کد مطلب: 

245276

تقویت فعالیت‌های فناورانه علوم شناختی میان ایران و چین

علوم و فناوری‌های شناختی حوزه‌ای نوپا و در حال رشد در دنیا است. تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی تاثیر بسیاری در گسترش این فناوری دارد. از این رو با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چهار طرح تحقیقاتی مشترک میان ایران و چین در این حوزه در حال اجرا است.
تقویت فعالیت‌های فناورانه علوم شناختی میان ایران و چین

به گزارش سیتنا، صندوق علمی راه ابریشم راهکاری برای حمایت از فعالیت‌های پژوهشی مشترک میان محققان ایرانی و چینی است. علوم و فناوری‌های شناختی یکی از حوزه‌هایی است که در بستر این اقدام برای توسعه آن تلاش می‌شود. در چند سال اخیر و با انتشار پنج دوره از فراخوان این صندوق، ایران و چین گام‌های موثری برای گسترش همکاری‌های علمی و فناورانه خود برداشته‌اند.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آکادمی علوم چین بازوی اجرایی این صندوق هستند. در علوم شناختی به عنوان یکی از حوزه‌های مورد حمایت در این صندوق، شناسایی امکانات و ظرفیت‌ها برای تقویت و توسعه همکاری انجام شده است. همچنین ایجاد تیم‌های علمی تحقیقاتی در زمینه‌های مورد علاقه و مرزهای دانش انجام شد تا شاهد توسعه خدمات و ابزارهای شناختی باشیم.

محققان علوم شناختی با حمایت‌های این صندوق در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، برگزاری کارگاه‌های مشترک و نیز تبادل محقق در دوره‌های کوتاه مدت بهره بردند. همچنین با حمایت این صندوق دو کارگاه آموزشی مشترک بین محققان ایران و چین در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به موازات تقویت همکاری‌ها  میان بخش‌های گوناگون علمی ایران و چین، تبادل استاد و دانشجو و نیز هیات‌های تحقیقاتی بین دو کشور نیز در دستور کار قرار دارد و تاکنون در این زمینه اقدامات و فعالیت‌های مثبتی صورت گرفته است.

برگزاری کارگاه «دانش اعتیاد: از تحقیقات پایه تا تحقیقات ترجمانی» در دانشگاه شهید بهشتی یکی از فعالیت‌های مشترک در این زمینه است، فراهم آوردن زمینه‌های تقویت تحقیقات مشترک ترجمانی بالینی و پایه میان آکادمی علوم چین و مراکز علمی و تحقیقاتی کشورمان از اهداف برپایی این کارگاه مشترک در حوزه دانش اعتیاد بود.

همچنین از سوی این صندوق مشترک با همکاری مرکز علوم اعصاب و رفتار رایان دانشگاه فردوسی مشهد و مرکز علوم اعصاب شانگهای چین به منظور ترویج علوم شناختی وگسترش وتقویت همکاری های مشترک، کارگاه آموزشی دیگری با عنوان ادراک و توجه بینایی در مشهد برگزار شد و پژوهشگران در ارتباط با موضوعات ثبت فعالیت نورونی از قشر بینایی، سایکوفیزیک بینایی و نیزفعالیت های نوسانی تالاموس به قشر، یافته ها و اطلاعات خود را به اشتراک گذاشتند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-07 12:47

افزودن دیدگاه جدید