کد مطلب: 

244067
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با سیتنا:

ممنوعیت ۲۱ قلم کالای مخابراتی، ارتباطی با محدودیت‌های اخیر در ثبت سفارش ندارد/ سازمان‌های صنعت استانی با استفاده از نظرات کارشناسی دفترهای تخصصی در حوزه‌ی وزارتی، اقدام کنند

دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران، گفت: به دنبال اشکالاتی که اخیرا برای واردکنندگان تجهیزات رایانه‌ای و فناوری اطلاعات در موقع ثبت سفارش پیش آمده، به نظر می‌رسد که این مشکل از طرف چند سازمان صنعت استان رخ داده که امیدواریم سازمانهای استانی با استفاده از نظرات کارشناسی دفترهای تخصصی در حوزه‌ی وزارتی وزارت صمت، نسبت به انجام امور اقدام نمایند
ممنوعیت ۲۱ قلم کالای مخابراتی، ارتباطی با محدودیت‌های اخیر در ثبت سفارش ندارد/ سازمان صنعت استانی با استفاده از نظرات کارشناسی دفترهای تخصصی در حوزه‌ی وزارتی وزارت صمت اقدام کنند

مهندس فرامرز رستگار، دبیر و عضو هیات مدیره‌ی سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، پیرامون مشکلات اخیر در رابطه با ثبت سفارش برای ورود کالای رایانه‌ای و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباط ممنوعیت ۲۱ قلم کالای مخابراتی با مشکلات اخیر در ثبت سفارش، گفت: ابتدا باید پیرامون داستان ۲۱ قلم کالای ممنوعه عرض کنم که از سال ۱۳۹۳ طبق تصمیم هیات وزیران برای حمایت از تولیدات داخلی، برخی از کالاها برای ممنوعیت ورود مصوب می‌شد. البته قبل از طرح موضوع در هیات وزیران ابتدا کمیسیون‌های تخصصی با حضور وزارتخانه‌ها و سارمانهای ذیربط برگزار می‌شد و نتیجه‌ی آن به دولت می‌رفت.

وی ادامه داد: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ هم اقلام اضافه بر قبل پس از طی مراحل برای تصویب به هیات دولت ارائه می‌شد. در سال ۱۳۹۶ چنین تصمیم گرفته شد که مستقل از لیست‌های سه سال گذشته، یک لیست تکمیل و بروز توسط هر وزارتخانه تخصصی جهت بررسی، تایید در کمیسیون تخصصی و نهایتا تصویب در هیات دولت تهیه و به وزارت صمت ارسال شود.

رستگار خاطرنشان کرد: ۲۱ قلم مورد اشاره اوایل سال ۱۳۹۷با پاراف سازمان تنظیم مقررات و امضای وزیر ارتباطات به وزارت صمت ارسال شد. بعد از بررسی لیست مذکور در کمیسیون تخصصی و با حفظ اقلامی که در سه سال قبل مصوب شده بود، فقط هشت مورد از ۲۱ مورد در سال ۱۳۹۷در هیات دولت مصوب و ابلاغ گردید که در آن هیچ کالایی برای ورود در حوزه IT ممنوع نشده بود؛ پس لیست ۲۱ قلم، ارتباطی با محدودیت های جدید ندارد.

رستگار در ادامه‌ی گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، گفت: از آن تاریخ به بعد وزارت صمت با ایجاد سامانه توانمندیهای تولید داخل، لیست توانمندیها را برحسب قابلیت ها و ظرفیت های جدید همواره بروز رسانی نموده است و مرجع برای رد یا قبول ثبت سفارشات همین سامانه می باشد.

وی افزود: حال سوال این است وقتی که اطلاعات این سامانه در سال جاری تا این لحظه با اطلاعات اواخر سال ۹۸ تفاوتی ندارد پس چرا امسال رد ثبت سفارشات در حوزه‌ی ICT به شدت افزایش داشته است.

رستگار خاطرنشان کرد: قبل از ورود به این بحث ابتدا توضیحی در مورد مفاهیم واژه‌ها و تفاوت ویژگی ها عرض می‌کنم. اول اینکه واژه‌ها در صنایع مختلف معانی مختلفی دارد، مثلا معنی واژه‌ی سوئیج در برق، الکترونیک، مخابرات و فناوری اطلاعات که تازه دریک خانواده هستند متفاوت است. دوم اینکه  حتی سوئیچ فقط در همان حوزه‌ی مخابرات هم می‌تواند ویژگی‌های متفاوتی مانند نوع فناوری، ظرفیت، ترافیک، اینترفیس ها و ......داشته باشد.

وی افزود: به همین علت هم ثبت سفارشات در دفاتر تخصصی وزارت صمت با بررسی های همه جانبه صورت می‌گرفت و خطاهای کمی داشت و اشکالات احتمالی هم با جلسات حضوری با مشارکت ذینفعان مورد بررسی قرار می‌گرفت.

رستگار خاطرنشان کرد: به دنبال اشکالاتی که اخیرا پیش امده و بررسی های انجام شده، به نظر می‌رسد که این مشکل از طرف چند سازمان صنعت استان رخ داده که امیدواریم سازمانهای استانی با استفاده از نظرات کارشناسی دفترهای تخصصی در حوزه‌ی وزارتی وزارت صمت، نسبت به انجام امور اقدام نمایند تا خدای ناکرده مشکلاتی برای بخش های مختلف صنعت و بازارکار پیش نیاید.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-04-27 15:54

افزودن دیدگاه جدید