کد مطلب: 

244418

اخذ مالیات نقل‌وانتقال املاک "الکترونیکی" شد

اخذ برخط مالیات نقل‌وانتقال املاک مسکونی که از امروز به صورت رسمی آغاز شده، نه تنها گام موثری در هوشمندسازی نظام مالیاتی است بلکه موجب کاهش رفت‌وآمد و هزینه‌ها، صرفه‌جویی در زمان، سرعت بخشی به صدور گواهی نقل‌وانتقال املاک، شفافیت مالیات‌ستانی و حذف پول نقد در امور مالیاتی نیز می‌شود.
اخذ مالیات نقل‌وانتقال املاک "الکترونیکی" شد

به گزارش سیتنا، هوشمندسازی اقتصاد که یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت اقتصاد است و دژپسند تحقق این امر را در سال جاری بر عهده هوشمندسازی نظام مالیاتی دانسته و طبق گفته وی این امر، هم موجب توانمند شدن سازمان مالیاتی و هم تحقق اهداف کلان اقتصادی در حوزه تامین مالی دولت می‌شود.

وزیر اقتصاد درباره تاثیرات هوشمندسازی نظام مالیاتی گفت که تسریع در هوشمندسازی نظام مالیاتی مهم است، چرا که با هوشمند شدن آن، نه تنها فعالیت فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی شفاف می‌شود، بلکه هزینه‌های تولید کاهش یافته و سود فعالان اقتصادی افزایش می‌یابد و این یک منبع جدید برای درآمد مالیاتی بیشتر است.

در پی این اظهارات، اکنون سازمان مالیاتی پس از تدوین نقشه راه هوشمندسازی مالیات، اولین گامی که در این زمینه برداشته الکترونیکی کردن  مالیات نقل و انتقال املاک است که ابتدا این طرح با املاک مسکونی که ۸۰ درصد گواهی نقل‌وانتقال مربوط به این املاک است، عملیاتی می‌شود و بعد از گذشت دو ماه نوبت املاک تجاری می‌رسد.

آغاز مالیات برخط نقل‌وانتقال املاک مسکونی از امروز 

معاون سازمان امور مالیاتی اعلام کرده بود که فرآیندهای کاری برون سپاری اخذ مالیات نقل و انتقال املاک به دفاتر اسناد رسمی با در نظر گرفتن قوانین و مقررات موضوعه و با همکاری این معاونت و معاونت فناوری‌های مالیاتی در دستور کار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است. 

براساس اظهار نظر این مقام مسئول، به این منظور سامانه مربوطه با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، طراحی و پس از اجرای مراحل تست آن در دفاتر اسناد رسمی منتخب، با توجه به هماهنگی‌های بعمل آمده، برای نقل و انتقال قطعی و قطعی رهنی املاک مسکونی به صورت گام به گام در سطح دفاتر اسناد رسمی مستقر در مناطق بیست و دو گانه شهر تهران به اجرا در آمده است.

اکنون طبق گفته معاون درآمدهای مالیاتی سازمان مالیاتی از امروز (۲۰ اردیبهشت) مالیات برخط نقل و انتقال املاک مسکونی در مراکز استان‌ها آغاز شد.  

فواید اخذ مالیات به صورت الکترونیکی 

از مزیت‌های این طرح می‌توان به صرفه‌جویی در زمان، کاهش رفت‌وآمد، نقش نداشتن فرد در روند اخذ مالیات و عدم انتقال پول نقد اشاره کرد که طبق گفته معاون درآمدهای مالیاتی در گذشته حدود ۱۰ روز زمان می‌برد تا گواهی نقل و انتقال املاک صادر شود که با این اقدام ظرف یک تا دو ساعت به صورت الکترونیکی امکان‌پذیر است.

بنابراین، سازمان امور مالیاتی با این اقدام گام جدی در هوشمندسازی نظام مالیاتی برداشته که تاثیرات قابل ملاحظه‌ای در شفاف‌سازی مالیات‌ستانی، کاهش رفت‌وآمد، صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها، سرعت بخشی به صدور گواهی نقل‌وانتقال املاک و حذف پول نقد در امور مالیاتی دارد.

انتهای پیام 

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-05-10 01:26

افزودن دیدگاه جدید