کد مطلب: 

245101

برنامه‌ای ملی برای توسعه علوم و فناوری‌؛ چهار کلانشهر به مراکز جامع سلول‌های بنیادی مجهز شدند

نشستی با عنوان «برنامه ملی توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» برگزار شد.
برنامه‌ای ملی برای توسعه علوم و فناوری‌؛ چهار کلانشهر به مراکز جامع سلول‌های بنیادی مجهز شدند

به گزارش سیتنا، علی اکبر حق ‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و جمعی از مسئولان و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری در آن حضور داشتند.

ایجاد و ارتقای زیرساخت‌های لازم برای توسعه و خودکفایی و کسب مرجعیت علمی و فناوری در این حوزه، فرهنگسازی و اطلاع رسانی برای بهره مندی صحیح جامعه علمی از دستاوردها و پیشرفت‌های آن و تثبیت ساختار مراکز جامع سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی از اهداف این نشست بود.

در این نشست اسماعیل قادری‌فر رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با اشاره به همراهی مجموعه وزارت بهداشت برای ایجاد تسهیل‌گری در فضای نوآوری گفت: فعالیت‌های فناورانه در کشور با شکل‌گیری زیست بوم فناوری و نوآوری وارد فضای جدیدی شده است. معاونت علمی ضمن توجه به امر پژوهش و تحقیقات، رسالت خود را توسعه شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و کسب و کارها قرار داده است. علمی که در مراکز تولید می‌شود باید به کسب و کار تبدیل شود و این نگاه تازه، ایجاد شده است.

قادری‌فر ادامه داد: با این نگاه در حوزه نوینی مانند سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی شاهد رشد شکل گیر شرکت‌های دانش بنیان هستیم و در کمتر از 8 سال تعداد شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه به 140 رسیده است و وارد فضای کسب و کار شدند. این شرکت‌های دانش بنیان با رویکرد توسعه کارآزمایی بالینی در حال ورود به حوزه‌های تخصصی تولید محصولات فناورانه هستند. همه این اقدامات عزم و همت فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری در این حوزه را نشان می‌دهد.

وی همچنین بیان کرد: معاونت علمی و فناوری نیز بر اساس رسالت ذاتی خود از توسعه کسب و کارها و بازار سازی برای این حوزه حمایت می‌کند.

چهار کلانشهر به مراکز جامع سلول‌های بنیادی مجهز شدند

قادری فر درباره مراکز جامع سلول‌های بنیادی نیز بیان کرد: ایجاد این مرکز با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم در استان‌های گوناگون کشور شکل گرفت. در گام نخست نیز در 4 کلان شهر شیراز، تهران، کرمان و تبریز مراکز راه اندازی شدند که مدل موفقی است. در حال حاضر نیز در تلاش هستیم در همین دوره مدیریتی سرنوشت مراکز راه اندازی شده را مشخص کنیم. البته در استان‌های دیگری چون خراسان رضوی نیز این مراکز در حال راه اندازی است. پس ظرفیت‌های موجود در استان‌های دیگر را باید هم افزا کنیم و با نگاهی شبکه‌ای این زیرساخت‌ها را به خدمت در آوریم تا جریان توسعه دانشی وارد بحث درمان شود.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی همچنین افزود: ایران در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی پیشرفت‌های خوبی را تجربه کرده است و فعالان این زیست بوم با دستاورهای خود تحول را برای این بخش به همراه داشته‌اند. این اقدامات ایران را در میان کشورهای همسایه سرآمد کرده است. در سفری که سال گذشته به ترکیه داشتیم به خوبی تفاوت‌مان در این حوزه مشخص بود که خود نشان از شتاب حرکت علمی کشور دارد.

140 شرکت دانش بنیان در زیست بوم فناوری سلول‌های بنیادی نقش آفرینی می‌کنند

در بخش بعدی امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی نیز با اشاره به ایجاد نگاهی جدید در این حوزه گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌ها در این حوزه محدود به تولید مقالات علمی بود که با سیاست‌های معاونت علمی هم خوانی نداشت. این تغییر نگاه و حرکت به سوی فعالیت‌های فناورانه محور در ابتدا سخت بود. اما انجام شد آن هم با موفقیت. به گونه‌ای که امروز 140 شرکت دانش بنیان با تولید محصولات فناورانه خود پیشرفت را برای این حوزه به ارمغان آورده‌اند.

حمیدیه در ادامه افزود: امروز همکاری‌های بین‌المللی کشور و جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در این سال‌ها رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. قبل از شکل گیری این تغییرات و 5 سال پیش رتبه علمی ایران در این حوزه 31 بود و الان در جایگاه سیزدهم ایستاده‌ایم و توانسته‌ایم کشورهایی مانند ترکیه و رژیم صهیونیستی را پشت سر بگذاریم. همچنین آیین‌نامه‌های مربوط با سلول‌درمانی، ژن درمانی در حال آماده سازی است.

به گفته وی، اکنون محصولاتی در این حوزه تولید و وارد حوزه درمان شده‌اند. در حال حاضر 5 محصول درمانی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در کشور استفاده می‌شود.

همچنین علی اکبر حق ‌دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ضرورت رسیدن کشورمان به مرجعیت علمی در عرصه های مختلف علمی و فناوری، به تشریح پیش نیازهای این ضرورت و مراحل گذار آن پرداخت و اظهار کرد: رسیدن به مرجعیت علمی مسیری دشوار و پرزحمت است. بنابراین طراحی و ایجاد ساختارهای لازم در این راستا امری ضروری به شمار می‌رود.

معاون آموزشی وزارت یهداشت همچنین گفت: با طراحی و راه اندازی مراکز مهارت‌آموزی در سطح دانشگاه‌های کشور، زیرساخت بسیار ارزشمندی را برای آموزش و تداوم مهارت آموزی پزشکان در راستای توسعه خدمات بالینی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی ایجاد کرده است. این مرکز آمادگی دارد، مراکز جامع را به عنوان مجریان بساه های مهارت آموزی ذیربط مورد حمایت قرار دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-06-01 11:46

افزودن دیدگاه جدید