کد مطلب: 

243527

تحقق جهش تولید با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان

صندوق نوآوری و شکوفایی به‌عنوان مولود «قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان» و متولی اصلی تامین مالی زیست‌بوم نوآوری کشور، بر این باور است که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور توانمند، پویا و قابل اتکا یکی از حلقه‌های مهم تولید و اقتصاد ملی محسوب می‌شوند و تحقق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان جز با رشد و توسعه آنها میسر نیست.
تحقق جهش تولید با اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان

سیتنا -  دکتر علی وحدت* : از این رو در سالی که گذشت، برای کمک به نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در «رونق تولید»، با اتخاذ رویکردها و سیاست‌های خلاقانه و متفاوت با گذشته، همچون جلب مشارکت سایر بازیگران زیست‌بوم نوآوری کشور از جمله دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، صندوق‌های پژوهش و فناوری، تشکل‌ها و نهادهای صنفی و مانند آنها، برون‌سپاری حداکثری و بازمهندسی فرآیندهای داخلی، حمایت از نهادهای میانجی مانند شتاب‌دهنده‌ها و کارخانه‌های نوآوری و خلق ابزارهای مالی جدید متناسب با نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر با هدف پوشش ریسک‌های توسعه و تجاری‌سازی فناوری، رشد بیش از ۱۰برابری در حمایت از کسب‌و‌کارهای دانش‌بنیان را رقم زد که آثار و نتایج آن در سال پیش رو بیشتر آشکار خواهد شد. اعطای بیش از ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان با همکاری شبکه بانکی و صندوق‌های پژوهش و فناوری، صدور ۱۲۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه از طریق بانک‌های عامل برای شرکت‌های دانش‌بنیان، بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در قالب برنامه‌های مختلف، مشارکت در ایجاد ۴ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه بورسی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی با هدف جلب مشارکت بخش‌خصوصی در سرمایه‌گذاری خطرپذیر از طریق کاهش ریسک، کمک به توسعه بازار داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق برگزاری رویدادهای شبکه‌سازی و تبادل فناوری با هدف اتصال آنها به صنایع بزرگ کشور و اعطای میلیاردها تومان کمک‌ بلاعوض در قالب انواع خدمات توانمندسازی، از صادراتی تا عارضه‌یابی کسب‌وکار و توسعه جدی تسهیلات لیزینگ خرید محصولات دانش‌بنیان از جمله مهم‌ترین اقدامات صندوق نوآوری و شکوفایی در سال «رونق تولید» است.

اینک در سال «جهش تولید»، صندوق با مجموعه متنوعی از ابزارهای مالی عملیاتی، خواهد کوشید با همکاری بازیگران اصلی زیست‌بوم نوآوری کشور بالاخص معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حمایت هوشمندانه‌تر از کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها، ظرفیت آنها را در مسیر توسعه راهکارهای فناورانه و نوآورانه برای غلبه بر چالش‌های ملی، اعم از اجتماعی، زیست‌محیطی و مانند آنها و برطرف‌ساختن نیازهای صنعتی و واحدهای تولیدی کشور ساماندهی کند. ما عمیقا معتقدیم شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به شایستگی پاسخ اعتماد سیاست‌گذاران، دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی را خواهند داد. فراتر از مرزهای ایران، ما به درخشش این شرکت‌ها در عرصه‌‌های منطقه‌ای و جهانی می‌اندیشیم.

اما سال «جهش تولید» در حالی آغاز می‌شود که شیوع بیماری «کووید-۱۹»، حیات شهروندان و کسب‌وکارها را به‌طور جدی متاثر کرده است. صندوق نوآوری و شکوفایی، از اسفند ۹۸ پس از اعلام خبر ورود ویروس کرونا به کشور، با اختصاص اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی به شرکت‌های فعال در زمینه ساخت و تولید کیت‌های تشخیصی، ماسک، مواد و دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده، داروهای موثر در کنترل عوارض بیماری، سامانه‌های نرم‌افزاری پایش و کنترل بیماری و سایر محصولات و خدمات مرتبط، امهال ۳ماهه تسهیلات جاری و اعطای تسهیلات سرمایه در گردش فوری به شرکت‌هایی که کسب‌وکار آنها به واسطه شیوع بیماری آسیب دیده است، تلاش کرد تا به نوبه خود گام‌‌های موثری در زمینه مقابله با این بیماری بردارد. برنامه صندوق برای حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر مقابله با ویروس کرونا و کاهش آسیب‌های ناشی از آن، ذیل بسته حمایتی کلان دولت کماکان در سال ۹۹ نیز ادامه خواهد داشت.

تجربه موفق بسیج شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای مقابله با این ویروس و جهش تولید در سامانه‌ها و محصولات پیشرفته‌ای همچون کیت‌های تشخیص، ونتیلاتور، ماشین‌های بیهوشی، تجهیزات ضدعفونی، ماسک‌های نانویی و اقلام مشابه در روزهای آغازین سال، نویدبخش آن است که شرکت‌های دانش‌بنیان از توان فناورانه و سرعت عمل کافی برای توسعه محصولات و خدمات مختلف در مرزهای دانش و فناوری برخوردارند و می‌توانند گام‌های موثری برای «جهش تولید» در زمینه تولید اقلام فناورانه مورد نیاز کشور و متعاقبا، کالاها و تجهیزات ارزشمند صادراتی بردارند. اما توسعه و تولید محصولات فناورانه در شرکت‌های دانش‌بنیان الزامات متعددی دارد که تامین مالی به موقع یکی از مهم‌ترین آنهاست. از این رو صندوق در ادامه حمایت‌ بی‌سابقه از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۸ که عمده آثار آن در سال‌جاری آشکار خواهد شد، در سال جهش تولید نیز برنامه‌های مفصلی برای پشتیبانی از این شرکت‌ها تدارک دیده است.

* رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-04-11 13:46

افزودن دیدگاه جدید