کد مطلب: 

244235

دانش‌بنیان‌ها‌ فناوری‌های پیشرفته را به صنعت هوایی تزریق می‌کنند

دستیابی به فناوری‌های هوایی برای کشورهای در حال گذار، سخت و پیچیده است و این کشورها ترجیح می‌دهند بیشتر یک واردکننده فناوری باشند تا تولیدکننده و منشا اثر. ایران هم تا پیش از انقلاب تنها با واردات نیازهای خود را رفع می‌کرد؛ اما اکنون در این عرصه علمی حرفی برای گفتن دارد و گلیم خود را تا حد مقبولی از آب بیرون کشیده است.
دانش‌بنیان‌ها‌ فناوری‌های پیشرفته را به صنعت هوایی تزریق می‌کنند

به گزارش سیتنا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این کار با شناسایی نیازهای صنعت هوایی کشور و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز و با تولید و بومی سازی برخی از قطعات و فناوری‌های مورد نیاز تکمیل شد. تعمیر قطعات هواپیما، تامین فناوری‌های مورد نیاز طراحی و ساخت هواپیما، بومی‌سازی تجهیرات فرودگاهی، ناوبری و کمک‌ناوبری، تولید قطعات کاربردی در هواپیماها و غیره از جمله اقداماتی است که با تلاش شرکت‌های دانش بنیان‌ کشور محقق شده است.

هرچند که دست یابی به این فناوری ها سخت بود و دشوار اما با ظرفیت دانشی که در زیست‌بوم فناوری و نوآوری ذخیره کرده بودیم توانستیم به این فناوری‌ها دست یابیم و از پیچ سخت و دشوار تحریم‌ها گذر کنیم. البته که هنوز در این حوزه حرف های ناگفته زیادی هست و راه طولانی برای خوداتکایی مانده است؛ اما همین طی مسیر هم برایمان یک افتخار ملی و جهانی است. 

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونق پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سالها با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ فعال در حوزه هوایی و هوانوردی تلاش کرده که سطح فناوری بومی در صنعت هوایی و هوانوردی را ارتقا داده و کسب‌و‌کارهای جدید دانش‌بنیان ایجاد کند.

این هدف که در ستاد برای سال 98 و 99 تعریف شده است با برنامه هایی در حوزه بومی‌سازی برخی قطعات هواپیما، تجهیرات فرودگاهی، راداری، ناوبری و کمک ناوبری،  توسعه خدمات هوانوردی عمومی، توسعه محصولات و خدمات پهپادهای تجاری و اخذ گواهی انطباق محصولات شرکت های دانش بنیان پیگیری و اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-05-03 10:29

افزودن دیدگاه جدید