کد مطلب: 

244701

حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور نیازمند نگاه شبکه‌ای است

دبیر کارگروه حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی (Critical Infrastructure Protection) سازمان پدافند غیرعامل کشور، گفت: موضوع حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور نیازمند یک نگاه علمی و تخصصی است و بررسی مباحث امنیتی در این حوزه به نگاه شبکه‌ای نیاز دارد.
حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی کشور نیازمند نگاه شبکه‌ای است

به گزارش سیتنا به نقل از سایت پایداری ملی، مجتبی عراقی زاده، در مورد چیستی و اهمیت زیرساخت های حیاتی در کشور گفت: امروزه موضوع حفاظت از زیرساخت های حیاتی یکی از موضوعات رایج و ضروری برای جوامع مختلف است. زیرا در حال حاضر ادامه حیات کشورها وابستگی شدیدی به این زیرساخت ها پیدا کرده است. 

وی ادامه داد: در کشور عزیز ما ایران هم با وجود تهدیدات بالقوه مختلفی که هرساله و به بهانه های مختلف تشدید یا تداوم می یابد اهمیت این موضوع دوچندان است. ضمن آنکه کشور ما درگیر اشکال مختلفی از مخاطرات طبیعی نیز هست و سالانه هزینه هنگفتی را در اثر عدم توجه به نگاه علمی در حوزه حفاظت از زیرساخت های حیاتی می پردازد که به عنوان نمونه می توان به حادثه ریزگردهای سال 1395 استان خوزستان و سیل سراسری سال 1398 اشاره کرد.

گستره وسیع زیرساخت‌های حیاتی کشور

عراقی زاده در مورد گستره زیرساخت‌های حیاتی نیز گفت: زیرساخت‌های حیاتی کشور حوزه بسیار گسترده‌ای از حوزه‌های فنی گرفته تا سایبری را شامل می‌شود در واقع زیرساخت‌هایی که به نوعی موضوع تداوم تامین نیازهای اساسی مردم از جمله آب، برق، گاز، انرژی، حمل و نقل، ارتباطات، بهداشت و درمان، غذا، امنیت و غیره را تامین می‌کند به عنوان زیرساخت حیاتی شناخته می‌شود.

دبیر کارگروه حفاظت از زیرساخت های حیاتی سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد:  این موضوع در ۲۰ سال گذشته در جهان با یک نگاه علمی و تخصصی مورد توجه و بررسی قرار گرفته است زیرا وابستگی انواع مختلف زیرساخت‌ها به یکدیگر به حدی افزایش یافته که بررسی مباحث امنیتی یک حوزه بدون توجه به دیگر حوزه ها به خصوص حوزه سایبری امکان پذیر نیست.

با شبکه‌ای از زیرساخت‌های حیاتی مواجه هستیم

وی اظهار کرد: در واقع ما با شبکه‌های از زیرساخت‌ها مواجهیم که تحلیل مباحث علمی و امنیتی آن نیاز به نگاه شبکه‌ای دارد.

به گفته عراقی زاده با توجه به اهمیت این موضوع و لزوم بوم سازی در مورد این دانش مهم و استراتژیک، فعالیت‌های علمی انجام شده در دنیا مورد بررسی قرار گرفت و از سال ۱۳۹۵ این سرفصل به مباحث کلیدی پدافند غیرعامل کشور اضافه شد و هم اکنون در نقطه قرار گرفته‌ایم که باید از حالت انحصاری آن خارج شده و به مقوله حفاظت از زیرساخت های حیاتی در سطح یک انجمن ملی پرداخته شود.

لزوم گذار اهمیت حفاظت زیرساخت‌های حیاتی از کارگروه به انجمن ملی

دبیر کارگروه حفاظت از زیرساخت های حیاتی سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به این سوال که این انجمن اکنون در چه مرحله‌ای از فعالیت خود قرار دارد نیز توضیح داد: انجمن حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی ایران در مراحل اولیه تاسیس رسمی یعنی ارائه مدارک لازم به وزارت علوم، تحقیقاتی و فناوری است.اما فعالیت‌های انجمن در قالب کارگروهی تحت عنوان حفاظت از زیرساخت های حیاتی (CIP) از اواخر سال ۱۳۹۷ و با حضور متخصصان این حوزه از مجموعه سازمان پدافند غیرعامل و افراد بیرونی آغاز شد و تاکنون نیز تداوم داشته است. در واقع اکنون دقیقا در مرحله گذار از کارگروه به انجمن هستیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-05-19 10:02

افزودن دیدگاه جدید