کد مطلب: 

244200

حمل‌ونقل را با توسعه نرم‌افزارها هوشمند می‌کنیم

اوایل دهه 90 میلادی بود که مفهوم هوشمند‌سازی به سیستم حمل‌ونقل ورود کرد. حمل‌ونقلی که بر پایه مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی استوار است. فناوری‌هایی که برای بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل‌ونقل به کار گرفته می‌شود.
حمل‌ونقل را با توسعه نرم‌افزارها هوشمند می‌کنیم

به گزارش سیتنا، قرار بر این است که با استفاده از حمل‌ونقل هوشمند از اتلاف وقت و جان انسانها پیشگیری شود و کیفیت زندگی و محیط زیست افزایش یابد. این کار به رونق فعالیت‌های تجاری و توسعه کسب‌وکارهای آنلاین هم کمک می‌کند.

کشورهایی که در طی سال‌های اخیر از سیستم‌های حمل‌ونقـل هوشـمند استفاده کرده‌اند، همگی متنفق‌القول هستند که این سیستم تاثیر زیادی در بالا رفتن کیفیت زندگی انسان و سرعت خدمات دهی دارد.

این کار، امکان یکپارچه‌سازی حمل‌ونقل را در کشور فراهم می کند. این سیستم یکپارچه شامل شبکه‌ها، وسایل نقلیه، افراد و کالاها می‌شود که همه در کنار هم به تحقق هوشمندسازی حمل و نقل می‌انجامد.

به گفته کارشناسان، حمل‌ونقل نیروی محرک توسعه اقتصادی کشورها است. به همین دلیل در همه کشورها به سیستم حمل و نقل توجه ویژه ای صورت می‌گیرد. در سال‌های اخیر هم بیشتر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به دنبال پیاده کردن سیستمی هوشمند و مبتنی بر فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات هستند تا سرعت و کیفیت حمل و نقل را ارتقا دهند.

این سیستم حمل‌ونقل در کشورهای در حال گذار هم به سرعت پیشرفت کرده و سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش رو به افزایش است. ایران هم که در بحبوحه اجرایی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور است گام هایی برای توسعه حمل‌ونقل هوشمند برداشته است.

ارتقای فناوری‌های ارتباطاتی حمل‌ونقل هوشمند در کشور

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از متولیان و تلاشگران عرصه اقتصاد نوین کشور به بازیگران این حوزه پیوسته و اقدامات مختلفی را برای توسعه حمل‌ونقل هوشمند در کشور داشته است. این برنامه ها توسط ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته و ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری اجرای می شود.

ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری با قرار دادن توسعه حمل‌ونقل هوشمند در اولویت‌های فناوری‌محور و آینده‌محور خود و برای تحقق آن برنامه‌ریزی‌های مختلفی را با همکاری دستگاه‌های ذیربط و به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌ها آغاز کرده است.  

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-05-02 11:51

افزودن دیدگاه جدید