کد مطلب: 

245112

بسته‌ی صندوق نوآوری برای توسعه‌ی شرکت‌های مستقر در پارک‌های فناوری

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از تدوین بسته حمایتی متشکل از خدمات توانمندسازی بین پارک‌های علم و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد.
بسته صندوق نوآوری و شکوفایی برای توسعه فناوری در شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری

به گزارش سیتنا، دکتر سیاوش ملکی‌فر در نشست وبیناری معرفی خدمات مالی و اعتباری صندوق نوآوری و شکوفایی ویژه شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران که عصر یکشنبه 11 خرداد ماه با حضور دکتر کریمی، معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و مهندس محمد مهدی فریدوند، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران و جمعی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک برگزار شد، به بسته حمایتی متشکل از خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری برای شرکت‌های دانش بنیان و فناور اشاره کرد و گفت: بسته حمایتی برای بهره‌مندی بیشتر شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری با هدف افزایش تعاملات بیشتر صندوق نوآوری با پارک‌ها تدوین شده است تا بنیه توسعه فناوری شرکت‌های مستقر تقویت شود.

ملکی‌فر سبد خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی را معرفی کرد و گفت: برخی شرکت‌ها تصور می‌کنند که ارائه تسهیلات بارزترین خدمات صندوق نوآوری است در حالی که علاوه بر افزایش سقف حمایت‌ها، خدمات جدیدی نیز به سبد حمایتی صندوق اضافه شده است. به عبارت دیگر سقف، نرخ و شرایط دریافت خدمات متنوع صندوق نوآوری و شکوفایی مدام در حال بروزرسانی و تغییر است و بخشی از بروکراسی زاید و زمان‌بر نیز حذف شده است.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی به بانک‌ها و صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان بازوهای تامین مالی صندوق نوآوری اشاره کرد و گفت: شرکت‌هایی که تقاضای کمتر از 500 میلیون داشته باشند می‌توانند از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری زمان دریافت تسهیلات خود را کوتاه کنند و برای شرکت‌های بزرگ با درخواست‌های بالاتر، این تسریع از طریق بانک‌های عامل انجام می‌شود.

شرکت‌های غیر دانش بنیان یا شرکت‌های دانش بنیانی که به دنبال منابع مالی برای محصول غیر دانش بنیان خود هستند نیز می‌توانند از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری مانند صندوق دانشگاه تهران از خدمات صندوق نوآوری استفاده کنند؛ در عمل نقش ما برای صندوق‌های پژوهش و فناوری مانند بانک مرکزی در مقابل بانک‌های عامل است.

وی ادامه داد: آمار و عملکردهای صندوق نوآوری و شکوفایی نشان می‌دهد که فرآیندها تسهیل و تسریع شده است. در حال حاضر هشت بانک با صندوق نوآوری همکاری می‌کنند که به زودی تعداد آنها افزایش خواهد یافت.

ملکی‌فر سبد خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی را در چهار دسته تسهیلات، اعطای ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی طبقه‌بندی کرد و گفت: خانواده خدمات تسهیلات صندوق پر تعداد است و از وام بدون بهره صفر درصد تا بهره 18 درصدی برای نیازهای مختلف را شامل‌ می‌شود. خانواده دیگر خدمات صندوق، اعطای ضمانت‌نامه بانکی است که در سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه از طریق شبکه بانکی صادر شده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری از دیگر خدمات صندوق نوآوری بوده و بسیار جوان است. در نظام نوآوری دو مدل تامین مالی وجود دارد؛ نخست تامین مالی مبتنی بر بدهی و ارائه تسهیلات است که تامین کننده تسهیلات در منافع و جبران زیان سهمی ندارد. شیوه دیگر مبتنی بر سهام است که نهاد مالی با شرکت دانش بنیان در سود و زیان شریک می‌شود. در دور جدید فعالیت هیات عامل صندوق نوآوری، علاوه بر کاهش صف دریافت تسهیلات، خدمات سرمایه‌گذاری نیز قوت گرفته است و با سرعت قابل قبول رو به افزایش است که شرکت‌ها می‌توانند از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری از این خدمات بهره‌مند شوند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی از آغاز رویدادهای استارت‌آپی در 19 خرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: برای توسعه کسب و کار، رویدادهای استارت‌آپی که به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود از اواخر خرداد ماه از سر گرفته می‌شود و اولین آن رویداد سرمایه‌گذاری 6 استارت آپ حوزه آب و انرژی است که نیاز خود را ارائه می‌کنند و علاقمندان به سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

ملکی‌فر در پایان به خدمات توانمندسازی یا خدمات بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی نیز اشاره کرد و گفت: توسعه بازار فروش محصولات، آموزش و مشاوره، شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، ثبت استاندارد و اخذ تاییدیه و گواهینامه و در کل خدمات تجاری‌سازی، مجموعه‌ای از خدمات سبد توانمندسازی است که بخشی از هزینه‌های آن به صورت بلاعوض از طرف ما تامین می‌شود.

در ادامه این نشست مهندس محسن نوتاش، مدیر امور مشتریان صندوق نوآوری نیز جزییات خدمات صندوق برای شرکت‌های دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را تشریح کرد و به سوالات حاضران پاسخ گفت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-01 16:08

افزودن دیدگاه جدید