کد مطلب: 

243560

بررسی روند طراحی اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدا / تاکید بر رعایت حریم خصوصی

دو دانشگاه پیشگام سعی در طراحی اپلیکیشنی دارند که از صدای کاربر و صدای سرفه‌اش، آلودگی او را به ویروس کرونا را تشخیص دهد، اما این دو پروژه‌ هر یک رویکرد متفاوتی به رعایت حریم خصوصی دارند.
بررسی روند طراحی اپلیکیشن تشخیص کرونا از روی صدا / تاکید بر رعایت حریم خصوصی

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، دانشگاه کمبریج سعی می‌کند داوطلبان را ناشناس نگه دارد ولی می‌گوید این برایش محدودیت ایجاد کرده است.

گروهی که در دانشگاه کارنگی ملون روی این اپلیکیشن کار می‌کند می‌گوید: "ثبت نام کاربران بسیار مهم است ولی این تیم فعلا مجبور شده برنامه خود را موقتا آفلاین کند."

این دو پروژه مستقل از هم هستند ولی هر دو بر اساس یادگیری ماشین طراحی شده‌اند؛ نوعی هوش مصنوعی که در آن کامپیوتر با تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، الگوهایی را پیدا می‌کند تا با آن مسائل را حل کند.

در این دو پروژه، هدف این است که بتوان بیماری کرونا را از سایر بیماری‌ها از جمله آنفلوآنزا متمایز کرد ولی دست‌اندرکاران هر دو پروژه می‌گویند نرم افزار نهایی نباید جایگزین آزمایش‌های پزشکی شود.

دانشگاه کمبریج

دانشگاه کمبریج پروژه "صدای کرونا" را هفته پبش راه‌اندازی کرد. در این پروژه، افراد در میکروفون کامپیوتر نفس می‌کشند و سرفه می‌کنند و اطلاعاتی مانند سن، جنسیت و موقعیت مکانی خود را ثبت می‌کنند. اگر آزمایش کرونا داده باشند جواب آزمایششان هم ثبت می‌شود. در آخر از آنها خواسته می‌شود این جمله را سه بار بخوانند: "امیدوارم اطلاعاتم بتواند به کنترل همه‌گیری ویروس کرونا کمک کند."

پرفسور سیسیلیا ماسکولو می‌گوید: "هدف ما جمع آوری انبوهی داده است تا بفهمیم آیا می‌توانیم با استفاده از این صداها، افراد مبتلا به کرونا را شناسایی و حتی شاید مرحله بیماری آنها را تعیین کنیم. با این کار شاید بتوان در اولویت‌بندی بیماران (تریاژ) به اورژانس و مراجع درمانی کمک کرد. "

در روزهای اول ، ۱۲۰۰ نفر صدای خود را ضبط کردند و ۲۲ نفر گفتند نتیجه تست ویروس کرونایشان مثبت بوده است.

گروه تحقیقاتی دانشگاه کمبریج امیدوار است در دو ماه آینده محصول نهایی را تکمیل کند.

پرفسور ماسکولو می‌گوید: "تجزیه و تحلیل داده طول نخواهد کشید ولی همه چیز بستگی به کیفیت داده‌های جمع آوری شده دارد."

در حال حاضر این پروژه محدود به جمع آوری نمونه صدا از طریق وب سایت است و هنوز با اپلیکیشین گوشی هوشمند انجام نمی‌شود. این تا حدی به دلیل محدودیت‌هایی است که شرکت‌های اپل و گوگل برای عرضه‌کنندگان اپلیکیشن‌های مربوط به ویروس کرونا در فروشگاه‌های اینترنتی‌شان گذاشته‌اند و این پروژه هنوز تایید نشده است.

پرفسور پیترو سیکوتا، عضو دیگر گروه تحقیقاتی دانشگاه کمبریج می‌گوید: "اپلیکشین این برنامه بهتر از وب‌سایت عمل می‌کند و می‌تواند از داوطلبان قبلی بخواهد چند روز بعد دوباره صدای خود را ضبط کنند." علاوه بر این، در استفاده از وبسایت ناشناس ماندن کاربر عملی نیست.

دانشگاه کارنگی ملون

اساس برنامه "صدایاب کرونا"ی دانشگاه کارنگی ملون، تحقیقات قبلی دانشگاه پیتزبورگ در جمع‌آوری و ثبت و ضبط صدا است.

این برنامه در ۳۰ مارس ۲۰۲۰ مدت کوتاهی در دسترس عموم قرار گرفت. در آن از کاربران خواسته ‌شد سرفه کنند، حروف صدادار را تلفظ کنند، الفبا بخوانند و برخی مشخصات خود را ثبت کنند. در پایان، دستگاه احتمال ابتلای آنها به بیماری کرونا را حدس می‌زد. اکنون محققان مشغول بارنگری این برنامه هستند.

دکتر ریتا سینگ می‌گوید: "با وجود سلب مسئولیت‌های متعدد و توضیح اینکه نتیجه کار ارزش پزشکی ندارد، بازهم مردم آن را خیلی جدی می‌گیرند. اگر برنامه بدرستی نشان ندهد فرد مبتلا به کرونا است، ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود و اگر به فرد سالم به اشتباه بگوید به این ویروس آلوده است، این افراد به بیمارستان می‌روند و بی‌دلیل از امکانات حیاتی و محدود استفاده می‌کنند. به همین دلیل در هر دو صورت امکان خطای زیاد نداریم و در حال بررسی هستیم تا جلوی این خطاها گرفته شود."

دکتر سینگ امیدوار است که جمع آوری اطلاعات را چند روز دیگر دوباره آنلاین کند. هدف این است که کاربران بتوانند ناشناس ثبت‌نام کنند ولی دانشگاه کمبریج، داوطلبان باید یک حساب کابری باز کنند که به ایمیلشان لینک می‌شود.

دکتر سینگ می‌گوید: "هدف ما این است که بتوانیم بعد از افزایش دقت برنامه بتوانیم برای کاربران فیدبک (بازخورد) اصلاح شده بفرستیم. مثلا اگر دقیقتر شدن برنامه کسی را در گروه 'پر خطر ' قرار دهد."

"نکته مهم دیگر برای ما، حق فراموش کردن است یعنی این برنامه باید امکانی داشته باشد که حتی سالها بعد اگر کاربر خواست بتواند همه نمونه‌های صدایش را پاک کند."

محدودیت‌ها

هر دو گروه تحقیقاتی به چشم انداز پروژه‌شان خوشبین هستند ولی دیگرانی هستند که در این باره تردید دارند از جمله کریس میچلی، مدیر اجرایی شرکت "اودیو آنالیتیک" که در زمینه "تشخیص صدا توسط هوش مصنوعی" تخصص دارد:

"با تغییر منطقه، صدای افراد هم تغییر می‌کند. این یعنی بعضی مناطق می‌توانند تاثیر نامطلوب روی مدل‌های هوش مصنوعی داشته باشند. تنها راه جلوگیری از آن کنترل دقیق داده‌هاست."

"چالش دیگر کاملا تکنیکی است. ضبط دقیق اصوات تنفس بدون استفاده از میکروفون‌های تخصصی برای تجزیه و تحلیل بسیار دشوار است در حالی که در هر دوی این پروژه‌ها از کاربر خواسته می‌شود با استفاده از میکروفون معمولی گوشی هوشمند یا کامپیوتر شخصی، صدای خود را ضبط کنند."

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-04-12 17:59

افزودن دیدگاه جدید