کد مطلب: 

245598

بخش عمده‌ی تجارت نیم تریلیون دلاری «اپ‌استور» از مسیر اپل عبور نمی‌کند

درپی تحقیقات جدیدی که شرکت اپل برای بررسی موقعیت اقتصاد دیجیتالی انجام داده، این شرکت می‌گوید بیش‌تر پولی که از طریق فروشگاه برنامه‌هایش حاصل می‌شود، از مسیر اپل نمی‌گذرد.
بخش عمده‌ی تجارت نیم تریلیون دلاری «اپ‌استور» از مسیر اپل عبور نمی‌کند

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که فروشگاه برنامه‌های اپل (اپل‌استور)، سال گذشته امکان انتقال ۵۱۹ میلیارد دلار وجه را در قالب پرداخت صورت‌حساب یا فروش محصول فراهم کرده است.

در این بررسی آمده، بیش‌تر این پول از طریق خریدهایی که از فروشگاه برنامه‌ها انجام می‌شود یا خریدهایی که از طریق برنامه‌ها صورت می‌گیرند به دست نیامده، بلکه از نرم‌افزار اپل به عنوان سکویی برای ارائه کالا و خدمات استفاده شده است.

در گذشته، اپل در گزارش‌های مربوط به فروشگاه برنامه‌ها، اصولا به مبالغی اشاره می‌کرد که مستقیما به برنامه‌نویسان داده است. این مبالغ از طریق مشتریانی به دست می‌آید که هنگام خرید یک برنامه یا خرید یک کالا یا سرویس، در خلال یک برنامه به اپل پرداخت می‌کنند. اما گزارش جدید سعی دارد نشان دهد که این فروشگاه تأثیر وسیع‌تری روی اقتصاد دیجیتالی داشته است، به این ترتیب که فقط خرید از فروشگاه نبوده بلکه این فروشگاه محلی بوده که فروش را برای دیگران «تسهیل» کرده است.

گزارش جدید در اثنای پرسش‌هایی ارائه شده که در رابطه با وسعت تأثیرگذاری فروشگاه‌های نرم‌افزای اپل، گوگل و سایر شرکت‌ها مطرح‌اند. هفته گذشته، پایگاه اینترنتی آکسیوس خبر داد که بازرسان رقابت آزاد آمریکا از اپل پرسیده‌اند که آیا تیم کوک، رییس این شرکت، حاضر است برای ادای پاره‌ای توضیحات در خصوص رقابت میان شرکت‌های حوزه فناوری فراخوانده شود.

اپل و تیم کوک بارها گفته‌اند از تحقیقات موشکافانه بر فروشگاه برنامه‌های خود استقبال می‌کنند. این فروشگاه با تردیدهای فزاینده‌ای روبه‌روست که آیا عرصه را برای دسترسی شرکت‌های مختلف به مشتری عادلانه تقسیم کرده است.

بعضی شرکت‌ها معتقدند که فروشگاه برنامه‌های اپل با آن‌ها عادلانه رفتار نمی‌کند چرا که آن‌ها هرچه بفروشند، اپل ۳۰ درصد را برای خودش برمی‌دارد. همین باعث شده تا برخی شرکت‌های بزرگ از عرضه محصولات و خدمات در داخل برنامه‌ها کلا صرف نظر کنند. مثلا نتفلیکس و آمازون در برنامه‌های خود، مشتری را هنگام اشتراک یا خرید چیزی مستقیما به سایت خود هدایت می‌کنند.

به گزارش سیتنا، تحقیقات تازه اپل نشان می‌دهد که این نوع خریدها، که خارج از سیستم فروشگاه برنامه‌های اپل صورت می‌گیرند اما در واقع از طریق برنامه‌هایی که از این فروشگاه تهیه شده تسهیل شده‌اند، حجم بزرگی از پول جابه‌جا شده را تشکیل می‌دهند.

بیش از ۸۵ درصد مجموع ۵۱۹ میلیارد دلاری که از طریق فروشگاه برنامه‌های اپل تسهیل شده به دست شرکت‌ها و برنامه‌نویسان طرف سوم می‌رسد.

در این گزارش به عنوان مثال به شرکت‌هایی اشاره شده که به فروش خدمات و کالاهای فیزیکی پرداخته و در مجموع بالاترین سهم معادل ۴۱۳ میلیارد دلار را تشکیل می‌دهند.

این شرکت‌ها شامل مغازه‌های خرده‌فروشی نظیر ASOS و اتسی هستند، که کار آن‌ها تولید برنامه‌هایی برای خرید پوشاک از اینترنت است و در مجموع ۲۶۸ میلیارد دلار فروش داشته‌اند. سایر برنامه‌های تجاری دیگر بقیه این خدمات و کالاهای فیزیکی را تشکیل می‌دهند، نظیر برنامه‌های حمل و نقل، یا مسافرکشی مثل اوبر یا لیفت، و تحویل غذا نظیر جاست ایت.

جدا از این برنامه‌های فیزیکی، سایر خدمات دیجیتال نظیر پخش فیلم و موسیقی مجموعا سهمی معادل ۶۱ میلیارد دلار را تشکیل می‌دهند. در همین زمینه‌هاست که بسیاری از شرکت‌ها تصمیم به خروج از سیستم پرداختی فروشگاه برنامه‌های اپل گرفته‌اند. مثلا شرکت‌هایی چون اسپاتیفای و نتفلیکس، به عنوان رقبای عمده اپل، مشتریان خود را مجبور کرده‌اند در جای دیگری ثبت‌نام کنند و سپس با همان مشخصات وارد برنامه شوند.

این شرکت‌ها می‌گویند خدمات خود اپل، نظیر پخش موسیقی یا فیلم، می‌توانند به طرز ناعادلانه‌ای مزایای اضافی داشته باشند چرا که خود اپل آن‌ها را تولید کرده و هیچ پورسانتی هم از بابت خریدهای داخل برنامه پرداخت نمی‌کنند.

اپل هم‌چنین تنها یک راه برای نصب برنامه‌های جدید بر آیفون و سایر دستگاه‌های خود ارائه می‌دهد و آن هم استفاده از فروشگاه خودش است. فروشگاه‌های دیگر که برنامه‌هایی برای دیگر سخت‌افزارها عرضه می‌کنند، از فروش برنامه‌های اپل ممنوع هستند.

پس از خدمات و آبونمان‌های دیجیتالی، تبلیغات سهم بیش‌تری از این فروش را نشان می‌دهد. تبلیغاتی که در بازی‌ها و برنامه‌های رایگان نظیر توییتر و پینترست ظاهر می‌شوند بیش‌ترین سهم را دارند.

به گزارش سیتنا و به گفته اپل، نیمی از این مبلغ ۵۱۹ میلیارد دلار مربوط به چین است، که یک دلیل آن فضای پیش‌رفته تجارت موبایلی در این کشور است به طوری که بسیاری خدمات موبایل هستند و پرداخت به آن‌ها خارج از سیستم اپل صورت می‌گیرد.

سهم آمریکا در این میان، ۱۳۸ میلیارد و اروپا ۵۱ میلیارد دلار است. این در حالی است که ژاپن با ۳۷ میلیارد دلار فاصله اندکی با ۴۷ میلیارد دلار باقی مانده دارد که مربوط به سایر نقاط جهان می‌شود.

این تحقیقات به سفارش اپل اما توسط یک شرکت مستقل مشاوره اقتصادی به نام «گروه تحلیل‌گران» به اجرا گذاشته شد.

در این گزارش فقط به داده‌های مربوط به سال ۲۰۱۹ اشاره شده بنابراین تغییراتی که در اثر همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی‌ها به وجود آمده تأثیری روی گزارش نداشته‌اند.

از زمان ویروس کرونا، اپل شاهد رشد برنامه‌های اجتماعی، آموزشی و گفت‌وگوهای کاری شده است. در عین حال، برنامه‌هایی که قابلیت تصویری نداشته یا نیاز به تعامل شخصی دارند افت داشته‌اند.

گزارش اپل درست چند روز قبل از آغاز کنفرانس جهانی برنامه‌نویسان منتشر شده که به واسطه آن فعالیت‌های کسانی که برای این سیستم برنامه‌نویسی می‌کنند، برجسته می‌شود. امسال این کنفرانس به صورت کاملا مجازی برگزار خواهد شد و گفته می‌شود تغییرات بزرگی در محصولات اپل ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-06-17 11:55

افزودن دیدگاه جدید