کد مطلب: 

243089

در روزهای کرونایی قربانی "اخبار گمراه کننده" نباشیم

نایب رییس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با تاکید بر اینکه در روزهای کرونایی قربانی اخبار گمراه کننده نباشیم، گفت: فورواردکردن خبر و اطلاعات جعلی و غلط، هنگامی که حقیقت برملا شود، موجب شرمساری و از دست رفتن اعتبار در نزد دیگران می‌شود.
در روزهای کرونایی قربانی "اخبار گمراه کننده" نباشیم

به گزارش سیتنا، دکتر ابراهیم افشار نایب رییس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با پیوستن به پویش #علمی_شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را با عنوان " قربانی خبرهای دروغ و گمراه کننده نباشیم" منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است:

"در این روزهای نگرانی‌آور خانه نشینی، فضای مجازی مجرای اصلی خبرگیری اکثر ما شده است. افراد و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی متعدد به دور از هر کنترل رسمی، انواع پیام‌ها را در تمامی ساعت‌های شبانه روز به ما می‌رسانند و ما نیز گوش بزنگ آنها هستیم، پیام‌هایشان را دریافت می‌کنیم، می‌خوانیم، می‌شنویم، می‌بینیم سپس با چند کلیک آن را برای دوستان و آشنایان و اعضای گروه‌هایی که عضوشان هستیم می‌فرستیم.

در حالی که به لطف فضای مجازی اطلاعات خود را از منابع پرشمار و متنوع دریافت می‌کنیم، ناشناخته و غیرمسئول بودن بسیاری از این منابع می‌توانند ما و مخاطبان پیام‌هایمان را قربانی خبرهای دروغ و گمراه‌کننده کنند. فورواردکردن خبر و اطلاعات جعلی و غلط، هنگامی که حقیقت برملا شود، موجب شرمساری و از دست رفتن اعتبار در نزد دیگران می‌شود.

برای پیشگیری از چنین اتفاقی پیشنهاد می‌شود: فقط به خبرهای رسانه‌های معتبر و شناخته شده جهانی و داخلی اعتماد کنید و خبرهایی را که از رسانه‌های ناشناس و افراد دریافت می‌کنید، بلافاصله باور نکنید و برای دیگران نفرستید. آن را در سایت رسانه‌های معتبر و شناخته شده جستجو کنید و تا زمانی که تأیید آن را از رسانه‌های اخیر دریافت نکرده‌اید، از فورارد کردن آن به دیگران بپرهیزید.

احتیاط فوق هنگامی بسیار بیشتر ضرورت دارد که خبر مورد نظر جنجالی و شگفت‌آور یا علیه کسی، گروهی، سازمانی، یا دولتی باشد؛ یا آنکه خبری باشد که شما از آن خوشتان می‌آید و به باور کردن آن علاقه دارید.

اطلاعات علمی، ادبی، تاریخی، و اجتماعی را که از رسانه‌های ناشناس و افراد دریافت می‌کنید با اطلاعات موجود در کتاب‌ها و سایت‌های معتبر مقایسه کنید و پس از اطمینان از صحت آن برای دیگران بفرستید و خود نیز آن را باور کنید. یک منبع نسبتاً معتبر و در دسترس برای این منظور سایت ویکی پدیای فارسی و انگلیسی است. سایت‌های پرشمار متعلق به دانشنامه‌ها و فرهنگ‌های معتبر فارسی و انگلیسی و دیگر زبان‌هائی که با آنها آشنا هستید نیز منابع مهم برای اطمینان یافتن از درستی اطلاعات است".

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-03-28 09:59

افزودن دیدگاه جدید