کد مطلب: 

243728
محمود خسروی، رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات:

توافق تخلیه باند 700 و 800 را رئیس فعلی صداوسیما امضا کرده است/ صداوسیما نمی‌تواند مدعی مالکیت فرکانس شود/ فرکانس سرمایه ملی است و باید از آن استفاده بهینه کرد

رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به مقاومت سازمان صداوسیما در واگذاری باند 700- 800 مگاهرتز، گفت: در کنفرانس ژنو توافقنامه تخلیه باند 700- 800 به امضای «علی عسگری» معاون فنی وقت صداوسیما رسیده و این سازمان متعهد به تخلیه این باندها تا سال 2015 شده بود.
توافق تخلیه باند 700 و 800 را رئیس فعلی صداوسیما امضا کرده است/ صداوسیما نمی‌تواند مدعی مالکیت فرکانس شود/ فرکانس سرمایه ملی است و باید از آن استفاده بهینه کرد

به گزارش سیتنا، محمود خسروی رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری کنفرانس منطقه‌ای ارتباطات رادیویی در سال 1385 اظهار کرد: این کنفرانس برای طراحی نقشه فرکانسی در دو تکه باند 174 تا 230 مگاهرتز (باند وی اچ اف) و تکه باند 470 تا 862 مگاهرتز از 4 اردیبهشت تا 26 خرداد همان سال در «ژنو» و توسط اتحادیه بین‌المللی ارتباطات «ITU» برگزار شد.

وی با بیان اینکه ریاست این کنفرانس بر عهده جمهوری اسلامی ایران بود خاطرنشان کرد: فعالیت هیئت جمهوری اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت، البته نتایج این کنفرانس برای جمهوری اسلامی ایران هم بسیار رضایت‌بخش بود.

خسروی ادامه داد: در این کنفرانس مقرر شد تا بیش از 98 درصد فرکانس‌های موردنظر سازمان صداوسیما (حدود 2300 فرکانس در باندهای فوق) برای پخش تلویزیونی فقط برای مناطق مرزی (نواحی مرزی کشور در جنوب، شمال، شمال غرب) در نظر گرفته شود که فرکانس‌‌‌ها بیشتر از نیاز کشور هم بود و این یک موفقیت قابل‌توجه برای کشور محسوب می‌شد.

وی با بیان اینکه تا پیش‌ از این ایران عضو موافقت‌نامه منطقه‌ای ژنو- 89 بود، افزود: برنامه کنفرانس «ژنو» مربوط به فرکانس آنالوگ پخش و برنامه‌های تلویزیونی بود که در سال 1989 برای کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای خاورمیانه از جمله ایران در باندهای فرکانسی «VHF» و «UHF» تهیه شد.

معاون اسبق وزیر ارتباطات ادامه داد: موافقت‌نامه مشابهی هم برای کشورهای اروپایی به نام استکهلم-61 وجود داشت که در سال 1961 تهیه شد و کشورهای عضو این موافتنامه ملزم به رعایت مفاد قانونی در استفاده از طیف فرکانسی برای پخش برنامه‌های تلویزیونی بودند.

وی با اشاره به گسترش کاربرد ارتباطات رادیویی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیاز به استفاده از طیف فرکانس ضروری بود بنابراین در سال 2000 میلادی برنامه‌ریزی برای تبدیل سیستم‌های تلویزیونی آنالوگ به دیجیتال از سوی اتحادیه بین‌المللی ارتباطات صورت گرفت تا با افزایش کیفیت، کاهش قدرت فرستنده‌های تلویزیونی، تجمع فرستنده‌های تلویزیونی در یک فرستنده و روش‌های دریافت بیشتر مانند موبایل و پرتابل نسبت به کاهش میزان طیف فرکانسی برای پخش تلویزیونی اقدام شود.

خسروی بیان کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای استفاده بهینه از طیف فرکانس و قصد ایران برای دیجیتالی کردن سیستم‌های خود درخواستی ارائه کرد که در شورای «ITU» بررسی و تصویب شد و در کنفرانس سال 2002 از «سران مختار» تأییدیه گرفت تا در اجلاس بعدی حضور پیدا کند؛ بنابراین جمهوری اسلامی تنها کشور آسیایی بود که توانست در آن اجلاس حضور پیدا کند و نقشه فرکانسی تلویزیون دیجیتال را داشته باشد که یکی از اقدامات مهم سازمان تنظیم مقررات وقت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی در این کنفرانس‌ها بیان کرد: ایران ریاست اجلاس اول و دوم کنفرانس را در سال‌های 2004 و 2006 را عهده‌دار بود البته در فعالیت‌های بین دو اجلاس رئیس گروه طراحی نیز بود که در نهایت منجر به تصویب نقشه فرکانسی برای تلویزیون دیجیتال شد و ما با قدرت چانه‌زنی فوق‌العاده هیئت اعزامی، 2300 فرکانس در مرزها و داخل کشور گرفتیم.

تخلیه باند 700-800 با امضای علی عسگری

خسروی درباره کنفرانس 2006 تصریح کرد: در این کنفرانس برخی کارهای کارشناسی از سوی صداوسیما با مسئولیت سازمان تنظیم مقررات انجام شد تا تکه باند 170 تا 230 و 470 تا 860 دیجیتال شود و در نهایت موجب این توافقنامه شد که باند 700- 800 مگاهرتز که برای ارتباطات موبایل مهم است تخلیه شود که این توافقنامه به امضای بنده و آقای «علی عسگری» معاون فنی وقت صداوسیما رسید و مقرر شد صداوسیما تا سال 2015 با دیجیتالی کردن پخش برنامه‌های خود اقدام به تخلیه کامل باندهای 700 – 800 کند و این باند را برای توسعه شبکه‌های ارتباطات در اختیار سازمان تنظیم مقررات قرار دهد.

وی با اشاره به حضور تیمی از صداوسیما طی سال‌های 2002 تا 2006 در کنفرانس‌ها گفت: این تیم به‌طور کامل با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همکاری کرد و مصوبات این کنفرانس‌ها توسط «محمود خسروی» رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و «عبدالعلی علی عسگری» رئیس فعلی صداوسیما (که در آن هنگام سمت معاون فنی را داشت) به امضا رسید. البته نمایندگانی از صداوسیما در کنفرانس‌ها حاضر بودند مانند «سلیمیان»، «نافذ»، «غفوریان»، «عابدیان»، «رضوی»، «فهمی» و غیره که هنوز هم در این سازمان مشغول به کار هستند.

فرکانس جزء سرمایه ملی است

وی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که وقتی پخش تلویزیون دیجیتال شود پهنای باند فشرده می‌شود و کیفیت پخش بالا می‌رود، فرکانس در همه دنیا نیز جز انفال و سرمایه ملی محسوب می‌شود و باید به‌صورت بهینه از آن استفاده شود.

معاون اسبق وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه پس از کنفرانس 2006 ما 9 سال فرصت داشتیم تا پخش آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کنیم بیان کرد: تا پیش از سال 2015 یعنی پایان مهلت تعیین شده از سوی ITU، با وجود آنکه وظیفه وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات نبود چندین جلسه با سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم تا بودجه لازم را برای دیجیتالی کردن پخش برنامه‌های صداوسیما دریافت کنیم که اتفاقاً در برخی از این جلسات هم رئیس فعلی صداوسیما حضور داشت و در نهایت این اتفاق افتاد و صداوسیما توانست پخش برنامه‌های خود را دیجیتال کند.

وی تصریح کرد: بنابراین دیگر زمان عمل به تعهدات بود و  سازمان صداوسیما باید این باندها را در اختیار سازمان تنظیم مقررات قرار می‌داد اما از این کار سرباز زد و به این توافق بین المللی و ملی عمل نکرد؛ بنابراین تا زمانی که در سازمان تنظیم مقررات دارای مسئولیت بودم چندین بار با سازمان صداوسیما مکاتباتی درباره آزادسازی باندهای 700-800 مگاهرتز انجام دادم البته روسای بعدی هم این مکاتبات را ادامه دادند اما همه بی نتیجه ماند.

به گزارش سیتنا، خسروی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه صداوسیما ادعا می‌کند طبق شکایت وزارت ارتباطات از این سازمان در شورای عالی امنیت ملی این وزارتخانه حرف کارشناسی برای گفتن ندارد آیا چنین ادعایی صحت دارد؟ گفت: در این مسئله اصل توافقنامه «ITU» است. من از افرادی که این ادعا را مطرح کرده‌اند سؤال می‌پرسم چرا در «ITU» هدایت هیئت اعزامی از جمهوری اسلامی با سازمان تنظیم مقررات بود؟ زیرا نهادهای بین‌المللی در موضوع مدیریت فرکانس سازمان صداوسیما را به رسمیت نمی‌شناسد و وزارت ارتباطات را مسئول طیف فرکانسی می‌دانند که در نهایت مسئول اصلی آن سازمان تنظیم مقررات است.

رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات تأکید کرد: بر این اساس با تکیه بر همین اصل این سازمان تنظیم مقررات است که باید درباره تمامی فرکانس‌ها تصمیم‌گیری کند. در حال حاضر هم صداوسیما نمی‌تواند ادعا کند که مالکیت این فرکانس‌ها را در اختیار دارد زیرا فرکانس مالکیت ندارد. فرکانس یک سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است.

شناسایی و پاک‌سازی فرکانس‌های غیرمجاز

وی ادامه داد: اگر قرار باشد هر کسی در هر باندی پخش داشته باشد صداوسیما دچار بحران می‌شود اگر در یک استان یا شهرستان کسی فرستنده غیرمجاز روشن کند روی پخش اختلال رخ می‌دهد در این صورت فقط سازمان تنظیم مقررات است که می‌تواند فرستنده را شناسایی و طیف را پاک‌سازی کند؛ بنابراین صداوسیما برای پخش هر چه بهتر برنامه‌های خود نیازمند تعامل با سازمان تنظیم مقررات است.

استفاده از باند خالی آسان نیست

رئیس اسبق سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به این سؤال که آیا باندهای فرکانسی 700 و 800 در حاضر توسط صداوسیما مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خیر گفت: بله صداوسیما از این فرکانس استفاده می‌کند اما به چه شکل؟ این‌گونه که با روشن نگه‌داشتن فرستنده آنالوگ امواج شبکه‌های رادیویی خود مثل رادیو آوا و رادیو فرهنگ و... را روی این باند قرار می‌دهد و با یک عکس روی صفحه تلویزیون به نمایش درمی‌آورد که کاری عبث و بیهوده است. این در حالی است که این باندها اکنون باید صرف توسعه شبکه ارتباطاتی کشورمان  شود.

رئیس سابق سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به این سؤال که صداوسیما با حفظ باندهای فرکانسی 700 و 800 چه منافعی را دنبال می‌کند؟ تصریح کرد: من تصور می‌کنم اگر همین امروز آقای «علی عسگری» رئیس سازمان تنظیم مقررات یا وزیر ارتباطات شود نخستین کاری که می‌کند خالی کردن طیف فرکانسی باشد. متأسفانه ما هرگاه مدیریت جایی را بر عهده می‌گیریم فقط محدوده خودمان را می‌بینیم و احتمالاً مدیران صداوسیما فکر می‌کنند اگر طیف فرکانس را واگذار کنند سایرین تصور می‌کنند که مدیریت ضعیف بوده که این طیف ازدست‌رفته است.

به گزارش سیتنا، خسروی تأکید کرد: صداوسیما اگر نیاز به فرکانس دارد باید نیازهای خود را با گفت‌وگو رفع کند. وظیفه سازمان تنظیم مقررات هم رفع نیازهای فرکانسی صداوسیما است اما در صورت عدم نیاز، اشغال کردن باند، بی‌انصافی و تضییع در حق مردم است.

وی درباره سؤالی مبنی بر اینکه یکی از معاونان صداوسیما مدعی است که بهره‌برداری از باند 700-800 نمی‌تواند در بهبود شبکه بازدهی داشته باشد گفت: وظیفه مدیران صداوسیما نیست که چنین ادعاهایی را مطرح کنند، زیرا قرار شده این تکه باند برای سرویس‌های آینده خالی شود و باید هم خالی شود. این تکه باند جز سرمایه ملی است و باید از آن استفاده بهینه کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-04-17 21:01

افزودن دیدگاه جدید