کد مطلب: 

243367

وزیر ارتباطات: افزایش سرعت اینترنت خانگی به معنای افزایش قیمت نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: افزایش چهار برابری سرعت اینترنت خانگی گفت با تبدیل ADSL به VDSL با افزایش قیمت همراه نیست و تنها درصورت افزایش حجم مصرف و یا تغییر مودم، منجربه افزایش هزینه بیشتر برای کاربران می‌شود.
وزیر ارتباطات: افزایش سرعت اینترنت خانگی به معنای افزایش قیمت نیست

به گزارش سیتنا، یکی از راه‌های افزایش سرعت اینترنت خانگی، جایگزینی VDSL به جای  ADSL است و محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم بارها به این موضوع اشاره کرده، چندی پیش هم از چهار برابر شدن سرعت اینترنت خانگی با این جایگزینی خبر داد. جهرمی شب گذشته نیز اعلام کرد با آغاز مجدد کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها، به شرکت‌های اینترنت خانگی ابلاغ شده که تا پایان اردیبهشت سرعت همه‌ مشترکین خود را به ۱۶مگابیت ارتقا دهند.

به گفته او با جایگزینی سرویس ADSL با VDSL، بدون اینکه تجهیزات مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را با استفاده از فیبر نوری به نزدیک کاربران برد و پس از آن روی همان سیم مسی است، اما با این کار فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی به ۳۰۰ متر کاهش پیدا می‌کند و می‌توان سرعت را تا ۷۰ مگابیت افزایش داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در ارتباط زنده (لایو) اینستاگرامی اظهار کرد که افزایش سرعت اینترنت خانگی به معنای افزایش قیمت نیست؛ هزینه اضافی از مشترک گرفته نمی شود مگر برای هزینه مودم و ارتقای آن.

آذری جهرمی با اشاره به افزایش ترافیک شبکه اینترنت‌ اظهار کرد: طراحی شبکه تلفن همراه کشور برای همراه اول و ایرانسل که‌ اپراتورهای بزرگ ما هستند، روزانه ۷.۵ پتابایت ترافیک را پیش‌بینی کرده بود. این عدد در تاریخ ۱۸ اسفند سال ۹۸، برای هر اپراتور تلفن همراه به حدود ۶.۸ پتابایت رسید که عددد قابل توجهی است. در این شرایط متوسط سرعت اینترنت نسل چهار موبایل در کشور، می‌توانست حدود ۱۵ مگابیت‌برثانیه باشد، اما هر چه حجم مصرف بالا می‌رفت، سرعت اینترنت نسل چهار هم با کاهش روبه‌رو بود.

وی با بیان اینکه از شب گذشته مصرف ترافیک از ۱۱.۲  پتابایت گذشته است، افزود: البته در این مدت اقدامات مناسبی از سوی اپراتورها انجام شده برای اینکه خدمات مناسبی به مردم ارائه کنند. همچنین بخشی از فرکانس‌هایی که در اختیار سایر فعالیت‌ها بود را آزادسازی کردیم و در اختیار اپراتورهای موبایل قرار دادیم، شرکت‌های بین‌المللی که تهیه‌کننده تجهیزات ما بودند نیز برای این افزایش ظرفیت همکاری کردند و اکنون ظرفیت شبکه موبایل از متوسط روزانه ۷.۵ پتابایت به ۱۱.۲ پتابایت افزایش پیدا کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شب گذشته ظرفیت شبکه موبایل از ۱۱ پتابایت نیز عبور کرد، گفت: این بدان معناست که ظرفیتی که برای شبکه نسل چهار موبایل فراهم شده بود دوباره تکمیل شده است. به دلیل استفاده کلاس‌های مجازی مدارس و دانشگاه‌ها که برای آموزش نیازمند اینترنت هستند، این ظرفیت شبکه افزایش پیدا می‌کند، اما ما منابع فرکانسی را در اختیار نداریم و همه تلاشمان برای توسعه ظرفیت شبکه انجام دادیم.

پیگیری آزادسازی فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتزی

آذری جهرمی ادامه داد: فرکانس‌های لازم اکنون در اختیار صداوسیماست. امروز با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری، گزارشی از پیگیری‌ شش ساله برای آزادسازی این فرکانس‌ها ارائه کردم که به‌صورت فوری این موضوع در دستور کار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار بگیرد که ما بتوانیم این فرکانس‌ها را با همکاری صداوسیما آزاد کنیم و به شبکه تلفن همراه اختصاص دهیم و سرعت را افزایش دهیم.

وی با اشاره به شبکه اینترنت خانگی، اظهار کرد: ما یک بسته ۱۰۰ گیگ اینترنت ارائه دادیم و پیش‌بینی ۵۰ درصد رشد اینترنت در شبکه ثابت را داشتیم، اما با ۱۰۰ درصد رشد مواجه شدیم که بیش از پیش‌بینی‌های ما بود و شبکه خانگی چند روز با اختلال مواجه شد. البته توسعه شبکه اینترنت خانگی کمی ساده‌تر از شبکه تلفن همراه است که این ارتقاء صورت گرفت و در ۲۷ اسفند شبکه اینترنت خانگی به کیفیت قبل برگشت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد از کاربران بیش از ۷۰ درصد این اینترنت را استفاده کردند، افزود: اکنون وضعیت شبکه ثابت نسبتا مناسب است البته باید اقدامات بیشتری انجام شود، شبکه تلفن همراه هم پایدار است اما با توجه به رشد استفاده و شرایط فعلی، به نظر می‌رسد روند کاهشی در کیفیت داریم و امیدواریم با آزادسازی این فرکاسن بتوانیم این موضوع را پوشش دهیم و کیفیت شبکه را در کوتاه‌مدت برگردانیم.

چهار برابر سرعت اینترنت، مختص اینترنت خانگی است

آذری جهرمی درباره درخواست کاربران برای اینترنت رایگان و افزایش سرعت توضیح داد: اینترنت با چهار برابر سرعت برای تلفن همراه نیست و برای اینترنت خانگی است. اینترنت خانگی عموما روی سیم مسی ارائه می‌شود و به فاصله منزل کاربران تا مرکز مخابراتی وابسته است. با تکنولوی ADSL، ماکزیم سرعت ممکن از یک خط مسی، ۱۶ مگابیت‌برثانیه است. با تکنولوژی VDSL بدون اینکه تجهیزات سمت مشترک عوض شود، می‌توان تجهیزات را تا نزدیک کاربر با فیبر نوری آورد و از کافوی مخابراتی تا منزل کاربران، ارتباط با سیم مسی برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: با این کار فاصله به کمتر از ۳۰۰ متر کاهش پیدا می‌کند و قادر خواهیم بود سرعت اینترنت خانگی را تا ماکزیمم ۷۰ مگابیت‌برثانیه ارتقا دهیم. البته برای دریافت سرعت بالاتر، باید مودم‌ها  عوض کرد، هرچند کاربران می‌توانند از همان مودم‌های قدیمی استفاده کنند اما ماکزیمم سرعت ۲۰ مگ است. در برنامه توسعه‌ای که داریم، می‌خواهیم طی دو ماه، ۸۵۰ هزار پورت در تهران و قم دایر کنیم. تلاش می‌کنیم طی برنامه‌ریزی‌ها VDSL‌ را به سایر شهرهای کشور هم برسانیم اما چون مشکل اصلی ما روی شبکه تلفن همراه در شهر تهران و قم بود، توسعه این دو شهر را در اولویت گذاشتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا شب گذشته، نزدیک ۳۰ هزار یوزر در قم به سرویس VDSL‌ ارتقا پیدا کردند و سرعتشان حدود پنج برابر شده است و البته ما متوسط چهار برابر را برای کشور اعلام کردیم. این کار در تهران از روز گذشته آغاز شده و روزانه ۱۰ هزار مشترک در شرکت‌های مخابرات و شاتل به VDSL ارتقا پیدا می‌کنند. بقیه شرکت‌ها هم در حال اقدام هستند که ظرفیت خوبی را ایجاد کنند و سرعت اینترنت خانگی را افزایش دهند.

آذری جهرمی با بیان اینکه این افزایش سرعت با افزایش قیمت مواجه نیست، گفت: درواقع برای این توسعه پول جدیدی از مشترکان دریافت نمی‌شود و می‌توانند با همان هزینه ثابتی که پرداخت می‌کنند، از خدمات بهره‌مند شوند. البته ممکن است با توجه به افزایش سرعت، حجم مصرف منصفانه افزایش یابد که به میزان همان استفاده هم، هزینه کاربر افزایش می‌یابد. بنابراین ارتقای چهار برابری سرعت اینترنت، با قیمت فعلی عرضه می‌شود و هزینه مازادی ندارد، مگر اینکه مشترک درخواست مودم بدهد که باید هزینه‌اش را پرداخت کند.

ارتقای رایگان سرعت اینترنت خانگی تا ۱۶ مگابیت‌برثانیه

وی با اشاره به وعده دو ماهه برای دایر کردن حداقل ۸۰۰ هزار پورت VDSL  در تهران تا ۲۷ اردیبهشت، اظهار کرد: اقدام دیگری که از دیشب انجام شد، این است که از شرکت‌های اینترنت خانگی خواستیم روی همین سرویس ADSL که قابلیت افزایش سرعت تا تا سقف ۱۶ مگابیت بر ثانیه را دارد، سرعت را تا سقف ۱۶ مگ بدون اخذ هزینه اضافه باز بگذارند. بدین ترتیب مشترکانی که سرویس‌های ۵۱۲ کیلویی، یک مگابیتی و یا کمتر از ۱۶ مگ داشتند، از اینترنت ۱۶ مگ برخوردار می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: البته این افزایش سرعت به فاصله سیم مسی تا منزل کاربر هم وابسته است که باید بهبود پیدا کند، اما اپراتورها سرعت اینترنت را تا سقف ۱۶ مگ باز گذاشتند که منجر به رشد هفت درصدی پهنای باند هم شده است. با این اقدام، با اشاره به رشد هفت درصدی بیان کرد: این کار می‌تواند بستری را برای دانش‌آموزان و دانش‌جویان و اساتید فراهم کند که فرآیندهای آموزش مجازی را بدون توقف پیش ببرند.

آذری جهرمی درباره درخواست کاربران برای ارائه اینترنت رایگان موبایل برای دانشجویان و اساتید گفت: اگر شبکه موبایل ظرفیت داشت، از این اقدام فروگذار نمی‌کردیم. درحال حاضر ظرفیت شبکه موبایل، گذردهی ۱۱ پتابایت است و شبکه موبایل ظرفیتی ندارد که بخواهیم آن را افزایش دهیم، اما اگر فرکانس‌ها آزد شود و ما بتوانیم شبکه را توسعه دهیم، برای دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید هم بسته‌هایی را روی تلفن همراه خواهیم گذاشت.

وی ادامه داد: در شبکه تلفن همراه محدودیت داریم و امکان این کار فراهم نیست، اما روی شبکه اینترنت خانگی سرعت‌ها آزاد شده است. سایت‌هایی که وزارت علوم اعلام کرده برای آموزش از راه دور دانش‌آموزان و دانشجویان، به اپراتورها ابلاغ شده که بنابر مصوبه ستاد ملی کرونا، این سایت‌ها به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: خیلی از کشورهای دنیا در دوران کرونا هنوز با مشکلات جدی روبه‌رو هستند. ما هم ادعا نداریم همه مشکلات حل شده،‌ اما با تلاشی که صورت گرفته، بخش عمده‌ای از مسائل شبکه‌های ارتباطی حل شد. باید همواره تلاش کنیم سرعت را بهبود ببخشیم. استارت‌آپ‌ها در دوران کرونا، با پویش از خانه بخریم، وظیفه حمل‌ونقل، تهیه کالا و تحویل آنها را بر عهده گرفتند و اکنون حدود ۷.۵ درصد خرید خرد مردم از شبکه‌های اینترنتی انجام می‌شود. البته برخی کسب‌وکارهای ما هم صدمه دیدند و ما تسهیلات ویژه‌ای برای آنها قرار دادیم.

فیلترینگ تلگرام، به شبکه ضربه زده است

آذری جهرمی با اشاره به درخواست کاربران برای رفع فیلترینگ تلگرام، گفت: این موضوع واقعا به شبکه ما ضربه می‌زند چون استفاده از فیلترشکن‌ها باعث شده بسیاری از ترافیک داخلی ما هم از اینترنت راهیابی می‌شود و به داخل کشور برمی‌گردد و کار ما را چند برابر کرده است، اما از حوزه اختیارات من خارج است.

وی درباره کاربران اینترنتی که از شبکه موبایل استفاده می‌کنند و به اینترنت خانگی دسترسی ندارند، توضیح داد: خرید اینترنت خانگی کار ساده‌ای است و همه شرکت‌های اینترنتی این امکان را روی پرتال‌هایشان فراهم کردند و ما از شرکت‌ها خواستیم حداقل طرف ۲۴ ساعت واگذاری خط فراهم شود. بنابراین مردم می‌توانند اینترنت خانگی خود را فعال کنند و در شرایط فعلی از شبکه موبایل مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به مشکل پینگ و تأخیر بازی‌های آنلاین اظهار کرد: بخش اعظمی از مشکل پینگ بازی‌های آنلاین حل شده است، اما بخشی از آن نیز مربوط به همکاری سایر کشورها برای ارتقای ظرفیت بازی است که به دلیل فراگیری کرونا متوقف مانده است اما به محض اینکه شرایط آن فراهم شود، ما پیگیر آن هستیم.

آذری جهرمی با اشاره به استفاده از پهپاد پستی اظهار کرد: پهپاد ما آماده برای ارسال بسته‌ها و ضدعفونی کردن خیابان‌ها خدمت‌رسانی است، اما مراجعی که مجوز پرواز پهپاد را صادر می‌کنند، مکاتباتی با ما داشتند و اعلام کردند تا زمان اخذ مجوز از پهپاد استفاده نشود و کارمندان پستی هم در مراحل اخذ مجوز برای استفاده از پهپاد برای خدمت‌رسانی هستند.

وی با اشاره به عملکرد پیام‌رسان‌های بومی بیان کرد: طی این مدت پیام‌رسان‌های داخلی تلاش‌های زیادی کردند و ظرفیت کاربری‌شان رشد قابل توجهی داشته است. برخلاف دفعات قبل که وقتی فشاری به آنها وارد می‌شد با اختلال مواجه می‌شدند، در آزمون کرونا با وجود اینکه بسیاری از آموزش‌های آنلاین روی این پیام‌رسان‌ها انجام می‌شود، خوب کار کرده و خدمات دادند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: البته یکی از آنها دچار مشکل فنی و طراحی زیرساخت‌ها شد و اعلام کردند کمبود تجهیزات دارند، اما ما اجازه قانونی ارائه تجهیزات به پیام‌رسان‌ها را نداریم، هرچند هرچه در توانمان بوده به آنها کمک کردیم و ابلاغیه‌ای دادیم که اپراتورها پهنای باندی که این پیام‌رسان‌ها ارائه می‌کنند را بخرند که آنها بتوانند منابع مالی‌شان تقویت کنند و خریدهایشان را انجام دهند. اما این بار وضعیت کارکرد پیام‌رسان‌ها بهتر از قبل بوده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-04-06 14:26

افزودن دیدگاه جدید