کد مطلب: 

243540

بازار خودرو هم آنلاین شد

در روزهایی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و هشتگ در خانه بمانیم در فضای مجازی پر شده است، بازار خودرو برخلاف سایر بازارها رونق نسبی دارد، این رونق را می توان در فروش  های آنلاین دید.
بازار خودرو هم آنلاین شد

به گزارش سیتنا، از زمانیکه از واحدهای صنفی خواسته شد که تا قطع زنجیره ویروس کرونا تعطیل بمانند، اکثر نمایشگاه داران و شرکت های لیزینگ خودرو، کسب و کار خود را تعطیل کردند اما بخش اعظم آنها به سمت فضای مجازی و فروش آنلاین حرکت کردند تا بازارشان از تکاپو نیفتد.  از روز دوم فروردین فروش خودرو در سایت ها و فضای مجازی آغاز شد و اکنون به روزهای اوج خود رسیده است. دراین میان فروش قسطی طرفدار بیشتری پیدا کرده است چرا که فروشندگان خودرو ترجیح می دهند، خودروهای خود را به صورت قسطی وبا ذکر برخی از شروط به مردم بفروشند.

فروش قسطی خواهان دارد

از اواخراسفندماه که قیمت خودرو ریزش پیدا کرد (قیمت برخی از خودروهای داخلی 20 میلیون تومان کاهش یافت) و قیمت حداقل 5 خودرو به کمتر از 100 میلیون تومان رسید، برخی از فروشندگان خودرو برای عبور از بحران قیمتی که  پدید آمده، ترجیح می دهند فروش قسطی را تا نیمه اردیبهشت ماه دنبال کنند.

برخی از نمایشگاه داران خودرو می  گویند:« بهمن ماه سال گذشته خودروها را با قیمت های بالا خریداری کردند و اکنون اگر بخواهند خودروهایشان را به فروش برسانند، زیان می کنند، بدین جهت خودروها را به صورت شرایطی و قسطی به فروش می رسانند و در قراردادهایی که با خریداران خودرو منعقد می کنند شرط می گذارند که در صورت افزایش قیمت، خریدار بایستی مابه التفاوت را پرداخت کند.» خریداران هم از چنین وضعیتی (فروش قسطی خودرو) راضی هستند، خیلی از کسانی که پول کافی برای خرید خودرو ندارند می توانند، صاحب خودرو شوند.

ملاک قیمت، اسفند98

اکنون قراردادهای خودرویی که به امضا می رسد اگر بواسطه نمایشگاه داران خودرو باشد که در سربرگ نمایشگاه مفاد قرارداد قید می شود، شرکت  های لیزینگ هم به این شکل در حال فروش خودرو هستند. اما مردم عادی معمولاً 40 درصد ارزش خودرو (بیشتر توافقی است) را می گیرند و مابقی هنگام شماره گذاری و سند زدن است. در صورت جابه جایی چنین درصدی خودرو به خریدار داده می  شود اما کسانی که پول کمتری پرداخت می کنند، خودرو را در یک پارکینگ نگهداری می کنند تا در روزهای آتی بتوانند مراحل سند زدن را دنبال کنند. اکثر افرادی که این چنین خرید و فروش می کنند، از اواخر سال گذشته تصمیم به تغییر و یا خرید خودرو داشتند اما به خاطر ویروس کرونا دست نگه داشته بودند. ملاک قیمتی این گروه، قیمت های اواخر سال گذشته است.

قیمت ها تا حدودی ثابت شده است

یکی از فروشندگان خودرو که صبح روز گذشته خودرو خود را آگهی کرده بود، به «ایران» گفت: «از بهمن ماه سال گذشته درصدد فروش خودروام بودم اما چون برای خرید خودروی صفر کیلومتر پول کافی نداشتم صبر کردم و اکنون فکر می کنم زمان خوبی برای تغییر است چرا که قیمت ها تا حدودی ثابت شده است.»

فروش با قیمت های بالاتر!

خبرنگار «ایران» با یکی از شرکت های فروش خودرو که هر روز محصولات خود را در فضای مجازی و سایت ها تبلیغ می کند، تماس گرفت تا از نحوه فروش آنها مطلع شود. متصدی فروش گفت: «اگر بخواهید به صورت قسطی خرید کنید، می توانید 55 درصد قیمت خودرو را نقد دهید و مابقی را از 4 ماه تا 24 ماه چک بدهید و همچنین در صورتی که بخواهید نقدی خرید کنید، قیمت خودروی رانا 115 میلیون تومان است.» با روش محاسبه ای این مجموعه قیمت خودروی رانا که در بازار بین 98 تا 100 میلیون تومان است برای خریدار (به صورت قسطی)  123میلیون تومان تمام می شود. از سویی این شرکت ها (در فروش نقدی) حداقل 2 الی 3 میلیون تومان گرانتر خودرو را می فروشند چرا که به قول خودشان در شرایطی که واحدهای صنفی تعطیل هستند، این مجموعه ها امن ترین محل برای خرید خودرو می باشند.

آپشن اعتماد

با آنکه مرکز شماره گذاری خودرو حداقل تا 30 فروردین تعطیل است، هرگونه معامله ای که از طریق فضای مجازی، سایت ها و کرکره های نصف و نیمه مغازه ها انجام می شود با شرط آپشن اعتماد است.

مراقب باشید، متضرر نشوید

البته سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در این باره به «ایران» می گوید: «اگر مردم از افرادی که پروانه کسب دارند و فعالیت آنها زیرنظر اتحادیه است، خودرو خریداری کنند، مشکلی وجود ندارد، اما اگر از فرد و یا برخی از شرکت های لیزینگ خودرو خریداری کنند که هویت آنها قابل تشخیص نیست احتمال دارد که در آینده و هنگام سند زدن برایشان مشکلی پیش آید.» او ادامه داد:«اگر کسی می خواهد از طریق سایت و فروش آنلاین خرید کند به جهت آنکه مرکز شماره گذاری خودرو تعطیل است باید دقت لازم را داشته باشد، درغیر این صورت متضرر خواهد شد.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می گوید: «در فروش آنلاین خودرو مشکلات زیادی وجود دارد که سایت عرضه کننده آگهی، هیچ مسئولیتی را در قبال خریدار ندارد بدین جهت قبل از خرید و پرداخت وجه از اصالت خودرو مطمئن شوید.» او خاطرنشان کرد:«تقاضای خرید خودرو از اسفندماه سال گذشته کاهش یافته است و معلوم نیست که این امر تا چه زمان ادامه پیدا کند.» مؤتمنی درباره اینکه قیمت خودرو در روزهای آینده چه مسیری را طی خواهد کرد، گفت: «قیمت خودرو تابع عرضه و تقاضا است، هر زمان که خودروسازان بموقع و بیش از تقاضا خودرو در بازار عرضه کردند، قیمت ها ثابت بوده است و مردم شاهد هیچ جهش قیمتی نبودند اما زمانی که عرضه کاهش پیدا می کند، قیمت خودرو سیرصعودی به خود می گیرد.»

او افزود:« امیدواریم با عرضه مناسب خودرو شاهد هیچگونه جهش قیمتی در سال جاری نباشیم و خودروسازان با افزایش تولید به تعهدات پاسخ دهند.» دراین میان کارشناسان بازار خودرو می گویند که در روزهایی که کشور درگیر ویروس کرونا است، شاهد کمترین نوسان قیمت در بازار خودرو هستیم.

نتیجه گیری

بررسی بازار خودرو نشان می هد که بازار از یک قیمت واحد پیروی نمی کند، البته اکثر فروشندگان قیمت پایه ای که مدنظر قرار دادند نرخ های اسفند ماه است ولی برخی دیگر به قیمت های اسفند 5 تا 10 میلیون تومان اضافه کردند تا کاهش قیمت  و ضرر و زیانی که کردند جبران شود و از سویی شنیده  ها حکایت از آن دارد که برخی از فعالان بازار خودرو برای آنکه خواب سرمایه و کاهش فروش اسفندماه را جبران کنند، در حال لابی با هم صنفی های خود برای افزایش قیمت خودرو هستند. البته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو می گوید که چنین اتفاقی نخواهد افتاد و در صورتی که خودروسازان براساس تقاضای بازار عرضه محصولات خود را انجام دهند، بازار در روز و ماه های آینده با آرامش طی خواهد شد و مردم با  جهش قیمت خودرو روبرو نمی شوند. در این میان وزارت صمت اعلام کرده است که خودروسازان تولید روزانه 2 هزار دستگاه را آغاز می کنند و همین امر باعث جلوگیری ازهرگونه شوک قیمتی می شود. اما به هر ترتیب باید قبول کرد که دراین روزها مردم کمتر عطش خرید خودرو دارند و همین مهم کمک خواهد کرد تا بازار خودرو با تنش خاصی مواجه نشود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2020-04-12 08:24

افزودن دیدگاه جدید