کد مطلب: 

244107

پست آوا مشکاتیان درباره شائبه کپی بودن ربنای شجریان از آواز ام کلثوم

ربنای استاد محمدرضا شجریان با ماه مبارک رمضان گره خورده است و مردم ایران هر ساله با فرا رسیدن ماه رمضان سراغ این اثر می‌روند و در زمان افطار یا مواقع دیگر به آن گوش می‌سپارند. امسال نیز ترک عادت نشده و بسیاری از هنرمندان و مردم کشور در فضای مجازی این اثر را به اشتراک گذاشته و زبان به تمجید از آن گشوده‌اند.
پست آوا مشکاتیان درباره شائبه کپی بودن ربنای شجریان از آواز ام کلثوم

​به گزارش سرویس وبگردی سیتنا، آوا مشکاتیان، نوه استاد شجریان و فرزند پرویز مشکاتیان، در پستی اینستاگرامی درباره اثر ربنا توضیحات جالبی را ارائه کرده است. آوا به شائبه کپی بودن این اثر از آواز ام کلثوم، خواننده مشهور اهل مصر واکنش نشان داده و همچنین درباره پخش نشدن ربنا از تلویزیون صحبت کرده است.

​مشکاتیان در صفحه اینستاگرامش نوشته است: "دوست داشتم چند سطری پیرامون ربناّ بنویسم ، نه این که مطلب تازه‌ای باشد، خیر ،بلکه شاید از طریق صفحه‌ام آنان که این نکات را نخوانده‌اند نیز بخوانند.

دوباره این روزها بعضی شروع میکنند به گذاشتن ویدئوی قدیمی بانوی بزرگ موسیقی عرب

اُم‌کلثوم ( از خوانندگان محبوب پدربزرگم)تا بگویند قسمتی از ربناّ کپی از آن اجرا است!حال آنکه اهل موسیقی این را میدانند همانطور که موسیقی ایرانی بر اساس موسیقی دستگاهی و یا مقامی است ،تلاوت قرآن هم هفت مقام اصلی دارد ( صبا – نهاوند- عجم- بیات- سه گاه- حجاز و رَست(راست) )و همچنین لحن ها‌ و گوشه‌های بسیار ،اشتراکات این مقام‌ها و لحن‌ها که از اصول اجراست باعث آن تکرار و‌ شباهت است و نه اینکه کپی باشد!

من آگاهی زیادی نسبت به قرائت قرآن ندارم اما خواندم و کمی دانستم؛

ربناّ در مقام‌های رَست(همان راست)و عَجَم اجرا شده و آن قسمتی که بانوی بزرگ اُم کلثوم در آن ویدئو‌ اجرا می‌کنند هم در مقام عجم است،در انتها قسمتی از آنچه در ویکی پدیا پیرامون اجرای ربناّ آمده را به این چند سطر اضافه میکنم؛

محمدرضا شجریان ربناّ را در دستگاه سه‌گاه خوانده و با مرکب‌خوانی (مدولاسیون یا راه گردانی) سری به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌زند و سپس به سه‌گاه برمی‌گردد.

پی نوشت؛ ربناّ سالهای سال است از طرف محمدرضا شجریان به مردم ایران تقدیم شده و اگر در صدا و سیما پخش نمی‌شود به خواست ایشان نیست.. باقی آثار به خواست ایشان پخش نمی‌شود .ربناّ و مناجات تا سالها پس از آن نامه و تا سال ۱۳۸۸ پخش می‌شد زیرا به مردم ‌تعلق دارد."

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (5 رای)
سیتنا 4
2020-04-28 21:32

افزودن دیدگاه جدید