کد مطلب: 

244504

معرفی خدمات هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری به معاونان پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی

در جلسه وبینار معاونت سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات هم‌سرمایه‌گذاری و گرنت سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری به معاونان پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی ارائه شد.
معرفی خدمات هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری به معاونان پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی

به گزارش سیتنا، در وبینار معاونت سرمایه‌گذاری صندوق که صبح امروز سه‌شنبه (23 اردیبهشت ) برگزار شد، دکتر زرقی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، محمدرضا منظم مدیر توسعه فناوری و ارتباط دانشگاه ایران با صنعت، بابک شکری معاون پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر امید پورنیک مدیر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر حسین وطن‌پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و دکتر علی ناظمی معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشتند.

دکتر علی ناظمی در جلسه وبینار با معاونان پژوهشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی برای پروژه‌های دانشگاهی را تشریح کرد و گفت: ایده‌های پژوهشی زیادی در مراکز علمی و دانشگاهی وجود دارد و صندوق نوآوری و شکوفایی در تامین مالی و سرمایه‌گذاری طرح‌های دریافتی از دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز علمی و تحقیقاتی مشارکت خواهد کرد.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه به مدل هم‌سرمایه‌گذاری این صندوق در طرح‌های فناورانه اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری آمادگی این را دارد که از طرح‌های دانشگاهی از طریق مدل هم‌سرمایه‌گذاری حمایت کند، در این امر صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان عاملان صندوق نوآوری و دانشگاه‌ها به عنوان ارایه دهنده طرح و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز به عنوان ارگان دولتی، عامل حمایتی خواهد بود. در مدل هم‌سرمایه‌گذاری هر طرحی که عاملان صندوق یعنی صندوق‌های پژوهش و فناوری، حاضر به مشارکت ۲۰ درصدی در آن طرح باشند صندوق نوآوری ۸۰ درصد باقی را تامین خواهد کرد. امروز همه دانشگاه‌ها تقریبا دارای صندوق پژوهش و فناوری هستند که به عنوان عاملان صندوق نوآوری عمل می‌کنند.

ناظمی افزود: در همین راستا، طرح هم‌سرمایه‌گذاری نیز برای پارک‌های علم و فناوری و دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است به طوری که این نهاد‌ها علاوه بر صندوق‌های پژوهش و فناوری به عنوان عاملان صندوق نوآوری و شکوفایی، می‌توانند صرفا با تامین ۲۰ درصد هزینه طرح‌ها، ۸۰ درصد منابع مالی باقی مانده را از صندوق دریافت کنند. در این طرح صندوق نوآوری و شکوفایی منابع مالی را در قالب سرمایه‌گذاری و نه تسهیلات ارایه می‌دهد.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، در ادامه به تشریح خدمات مالی و اعتباری این صندوق پرداخت و گفت: در حال حاضر چندین مدل تسهیلات با نرخ ۴ تا ۱۱ درصد در صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است که برخی از آن‌ها شامل تسهیلات خرید محل کار، اشتغال‌زایی و انواع خدمات سرمایه در گردش است.

ناظمی به افزایش مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در سرمایه‌گذاری طرح‌های نوآورانه اشاره کرد و گفت: کل فعالیت صندوق تا سال ۹۷ در زمینه سرمایه‌گذاری صفر بوده و در سال ۹۸ میزان سرمایه‌گذاری صندوق به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. برای سال جاری نیز ۵۰۰ میلیارد تومان برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآورانه مصوب شده است.

در ادامه این جلسه سید محمد مهدوی، مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی به تشریح جزییات طرح گرنت یا کمک هزینه تحقیق و توسعه پرداخت و گفت: این کمک هزینه در دو سطح فناوری‌های بالغ و مورد نیاز و نیز فناوری‌های رو به آینده که در حال حاضر مطالبه نمی‌شود، اعطا می‌شود. در سطح اول برای فناوری‌هایی که کشور به آن نیاز دارد، نیازمندی در قالب یک توافق شراکت با دانشگاه به شرح خدمات تبدیل می‌شود و سفارش پژوهشی به گروه تحقیقاتی داده می‌شود. در این حالت صندوق نوآوری و شکوفایی تا ۷۰ درصد هزینه همکاری را تقبل می‌کند و باقیمانده را خود شرکت دانش بنیان تقبل خواهد کرد. ساز و کار صندوق نوآوری در مدل گرنت به صورت کارفرمایی و پیمانکاری نیست و در ریسک پروژه نیز شریک خواهد بود.

وی ادامه داد: با این طرح، بنیان فناورانه کشور توسط صندوق نوآوری و شکوفایی تقویت می‌شود و صندوق قصد دارد تا نهاد‌های دانشگاهی دغدغه تامین مالی برای طرح‌های پژوهشی و فناورانه خود را نداشته باشند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشور با نگاه فناورانه وارد بازار شوند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-05-12 12:37

افزودن دیدگاه جدید