت رسانه‌ای افغانستان بود که ضمن تاکید بر تعمیق روابط فرهنگی و بازنمایی دوستی و صمیمیت میان مردم ایران و افغانستان در رسانه‌های دو کشور، مدر این نشست مطرح شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-22 16:08

افزودن دیدگاه جدید