کد مطلب: 

243149

رشد پژوهش‌های دانش‌بنیان؛ رسالت وزارت علوم در سال «جهش تولید»

دکتر منصور غلامی در یادداشتی تاکید کرد: رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ که سال جهش تولید نامیده شده است، شتاب بخشیدن به پژوهش‌های دانش‌بنیان با رویکرد مسئله‌یابی به منظور شناسایی موانع و ارائه راه حل‌های کاربردی، بازطراحی زنجیره‌ ساختارهای تولید محصول، بازاریابی، توزیع و بهبود ارزش افزوده‌ صنایع تولیدی کشور خواهد بود.
رشد پژوهش‌های دانش‌بنیان؛ رسالت وزارت علوم در سال «جهش تولید»

به گزارش سیتنا به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، متن یادداشت دکتر غلامی به شرح زیر است:
سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۳۹۹، باید به مثابه ابلاغ تکالیف اساسی برای نهادهای اجتماعی و آموزشی به ویژه جامعه علمی و پژوهشی کشور تلقی شود. اکنون که با وجود تحریم‌های بی‌سابقه‌ ظالمانه‌ نظام سلطه، جمهوری اسلامی توانسته است به تولید داخلی رونق ببخشد، توجه به «جهش تولید» در کشور برای ایجاد و گسترش ِعدالت و رفاه اجتماعی و رسیدگی کارسازتر به طبقات کمتر برخوردار جامعه است.
تحقق این مهم جز با تاکید بر اصول اصلی انقلاب، گسترش سرمایه اجتماعی، توجه به ظرفیت‌های داخلی و اتکا به جوانان دانا و پرانگیزه و بخصوص نخبگان علمی و دانشگاهی امکان پذیر نخواهد بود.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نهاد بالنده آموزش عالی کشور به عنوان خط مقدم دانش‌پژوهی و آینده‌نگری رسالتی سترگ بر عهده دارند. در مسیر پیش رو، رویکرد کیفی‌سازی و کاربردی‌سازی علم، پژوهش و فناوری در جهت حل مشکلات دولت و جامعه در شرایط خطیر، بایستی در تمامی امور برنامه‌ریزی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وجهه همت جامعه‌ دانشگاهی کشور باشد. این مهم، با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید پژوهش‌ها و فناوری‌های جدید با رویکرد ِحل مسایل صنایع داخلی و رفع مشکلات پیش روی کشور و تقویت تولیداتی که مبتنی بر صنعتِ انفورماتیک اولویتی اصلی در وزارت علوم تحقیقات و فناوری قابل دستیابی است.
رشد پرشتاب صنایع دیجیتال با توانِ غیرقابل پیش‌بینی در حال و آینده زندگی بشر و تغییرات گسترده در ایجاد مشاغل متعدد و پر تنوع، هرگونه کندی و تاخیری را برای جامعه علمی و اجرایی کشور ناموجه می‌سازد.
رسالت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۹ که به سال جهش تولید نامیده شده است، شتاب بخشیدن به پژوهش‌های دانش‌بنیان با رویکرد مسئله‌یابی به منظور شناسایی موانع و ارائه راه حل‌های کاربردی، بازطراحی زنجیره‌ ساختارهای تولید محصول، بازاریابی، توزیع و بهبود ارزش افزوده صنایع تولیدی کشور خواهد بود.
جمهوری اسلامی به رغم همه مشکلات پیش رو که بخشی از آن ناشی از دشمنی‌ها و تحریم‌هاست، راه خود را در اعتلای جامعه علمی کشور و زمینه‌سازی به منظور رسیدن به تمدن نوین اسلامی طی می‌کند. تثبیت جایگاه شانزدهم علم جهانی براساس نظام های رتبه بندی معتبر بین المللی، رشد قابل توجه شاخص مقالات علمی و پژوهش‌های بنیادی و تولید پیشرفته‌ترین ابزارهای تکنولوژیک در زمینه‌های صنایع گوناگون، امیدبخش است و بارقه‌های پیشرفت علمی که مقدمه هرگونه توسعه و جهش در زمینه تولید به شمار می‌رود، نمایان ساخته است.
فعالیت‌های گسترده دانشگاه‌های سراسر کشور و بیش از ۶۰ شرکت دانش‌بنیان و مراکز رشد در زمینه تولید ملزومات بومی و تولید داخل مرتبط با پیشگیری، تشخیص و مقابله با ویروس کرونا نمونه‌ای از حضور موثر نهاد آموزش عالی در حل مشکلات جامعه به شمار می‌رود.
بی‌گمان تلاش همکاران اینجانب در آموزش عالی و دانشگاه‌ها و مؤسسات وابسته در سراسر میهن عزیزمان برای شناخت موانع و ارائه برنامه‌های عملیاتی برای تحقق این جهش عظیم، اولویت ِ سال جاری ماست و تردید ندارم که جامعه دانشگاهی کشور برای کاهش شکوفایی تولید داخلی و گسترش رفاه اجتماعی، توسعه‌ متوازن و کاهش وابستگی‌ها، بیش از گذشته آماده‌ کمک علمی و کاربردی به برنامه‌ریزان دولتی و کارآفرینان بخش خصوصی در حوزه‌ها‌ی اقتصاد و صنعت کشور خواهد بود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-03-30 10:47

افزودن دیدگاه جدید