کد مطلب: 

244195
در نامه‌ی رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات به معاون وزیر صمت، تاکید شد:

نحوه‌ی عملکرد مناقصه‌گزاران در سامانه‌ی مناقصات دولت مورد بررسی قرار گیرد/ با قانون گریزان و کاسبان تسلیم برخورد جدی صورت گیرد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در نامه ای به صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت، درخواست کرد که نحوه‌ی عملکرد مناقصه گزاران در سامانه مناقصات دولت مورد بررسی قرار گرفته و با قانون گریزان و کاسبان تسلیم برخورد جدی صورت گیرد.
نحوه‌ی عملکرد مناقصه‌گزاران در سامانه‌ی مناقصات دولت مورد بررسی قرار گیرد/ با قانون گریزان و کاسبان تسلیم برخورد جدی صورت گیرد

به گزارش سیتنا، دکتر داود ادیب، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در این نامه مطرح نموده است: در شرایطی به سر می بریم که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نه تنها به جهت تحریم‌های ناجوانمردانه در فشار قرار گرفته اند، بلکه از یک سو با آسیب های انتشار ویروس کرونا دچار وضعیت نامناسب در کسب و کارشان شده اند و از طرف دیگر با مشکلات قراردادهای یک طرفه و عدم دریافت مطالبات و صورت وضعیت ها و همچنین عدم نقدینگی، دست ‌وپنجه نرم می نمایند. در این شرایط حاد، برخی از منافصه گران دولتی نیز در این میان ، این مشکلات را دو چندان نموده، فضای کسب و کار را برای تولید کنندگان داخلی تنگ نموده و فرصت های فراوانی را برای افراد سود جو و کاسبان تسلیم فراهم آورده اند.

در متن این نامه آمده است:

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر صادقی نیارکی
معاون محترم امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت
با سلام و عرض ادب

ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان و تشکر از زحمات و تلاش های وزارت صمت و علی الخصوص آن معاونت محترم و ادارات کل تابعه در تعمیق ساخت و نهضت ساخت داخل، همانطور که مستحضر می باشید، در شرایطی به سر می بریم که بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نه‌تنها به جهت تحریم‌های ناجوانمردانه در فشار قرارگرفته اند، بلکه از یک سو با آسیب های  انتشار ویروس کرونا دچار وضعیت نامناسب در کسب و کارشان شده اند و از طرف دیگر با مشکلات قراردادهای یک طرفه و عدم دریافت مطالبات و صورت وضعیت ها و همچنین عدم نقدینگی دست ‌وپنجه نرم می‌کنند.

در این شرایط حاد، برخی از مناقصه گران دولتی نیز در این میان، این مشکلات را دو چندان کرده، فضای کسب و کار را برای تولیدکنندگان داخلی تنگ نموده و فرصت های فراوانی را برای کاسبان تسلیم و افراد سودجو فراهم آورده اند که لازم می دانیم موارد ذیل در خصوص سامانه مناقصات دولت و نحوه عملکرد عده ای از مناقصه گذاران را به استحضار حضرتعالی برسانیم.

در سال های اخیر و بر اساس دستورات اکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالاهای داخلی و رونق تولید، و بر اساس اقدامات وزارت صمت، تعدادی از کالاهای خارجی که نمونه مشابه داخلی دارند، در لیست ممنوعیت خرید سازمان های دولتی قرار گرفته و این ممنوعیت ضمن تصویب در هیئت وزیران به تمامی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی ابلاغ گردیده است؛ ولیکن به کرات شاهد این می باشیم که تعداد زیادی از سازمان های دولتی و شبه دولتی در حوزه خرید تجهیزات مخابراتی و حوزه  ICT، ممنوعیت مربوطه را نادیده گرفته و نسبت به خرید کالاهای خارجی اقدام و عملا این حمایت را با تمسک به عناوینی غیرواقعی از قبیل «خریدهای توسعه از نوع خود»، «خرید قطعات یدکی» و ... دور زده و بخش بزرگی از زحمات وزارت صمت را بی اثر و همچنین تولیدکنندگان کالا و خدمات داخلی را  از این قوانین و بخشنامه های حمایتی دلسرد و مایوس نموده اند. این نهادها و سازمان‌ها علیرغم تاکیدات وزارت صمت و علیرغم وجود محصول داخلی دارای فناوری و کیفیت مناسب، در دفعات متعدد به خرید محصولات خارجی مورد نظر خود ادامه داده و سرمایه گذاری های انجام شده روی تحقیق و توسعه تولید داخلی این محصولات را با خطر مواجه نموده اند.

اعلام نام های تجهیزات خارجی در مناقصات درج شده در سامانه مناقصات دولت، شکست معاملات به جهت تغییر ماهیت خرید کالاها، خرید کالاهای خارجی در پوشش قطعات یدکی و ده ها رویکرد دیگر در خرید تجهیزات خارجی که دارای نمونه مشابه داخلی می باشند از مصادیق این گونه تخلفات آشکار سازمان ها و نهادهای دولتی و شبه دولتی می باشد.

برخی از تخلفات این گونه مناقصه گران در سامانه مناقصات دولتی عبارت است از:

1- درج نام یا برند محصولات خارجی در سامانه مناقصات دولت که دارای نمونه مشابه داخلی بوده و بر اساس قانون، خرید این محصولات از منابع خارجی به جهت دارا بودن نمونه مشابه داخلی ممنوع می باشد.

2- تخصیص مهلت پاسخگویی در برخی از مناقصات در حد یک روز و حتی در برخی مناقصات در حد  چند  ساعت است که این موضوع نشانگر هماهنگی مناقصه گذار با مناقصه گران مد نظر خود بوده و طبیعتا این مدت زمان محدود، امکان حضور شرکت های متعدد را فراهم نمی‌نماید.

3- در برخی از مناقصات به عمد، مشخصات فنی مورد نیاز در سامانه اعلام نمی گردد که این امر باعث می شود فقط شرکت‌هایی که به صورت غیر رسمی از شرایط مناقصه مطلع می باشند، در مناقصه یا استعلام مندرج در سایت مناقصات دولت حضور یابند.

4- در برخی از مناقصات یا استعلام ها، به عمد مشخصات فنی به صورت مبهم و غیر مرتبط درج می گردد که این امر نیز باعث می شود فقط شرکت هایی که به صورت غیر رسمی از شرایط مناقصه مطلع می باشند، در مناقصه یا استعلام مندرج در سایت مناقصات دولت حضور یابند.

5- درج مناقصات یا استعلام ها در روز پنج شنبه که اکثر شرکت ها تعطیل می باشند و مهلت پاسخگویی تا ساعت 9 صبح روز شنبه نیز از مواردی است که فقط امکان حضور شرکت های مطلع را فراهم می سازد.

6- برخی از مناقصات در قالب توسعه در مناقصه درج می گردد که در واقع چنین نبوده و عنوان نمودن چنین ادبیاتی در مناقصات بر اهل فن پوشیده نمی‌باشد.

7- درج موارد اختصاصی مربوط به مشخصات برخی از سیستم های خارجی در مناقصات که فقط خاص آن برند خاص بوده و با هدف حذف سایر شرکت های تولیدی داخلی به کار می رود. ( لازم به توضیح است که  این موارد اختصاصی تاثیری در عملکرد تجهیزات مورد نیاز مناقصه گذار نداشته و فقط به جهت انتخاب یک گزینه خاص در مناقصه درج می گردد.)

این موارد روزانه به تعداد فراوان در سامانه مناقصات دولت مشاهده گردیده و در صورتی که مناقصه گری به مناقصه گذار اعتراض خود را اعلام نماید، گاها در لیست سیاه نیز قرار می گیرد و خرید خارجی مورد نظر مناقصه گذار صورت می پذیرد!

در پایان، اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران با حمایت و همکاری های صمیمانه اعضای خود به عنوان صاحبان واقعی این تشکل، آمادگی کامل خود را در اطاعت از دستور مقام معظم رهبری در جهت عزم ملی کشور در راستای جهش تولید در سال 99  اعلام نموده و آمادگی دارد تا  پتانسیل کمیسیون ها و کارگروه های  تخصصی اتحادیه که متشکل از اساتید دانشگاهی و متخصصان، نخبگان و کارشناسان خبره صنعت  ICT می باشد را در اختیار وزارت صمت در جهت رفع مشکلات و موانع مطروحه قرار داده و در کارگروه هایی که مد نظر وزارت محترم صمت باشد، گزارش های احصا شده از اعضای خود در ارتباط با مناقصات و تخلفات ناشی از عدم رعایت قوانین حمایتی ساخت داخل را ارائه نماید.

با تشکر                                        
دکتر داود ادیب                                   
رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران
        

رونوشت: 
1- جناب آقای مهندس گردان؛ مدیر کل محترم صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت استحضار
2- جناب آقای دکتر هادوی؛ رئیس محترم مرکز ساخت داخل وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت استحضار

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-05-02 11:10

افزودن دیدگاه جدید