کد مطلب: 

243665
بررسی روند شیوع ویروس کووید-۱۹ در ایران بر اساس مدل ریاضی؛

تا 17 دی امسال حدود 2/5 درصد جامعه ایران به صورت علامت­دار به کرونا مبتلا خواهند شد/ با اجرای جدی طرح فاصله‌اندازی اجتماعی این آمار می‌تواند تا یک-بیستم کاهش یابد/ تعداد مبتلایان روزانه جدید تا اواسط اردیبهشت به کمتر از ۵۰۰ مورد جدید خواهد رسید

"در صورت تثبیت شرایط در حد روز 26 فروردین، احتمالا تا تاریخ 17 دی سال 99 حدود 2/5 درصد جامعه ایران (حدود 2 میلیون نفر) به صورت علامت­دار به ویروس کووید-۱۹ مبتلا خواهند شد و از آن تاریخ به بعد ابتلای جدید نخواهد بود".
تا 17 دی امسال حدود 2/5 درصد جامعه ایران به صورت علامت­دار به کرونا مبتلا خواهند شد/ با اجرای جدی طرح فاصله‌اندازی اجتماعی این آمار می‌تواند تا یک-بیستم کاهش یابد/ تعداد مبتلایان روزانه جدید تا اواسط اردیبهشت به کمتر از ۵۰۰ مورد جدید خواهد رسید

به گزارش سیتنا، دکتر امیرحسین دوائی مرکزی، استاد دانشکده مهندسی مکانیک (سیستم­‌های دینامیکی و کنترل) دانشگاه علم و صنعت ایران در مقاله‌ای که تا تاریخ 26 فروردین ماه 1398 مورد بازبینی قرار گرفته، به تشریح "مدل ریاضی شیوع ویروس کووید-۱۹ و پیش بینی آینده" پرداخته است.

در بخش فرضیات این تحلیل آمده است:

  • از یک سو تعداد مبتلایان علائم­دار با تعداد مبتلایان روز قبل متناسب است و از سوی دیگر، با گذشت زمان و افزایش تعداد مبتلایان علائم‌دار، ضریب تناسب فوق به تدریج کم می‌شود.
     
  • دلیل کاهش تدریجی درصد مبتلایان علامت‌دار آن است که هم خوشبختانه درصد مبتلایان بدون علامت زیاد می‌شود، زیرا
    حساسیت و آگاهی جامعه برای رعایت موارد بهداشتی اضافه می‌شود.
    ویروس‌ها در انتقال‌های بعدی تضعیف می‌شوند.
    تجربه کادر درمانی و گزینه‌های جدید برای درمان‌های داروئی بیشتر می‌شود.
     
  • و هم متاسفانه درصد درگذشتگان به تدریج زیادتر می‌شود، زیرا
    امکانات بیمارستانی به نسبت تعداد مبتلایان دچار محدودیت ‌های بیشتری می ‌شود.
    به دلیل خستگی‌های مزمن، از کارایی کادر درمانی کاسته می‌شود.

در ادامه به مدل دینامیکی موسوم به Logistic Map استناد شده است:

مطالعه تجربی روند تغییرات مقدار آلفا در کشور مطابق جدول ذیل است:

تغییرات ضریب آلفا از 30 بهمن 1398 تاکنون به شرح نمودار ذیل است:

پیش‌­بینی تجمعی درصد مبتلایان علامت‌دار به نسبت کل جمعیت ایران (با فرض ثابت ماندن آلفا از 26 فروردین به بعد) بررسی شده است:

پیش بینی تغییرات آلفا از ۱۲ فروردین به بعد و مقایسه آن با مقادیر اعلام شده رسمی هم صورت گرفته است:

پیش بینی تغییرات مبتلایان جدید از ۱۲ فروردین به بعد و مقایسه آن با مقادیر اعلام شده رسمی به شرح نمودار ذیل است:

به گزارش سیتنا، در جمع بندی این مقاله‌ی تحلیلی امده است:

  • در صورت تثبیت آلفا در حد روز 26 فروردین، احتمالا تا تاریخ 17 دی سال 99 حدود 2/5 درصد جامعه ایران (حدود 2 میلیون نفر) به صورت علامت­دار به ویروس کووید-۱۹ مبتلا خواهند شد و از آن تاریخ به بعد ابتلای جدید نخواهد بود. البته با اجرای جدی طرح فاصله‌اندازی اجتماعی این آمار می‌تواند تا یک-بیستم هم کاهش یابد.
     
  • در این تحقیق با توجه به اجرای طرح فاصله اندازی، و بر اساس اطلاعات ۱۲ فروردین الگویی برای تغییرات آلفا و در نتیجه تعداد مبتلایان جدید پیشنهاد گردید.
     
  • آمار ثبت­ -شده پس از 12 فروردین، نشان می­‌دهد که الگوی پیشنهاد شده برای تغییرات آلفا و تعداد مبتلایان روزانه به واقعیت نزدیک است.
     
  • بر طبق آخرین پیش بینی این تحقیق، تعداد مبتلایان روزانه جدید تا تاریخ اواسط اردیبهشت به کمتر از ۵۰۰ مورد جدید خواهد رسید و آمار تعداد کل مبتلایان از ابتدا تا ۳ ماه آینده به حدود ۱۰۰ هزار نفر هم می‌تواند کاهش یابد.
     
  • البته با تساهل اخیر در سناریوی فاصله اندازی اجتماعی، احتمالا با افزایش غیر متناسبی در تعداد مبتلایان مواجه خواهیم شد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-04-15 15:10

افزودن دیدگاه جدید