کد مطلب: 

245713
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس:

89 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند/ در ایام کرونا شاهد رشد دو و نیم برابری در استفاده از شبکه‌های ارتباطی بودیم/ پیوستن قوه قضاییه به دولت الکترونیکی جهش بزرگی را رقم زد/ با بستن پلت‌فرم‌های دیگر، اینستاگرام به قطب تبدیل شده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات در سال 84 مطرح و در سال 86 تصویب شد، گفت: نخستین گام شبکه ملی اطلاعات استقرار یک شبکه ارتباطی مناسب بود که از سال 86 تا 92 اقدامات مناسبی برای آن انجام شد و از سال 92 رشد این حوزه چشمگیرتر و قابل توجه تر بوده است.
89 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند/ در ایام کرونا ما شاهد یک رشد دو و نیم برابری در استفاده از شبکه‌های ارتباطی بودیم/ پیوستن قوه قضاییه به دولت الکترونیکی جهش بزرگی را رقم زد

به گزارش سیتنا، مهندس محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز یکشنبه اول تیرماه 99 در صحن علنی مجلس گزارشی از روند فعالیت ها و دستاورهای وزارت متبوع ارایه کرد.

وی در گزارشی با اشاره به اینکه در وزارت ارتباطات دو حوزه کلیدی مورد توجه جدی قرار دارد، گفت: نخستین محور شبکه ملی اطلاعات و دیگری برنامه صلح آمیز ماهواره ای است که بیشترین اقدامات وزارت ارتباطات ذیل این دوبرنامه تعریف می شود.

وی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات در سال 84 مطرح و در سال 86 تصویب شد، افزود: نخستین گام شبکه ملی اطلاعات استقرار یک شبکه ارتباطی مناسب بود که از سال 86 تا 92 اقدامات مناسبی برای آن انجام شد و از سال 92 رشد این حوزه چشمگیرتر و قابل توجه تر بوده است.

آذری جهرمی به ظرفیت 68 گیگا بیت برثانیه شبکه ارتباطی درسال 92 اشاره کرد و گفت: این ظرفیت هم اکنون به 18 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است و در لایه دسترسی نسل 3 و 4 تلفن همراه نیز شهرهای کشور (1242 مورد) تحت پوشش قرار گرفته است.

وی به ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه در مورد عدالت ارتباطی که ذیل عدالت اجتماعی تعریف می شود اشاره کرد و افزود: در این بخش دسترسی روستایی نیز مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون 89 درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و خدمات نسل 3 و 4 تلفن همراه را دریافت می کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در سال 92 ، سیصد هزار شهروند ایرانی از طریق موبایل پهن باند به شبکه ملی اطلاعات متصل بود که این عدد هم اکنون به 70 میلیون رسیده است.

وی به خودکفایی کامل کشور درباره دریافت خدمات ابری اشاره کرد و افزود: در دوره فشارهای حداکثری به شکوفایی حداکثری رسیدیم به طوری که در گزارش سازمان جهانی مخابرات در سال گذشته، ایران بالاترین نرخ رشد در ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه را به دست آورده است و در دنیا نیز رتبه دوم را داشته است.

آذری جهرمی در ادامه گزارش خود در صحن علنی مجلس، کرونا را محک خوبی برای این حوزه  و زیر ساخت ها عنوان کرد و گفت: در یک بازه ده روزه در ایام کرونا ما شاهد یک رشد 2 و نیم برابری در استفاده از شبکه های ارتباطی بودیم و آمارهایی که انتظار تحقق آن را در سال 1400 داشتیم در یک بازه 10 روزه محقق شد.

وی با اشاره به اینکه همه امورات مردم در این ایام در بستر فضای مجازی قرار گرفت، افزود: در ایام کرونا از آموزش تا بهداشت و سلامت، از بانکداری تا بنگاه داری و حتی در ماه رمضان نیز عبادات مردم در بستر فضای مجازی قرار گرفت.

وزیر ارتباطات به ضعف های شبکه ارتباطی و فضای مجازی در ایام کرونا نیز اشاره کرد و گفت: این ایام مشخص کرد که درارتباطات ثابت به هر نحو ممکن باید انحصار شکسته شود و خصوصی سازی مخابرات با توجه به دستاوردهایی که داشته است مشکلاتی نیز دارد که باید برطرف شود.

وی افزود: واگذاری کابل های زیرزمینی و سیم مسی به نوعی باید مورد بازنگری قرار گیرد و درشبکه درون استانی یا باید مجوز برای ورود دولت داده شود یا راه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باز شود.

آذری جهرمی در مورد پوشش پهنای باند روستایی نیز گفت: با توجه به وجود پوشش مناسب  اما در برخی روستاها پهنای باند موجود کفاف نیاز روستاییان را نمی داد، البته این مشکلات باید با یک حرکت مشترک بین مجلس و دولت حل شود.

وی افزود: باید شرکت مخابرات ایران را وارد گود رقابت کنیم تا باعث رشد و بالندگی این شرکت شود و مردم نیز خدمات بهتری دریافت  کنند.

وزیر ارتباطات درباره توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات نیز با اشاره به اینکه در سال 92، 400 اپلیکیشن ایرانی تولید شده بود، افزود: هم اکنون 345 هزار اپلیکیشن ایرانی توسط جوانان تولید شده است.

وی به امکان انجام کسب و کارها از طریق فضای مجازی برای روستاییان همانند شهرنشینان اشاره کرد و افزود: در این حوزه حمایت از کسب و کارهای خرد و بنگاه های کوچک در برنامه قرار گرفته است تا جوانان خلاق شهرستانی در رقابت با جوانان پایتخت نشین از فرصت برابری استفاده کنند.

آذری جهرمی تاکید کرد: طرح نوآفرین به همین منظور در وزارت ارتباطات در حال اجرا است و تاکنون نیز 5 هزار شرکت نوپا از تسهیلات این طرح استفاده کردند.

وی درباره وضعیت پیام رسان های بومی نیز با اشاره به استفاده 8 میلیون دانش آموز و معلم از پیام رسان شاد در ایام کرونا، افزود: یک پیام رسان بومی دیگر با همراهی دو اپراتور در کشور راه اندازی شد که تاکنون 9.9 میلیون نصب داشته و استقبال خوبی از آن شده است.

وزیر ارتباطات از افتتاح یکی از بزرگترین مراکز داده شبکه ملی اطلاعات تا پایان مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: فتوای مقام معظم رهبری درباره حرمت تعرض به حریم خصوصی مردم  در فضای مجازی و پیام رسان های داخلی باید به یک قانون تبدیل شود و لایحه ای از طریق دولت تهیه شده که از مجلس می خواهیم با اولویت این لایحه را بررسی کند.

وی افزود: در موضوع پیام رسان ها در برخی موارد انحصار وجود دارد که باید شکسته شود و خدمات به مردم به آسانی و با کمترین هزینه انجام شود.

آذری جهرمی با استقبال از پیشنهاد ایجاد کمیسیون فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال، پیشنهاد دائمی شدن این کمیسیون را در صحن مجلس مطرح کرد.

وی در ادامه گزارش خود به دولت الکترونیک با اشاره به گزارش سازمان ملل از رشد 20 رتبه ای ایران در پیاده سازی دولت الکترونیک، افزود: در طرح تحقیق و تفحص مجلس درباره قاچاق کالا نیز وزارت ارتباطات بالاترین نمره را در این مبارزه به دست آورد که مربوط به پیاده سازی دولت الکترونیک بوده است.

وزیر ارتباطات به شرایط کرونا نیز اشاره ای کرد و گفت: این دوره نشان داد که اگر بخواهیم و اراده ای باشد به 24 میلیون نفر فقط با یک پیامک می توانیم وام دهیم و این نشان می دهد که زیرساخت ها مهیا است و اراده نیاز دارد.

وی با تقدیر از قوه قضاییه برای پیوستن به دولت الکترونیک این اقدام را جهش بزرگی عنوان کرد و افزود: آقای رییس جمهور شخصا پیگیر جلسات دولت الکترونیک هستند و اخیرا در ابلاغ های ده گانه ای دستگاه ها را ملزم به پیوستن به دولت الکترونیک کرده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: در همین ایام قبوض گاز و برق الکترونیکی شد وسهام عدالت 13.7 میلیون نفر تعیین تکلیف شد و صدور بیمه نامه شخص ثالث به صورت الکترونیکی انجام می شود و هم اکنون ماهانه 65 میلیون استعلام در سوییچ مرکزی دولت الکترونیک مستقر در وزارت ارتباطات انجام می شود.

وی به وضعیت صنعت فضایی کشور نیز اشاره کرد و افزود: تا سال 92، 3 عدد ماهواره ایرانی ساخته شده بود که تا پایان 96 به 7 عدد رسید و در سال 98 به 15 عدد و تا پایان 99 به 18 ماهواره می رسد که بر اساس برنامه تولید ماهواره 82 درصد تحقق داشته است و با تمام مشکلات دو برابر دولت یازدهم برای برنامه فضایی بودجه اختصاص داده شده است.

وزیر ارتباطات در این گزارش به رشد 4 برابری شبکه پستی کشور در یک سال گذشته با اجرای طرح تحول اشاره کرد و گفت: پست بانک نیز با 15 هزار شعبه و باجه در کشور گسترده ترین شبکه بانکی کشور را داراست که با برنامه توسعه بانکداری الکترونیکی که در برنامه دارد تاکنون 2500 روستا را تحت پوشش این برنامه قرار داده است.

جهرمی در جریان بررسی مسائل حوزه ارتباطات اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا دارد و باید به صورت همسان رشدی را پیش ببریم. حوزه زیرساخت وظیفه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و ما در این باره دغدغه داریم، اما نسبت ترافیکی از کجا درست می‌شود؟ از جریان داده و مصرف داده که به محتوا مربوط است. وزارت ارتباطات می‌خواهد از تلویزیون اینترنتی حمایت کند اما می‌گویند به این موضوع ورود نکن پس چه‌طور داده بالا برود یا در حوزه کودک ورود می‌کنیم و از ما شکایت می‌کنند.

وی ادامه داد: ما یک جاهایی برای حمایت ورود می‌کنیم تا به صورت آتش به اختیار مسائل را حل کنیم اما با اعتراض گسترده مواجه می‌شویم مساله‌ی فضای مجازی نیازمند مشارکت است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: فیبر نوری موضوع مهمی است، اما مجلس شورای اسلامی مساله‌ی خصوصی سازی را حل کند. این نیازمند قانون است. ما در دوره قبل موفق به تصویب آن نشدیم . بخش خصوصی سرمایه‌ گذاری می‌کند تا مشکل حل شود، اما مانع بزرگی به اسم مخابرات را داریم که با انحصار ذاتی نمی‌گذارد کار پیش برود. من دو سال و نیم پیگیر این موضوع بودم.

آذری جهرمی با تاکید بر این‌که دغدغه‌های فرهنگی، دینی و تغییر سبک زندگی به‌جا است، خاطر نشان کرد: با دست روی دست گذاشتن و بستن کار درست نمی‌شود؛ باید در این زمینه کار کرد. اینستاگرام با سیاست‌های ما به قطب تبدیل شده؛ زیرا پلت‌فرم‌های دیگر بسته است. اگر اینستاگرام صفحه سردار دل‌های ما را می‌بندد طبیعی است آنها دولت تروریستی هستند و تروریست‌هایی در کت و شلوارند؛ در این موضوع شکی نداریم، اما اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند ما بغداد را خالی می‌کنیم؟ آیا عرصه رسانه بین‌المللی است و حضور جریان‌ساز مورد تاکید رهبری را نباید ببینیم؟

وی خاطر نشان کرد: کسی موافق بی‌دینی نیست؛ شما به عنوان نماینده با مخاطب‌تان چه‌طور ارتباط برقرار می‌کنید؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ساخت ماهواره در سازمان فضایی ایران اظهار کرد: من از شما دعوت می‌کنم به آنجا بیایید؛ یکسری جوان از زندگی و بورس تحصیلی خارج خود گذشته‌اند؛ ما کسانی که مخالف برنامه فضایی بودند و نگاه‌شان متفاوت بود را به اینجا بردیم؛ آنها می‌گفتند ما دوچرخه نمی‌توانیم بسازیم چه‌طور ماهواره می‌سازیم؟

آذری جهرمی در پایان گفت: اقتصاد آینده دنیا و فرهنگ ما منوط به این فضا «فضای مجازی» است. با توجه به این‌که فرصت کم است من اقدامات وزارت ارتباطات در بخش کرونا و همچنین پیشرفت دولت الکترونیک را به صورت مکتوب تقدیم نمایندگان خواهم کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-21 12:22

افزودن دیدگاه جدید