کد مطلب: 

244046

افزایش ایمنی با توسعه‌ی حمل‌ونقل هوشمند

حوزه حمل و نقل در دهه‌های اخیر با رشد روزافزون وسایل نقلیه در فضاهای شهری و بین شهری و تقاضاهای فراوان جابه‌جایی کالا و مسافر مواجه شده است. به این ترتیب فرصت ها و چالش‌های متعددی پیش روی این صنعت قرار گرفته است.
افزایش ایمنی با توسعه‌ی حمل‌ونقل هوشمند

به گزارش سیتنا، شهاب خدامرادی، کارشناس ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در یادداشتی نوشته است: از فرصت های صنعت حمل و نقل می توان به کارآفرینی، رونق تولید و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان اشاره کرد. افزایش تقاضاهای روز افزون و بلوغ فناوری، باعث توسعه فرصت‌های نامبرده شده به نحوی که صنعت حمل و نقل را در زمره یکی از بزرگترین صنایع دنیا قرار داده است.

همچنین چالش‌های این صنعت شامل سوانح و تصادفات، ترافیک، آلودگی هوا و افزایش میزان مصرف حامل های انرژی است. هر یک از چالش‌های نامبرده آثار مخرب اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فراوانی را به دنبال خواهد داشت.

با توجه به اینکه حدود 90درصد حمل و نقل بار و مسافر در کشور از طریق جاده صورت می‌گیرد لذا ایمنی در بخش حمل و نقل جاده‌ای بسیار حائز اهمیت است. مطابق آمار، هر ساله به میزان 5 الی 8 درصد از درآمد تولید ناخالص داخلی کشور صرف هزینه‌های ناشی از تصادفات و تلفات جاده‌ای می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت که بزرگترین چالش حمل و نقل جاده‌ای کشور، سوانح و تلفات است.

امروزه، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مانند فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT) در صنعت حمل و نقل را هوشمندسازی حمل و نقل گویند که موجب افزایش کارائی و بهره‌وری می‌شود. در سالیان اخیر تقاضای استفاده از خدمات حمل و نقل هوشمند به نحو چشمگیری افزایش یافته است و از مهمترین مزایای آن افزایش ایمنی است.

به این ترتیب در راستای بهره‌گیری از ظرفیت‌های هوشمندسازی حمل و نقل و به جهت کاهش تلفات جاده‌ای، پروژه‌ای با عنوان "پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری (e call)" در ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته تعریف شده است. کاربرد سامانه مذکور، اطلاع‌رسانی خودکار محل وقوع سانحه خودرو به واحدهای اورژانس بوده که موجب کاهش تلفات جاده‌ای از طریق کاهش زمان امدادرسانی می‌شود. لازم به ذکر است که پیاده‌سازی این سامانه در کشورهای پیشرفته به یک الزام تبدیل شده است.

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته تلاش دارد با مشارکت تمامی سازمان‌های ذیربط و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش بنیان داخلی، گام‌های موثری در راستای پیاده‌سازی سامانه تماس اضطراری (e call) و کاهش تلفات جاده‌ای برداشته و آثار مخرب مادی و معنوی ناشی از سوانح جاده‌ای را به حداقل رساند. با توجه به اهمیت موضوع سوانح حمل و نقلی در کشور، روز هفتم اردیبهشت‌ماه، به نام روز ملی ایمنی حمل و نقل نامگذاری شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-04-27 10:03

افزودن دیدگاه جدید