کد مطلب: 

245746
در بازدید از توان تولید داخل شرکت‌های تولیدکننده‌ی مودم مستقر در پارک علم و فناوری امام سجاد (ع)، مطرح شد:

رستگار: حداکثر تلاشمان را برای تحقق وعده وزیر ارتباطات بکار گرفته ایم/ سنجری فرد: پتانسیل تولید مودم در کشور بالاست؛ وام لیزینگی صندوق را وارد فاز عملیاتی می‌کنیم/ فلاح: تولید مودم‌های داخلی رو به افزایش است؛ باید تسهیلات ارزی به این شرکت‌ها ارائه شود

دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات، گفت: مودم یکی از زیربخش‌های شبکه ملی اطلاعات است و غیر از این دسترسی 19 بخش دیگر نیز وجود دارد و اگر مسوولین نیازمندی‌ها را به ما اعلام کنند، تلاشمان را می‌کنیم تا از توان تولید داخل استفاده کنیم.
مودم داخلی

به گزارش خبرنگار سیتنا، در راستای دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تولید 5 میلیون پورت اینترنت پرسرعت خانگی تا پایان سال 99 و برای مشاهده‌ی میزان توان تولید داخل در حوزه‌ی مودم، یکشنبه یکم تیرماه سال جاری، تنی چند از مدیران سازمان فناوری اطلاعات ایران با همراهی دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران از بخش طراحی و توسعه‌ی دو سازنده‌ی مودم داخلی مستقر در پارک علم و فناوری امام سجاد (ع) بازدید به عمل آوردند.

این بازدید با حضور سجاد فلاح عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، فرهاد سنجری فرد مدیرکل همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه، مهدی کریمی نیسیانی معاون توسعه و مدیریت شبکه ملی اطلاعات و بهنام ولی‌زاده مدیرکل مدیریت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات این سازمان، سیداحمد طباطبایی معاون پارک علم و فناوری امام سجاد (ع)، محمدمهدی افلاطونیان مدیرعامل شرکت جهان الکترونیک یزد و با همراهی مهندس فرامرز رستگار دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات و تنی چند از مدیران این حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس محمد جابری، مدیرعامل شرکت اتصال صنعت میانه طی این بازدید ضمن معرفی خط تولید مودم این شرکت، توضیحاتی پیرامون انواع مودم‌های تولیدی و میزان بومی بودن قطعات مودم‌های این شرکت و همکاری با شهرک صنعتی یزد و شرکت جهان الکترونیک برای این بومی سازی داد.

پس از بازدید از خط تولید مودم های شرکت اتصال صنعت میانه، ارتباط زنده ویدیویی با کارخانه تولیدی این شرکت در شهرک صنعتی یزد برقرار شد و مسوولان حاضر به صورت آنلاین از این کارخانه بازدید کردند.

پس از بازدید از شرکت اتصال صنعت میانه، مسوولان به ساختمان شرکت کارخانجات ارگ جدید در پارک علم و فناوری امام سجاد (ع) رفته و مهندس مهرداد میراسماعیلی توضیحاتی پیرامون محصولات این شرکت ارائه داد.

پس از بازدید حضوری از شرکت، مسوولان با ارتباط زنده ویدیویی با محل کارخانه در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، از خط تولید این شرکت تولیدکننده‌ی مودم داخلی دیدن کردند.

خبرنگار سیتنا گزارش می دهد که این دو شرکت داخلی خواستار حمایت بیشتر دولت از توان تولید داخل شدند و بحث سرمایه در گردش و حمایت‌های مالی از مهمترین مواردی بود که از طرف تولیدکنندگان مودم داخلی به آن اشاره شد.

مهندس فرامرز رستگار دبیر و عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات، در ارزیابی بازدید مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از دو کارخانه‌ی تولید داخل مودم داخلی به خبرنگار سیتنا، گفت: 15 اردیبهشت امسال پس از آنکه بحث اینترنت پرسرعت خانگی و کرونا مطرح شد و با توجه به اینکه بخش مهمی از شبکه ملی اطلاعات، موضوع دسترسی است، جلسه‌ای در وزارت ارتباطات با حضور سه معاون وزیر تشکیل شد و از ما به عنوان سندیکا درخواست کردند که با توجه به برنامه‌ی 5 میلیون پورت اینترنت پرسرعت خانگی، همکاری مستمری داشته باشیم.

وی ادامه داد: از این 5 میلیون پورت، تعداد 4 میلیون از جنس VDSL بوده و 2 میلیون از این میزان را شرکت مخابرات، 1.5 میلیون آن را شرکت شاتل و بخشی از آن را شرکت آسیاتک انجام می دهند، پیرامون یک میلیون پورت باقی مانده از 5 میلیون پورت هم که از جنس FTTH است، نیم میلیون را شرکت مخابرات و نیم میلیون را شرکت های‌وب انجام می دهند، لذا ما موارد  را مورد بررسی قرار دادیم و مقرر شد تا اعلام کنیم که در رابطه با مودم چه میزان می‌توانیم از توان تولید داخل استفاده کنیم.

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات، افزود: بررسی‌هایی از نظر زیرساخت و شبکه سازی انجام دادیم و برنامه تامین مودم را آماده کردیم، برنامه تولید مودم امسال نسبت به سال گذشته بیشتر است.

رستگار در ادامه توضیح به خبرنگار سیتنا، خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که منتظر بازار بزرگ مودم بودند را شناسایی و دو جدول تنظیم کردیم که یکی بر اساس ADSL و VDSL و دیگری براساس ONT تنظیم شد و تا آخر امسال برای تولید 2.5 میلیون مودم ADSL و VDSL داخلی و 250 هزار مودم نوری داخلی برنامه ریزی کردیم و اعلام کردیم که اگر در ایجاد شبکه زیرساخت برنامه‌ها درست پیش بروند این ظرفیت‌ها را افزایش می دهیم و تاکید داریم که با ظرفیت موجود حدودا 3 میلیون از 5 میلیون را می‌توانیم انجام دهیم.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات، گفت: شرکت‌ها مشغول بکار شدند و همکاران در وزارت ارتباطات مشتاق بودند که ببینند آیا این کار امکان پذیر است و آیا کاری سرهمی است یا مبتنی بر دانش داخلی است؟ مدیران خواستار بازدید از این دو شرکت بودند و بحث عمده‌ی این مسوولان این بود که چقدر از  ساخت و سازهای مودم مبتنی بر دانش ایرانی است، چه میزان R&D نقش دارد و چه میزان بر نرم افزارها مسلط هستند و ظرفیت تولید نیز چقدر است؟

رستگار، اظهار کرد: هر دو شرکت به خط تولید پرسرعت وصل هستند؛ تولیدات شرکت ارگ جدید با یک مالکیت انجام می‌شود و یک خط تولید دارد و در شرکت اتصال صنعت میانه بخش R&D مودم در شرکت اصلی مستقر است و بخشی از کار ساخت مودم هم در شهرک صنعتی یزد انجام می شود.

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت مخابرات، گفت: براورد بنده از این بازدید این است که حس بازدیدکنندگان از تصوراتی که داشتند بهتر است و تصور نمی‌کردند این شرکت‌های داخلی به این میزان موفق باشند و بتوانند اپراتورها را راضی نگه دارند.

رستگار، افزود: مودم یکی از زیربخش‌های شبکه ملی اطلاعات است و غیر از این دسترسی، 19 بخش دیگر نیز وجود دارد و اگر مسوولین نیازمندی‌ها را به ما اعلام کنند، تلاشمان را می‌کنیم از توان تولید داخل استفاده کنیم.

دکتر فرهاد سنجری فرد مدیرکل همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان فناوری اطلاعات نیز طی گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در ارزیابی خود از این بازدید توضیح داد: پیرو دستور وزیر ارتباطات پیرامون تولید 5 میلیون پورت پرسرعت در سال 99 در کشور، برنامه ای در وزارت ارتباطات با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی اجرایی شد تا طبق آن بتوانیم از تسهیلاتی که صندوق نوآوری از تسهیلات فروش و لیزینگ به شرکت‌های تولیدکننده می‌دهد، استفاده کنیم.

وی، افزود: این طرح به این صورت است که با قراردادهایی که FCPها با شرکت‌های تولیدکننده منعقد می‌کنند، ما تسهیلات را به تولیدکننده‌ها ارائه می‌دهیم و در ازای آن زمانی که FCPها محصول را به مشتری‌ها رساندند به صورت اقساطی و از طریق قبوض، هزینه مودم را از مشترکان دریافت می کنند.

سنجری فرد، اظهار کرد: قسمت اصلی طرح این است که ما بدانیم آیا تولیدکنندگان داخلی پتانسیل تولید میزان پورتی که وزیر ارتباطات دستور آن را دادند، دارند یا خیر؟ با هماهنگی که با سندیکای صنعت مخابرات صورت گرفت و بررسی لیست شرکت‌هایی که برنامه‌ی تولید داشتند، متوجه شدیم که این موضوع در حال اجراست و اجرای این کار را ممکن است.

مدیرکل همکاری‌های فراسازمانی، ارتباط با صنعت و دانشگاه سازمان فناوری اطلاعات، گفت: درخواست این بازدید ارائه شد تا ببینیم پتانسیل شرکت‌های تولیدکننده‌ی داخلی به چه صورتی است و آیا می‌توانند طبق برنامه پیش روند یا خیر؟ خوشبختانه با بازدیدی که به عمل آمد، متوجه شدیم پتانسیل خیلی خوبی در این زمینه وجود دارد و می‌شود به تولیدکنندگان داخلی حوزه مودم اعتماد داشت.

سنجری فرد، خاطرنشان کرد: این وام برای این است که بتوانیم تکنولوژی که برای ساخت مودم است را به طور بومی سازی و از صفر تا صد در کشور داشته باشیم. با توجه به بازدیدی که داشتیم متوجه شدیم این توانایی بسیار بالاست و می‌توانیم با استفاده از تولید داخل به آن برنامه‌ای که مدنظر است برسیم. اگر با همین برنامه پیش برویم حدودا دو تا سه ماه آینده می‌توانیم برنامه را عملیاتی کنیم تا وام لیزینگی که صندوق قول آن را داده است را وارد فاز عملیاتی کنیم.

مهندس سجاد فلاح عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران هم در بازدید از دو شرکت مودم ساز داخلی طی گفت و گو با خبرنگار سیتنا، گفت: به نظر می‌رسد که توان تولید داخل در حوزه‌ی تولید مودم‌های VDSL که می‌تواند قسمت عمده‌ی مبنای شبکه ملی اطلاعات باشد، در این دو شرکت داخلی وجود دارد و دولت نیز مشخصا برنامه‌ی حمایت از تولیدکنندگان مودم را دارد تا بتوانند با همکاری شرکت‌های FCP و شرکت مخابرات ایران بحث پورت‌های VDSL را که در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفته است را انجام دهد.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، اظهار کرد: پتانسیل تحقیق و توسعه‌ای که در مورد این دو شرکت بررسی شد نشان‌دهنده‌ی این است که مشکلی برای تولید انواع مودم‌های این حوزه وجود ندارد و میزان تولید داخل آن‌ها روز به روز در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که هم تولید محصول و هم تولید ماژول در داخل کشور انجام می‌شود و صرفا تولید چیپ است که در خارج از کشور انجام می‌شود.

فلاح، خاطرنشان کرد: علاوه بر حمایت‌های ریالی به نظر می رسد باید تسهیلاتی در حوزه‌ی ارزی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شود تا لوازم و قطعات مورد نیازشان را بتوانند به موقع وارد کشور کنند و موضوع سرمایه در گردش موضوع مهمی است که اگر برای شرکت‌ها این موضوع حل شود، مشکلی بابت تولید مودم وجود نخواهد داشت.

عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: به نظر می‌رسد این شرکت‌ها به نقطه مطلوب رسیده‌اند و می‌توانند تولید داخل را به خوبی داشته باشند و امیدواریم برای شرکت‌های دیگر نیز این موضوع محقق شود.

برای دیدن گزارش تصویری این بازدید اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3 (2 رای)
سیتنا 3
2020-06-22 13:35

افزودن دیدگاه جدید