کد مطلب: 

243066
مسوول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم:

امکان بازگشایی دانشگاه‌ها تا دو ماه آینده وجود ندارد/ دانشگاه‌ها روند فعلی برگزاری کلاس‌های مجازی را دنبال کنند/ سیاست‌ها پیرامون نحوه‌ی ادامه‌ی فعالیت مراکز آموزشی، هفته‌ی آینده ابلاغ می‌شود

مسوول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور برقراری آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها حداقل تا ۲ ماه آینده ضروری است.
امکان بازگشایی دانشگاه‌ها تا دو ماه آینده وجود ندارد/ دانشگاه‌ها روند فعلی برگزاری کلاس‌های مجازی را دنبال کنند/ سیاست‌ها پیرامون نحوه‌ی ادامه‌ی فعالیت مراکز آموزشی، هفته‌ی آینده ابلاغ می‌شود

به گزارش سیتنا، علی اکبر صفوی درباره ادامه آموزش های الکترونیکی بعد از پایان تعطیلات سال جدید، اظهار داشت: امکان بازگشایی دانشگاه ها به روال معمول یک تا دو ماه آینده وجود ندارد و احتمال فعال شدن کلاس های درس پایین است.

وی افزود: گسترش این بیماری در ایران و سایر کشورهای جهان احتمال بازگرداندن شرایط را به حالت عادی کاهش داده است، بنابراین برنامه ریزی دانشگاه ها باید متناسب با احتمال های بالاتر مبنی بر ادامه تعطیلی دانشگاه ها باشد.

مسوول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه ها باید روند فعلی برگزاری کلاس های مجازی را دنبال کنند و بدیهی است به محض اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا وضعیت کلاس ها به حالت عادی باز می گردد در غیر این صورت ممکن است کل ترم جاری تحصیلی از دست برود و دانشجویان ماه ها در روند تحصیل دچار مشکل شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا هفته آینده در مورد نحوه ادامه فعالیت مراکز آموزشی کشور سیاست هایی را ابلاغ می کند.

صفوی همچنین گفت: حتی اگر در یک ماه آینده شیوع این ویروس و تعداد مبتلایان کاهش پیدا کرده باشد، شرط بازگشایی مجدد دانشگاه ها آن است که تک تک دانشجویان به خصوص آنها که وارد خوابگاه می شوند مورد تست کرونا قرار گیرند و با اطمینان اجازه ورود به آنان داده شود.

وی ادامه داد: با توجه به آمار بالا و حضور دانشجویان در نقاط مختلف و پراکنده کشور، به طور قطع اجرای این برنامه زمان بر و با پیچیدگی همراه خواهد بود.

مسوول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم با ذکر مثالی اظهار داشت: در سال تحصیلی امسال در خوابگاه مفتح دانشگاه شیراز ۲ هزار دانشجو ساکن هستند که همه آنها با ۲ آسانسور در طبقات خوابگاه تردد می کنند، در صورتی که یکی از دانشجویان ناقل ویروس کرونا باشد همه دانشجویان را مبتلا می کند، بنابراین اگر مسوولان در ابلاغ سیاست ها رعایت احتیاط کامل را نکنند احتمال دارد خانواده های دانشجویان مقاومت هایی را برای حضور فرزندان شان در دانشگاه ها از خود نشان دهند.

صفوی همچنین گفت: روند سیاست گذاری در تمام کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا مانند همین سیاست های تعطیلی دانشگاه ها بوده و انجام فعالیت ها بر بستر مجازی و راه دور برقرار است که در این زمینه می توان به کشور های آمریکا، المان، اسپانیا و انگلستان اشاره کرد.

وی یادآور شد: دولت انگلیس چند روز پیش ابتدا بر خلاف روند معمول سایر کشورها اعلام کرد که فعالیت ها را متوقف نمی کند و فقط بخشی کمی از جمعیت، خود را قرنطینه کنند اما باتوجه به گسترش سریع بیماری حرف خود را پس گرفت و مشابه سایر کشور ها اقدام به تعطیلی دانشگاه ها و تاکید بر استفاده از بستر مجازی کرد.

مسوول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم به روند صعودی قرار گرفتن دانشجویان و دانشگاه ها بر بستر آموزش های الکترونیکی اشاره کرد و گفت: یک هفته قبل از آغاز سال نو ۳۰ درصد به استفاده از آموزش های الکترونیکی افزوده شد و بعضی از دانشگاه های جدید با وجود مشکلات از خدمات این آموزش ها بهره مند شده و به سایر دانشگاه ها پیوستند.

وی افزود: تعطیلات نوروز تا حدی موجب کندی این حرکت شد ولی براساس آخرین آمارها همه دانشگاه ها در راستای ایجاد کامل شرایط برای برگزاری کلاس های الکترونیکی اقدام کرده اند.

مسوول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم همچنین گفت: نتیجه اقدامات دانشگاه ها در پایان تعطیلات نوروز مشخص می شود.

صفوی درباره برگزاری جلسات دفاع از پایان نامه و رساله ها به صورت اینترنتی تاکید کرد: سیاست های مربوط به پایان نامه ها، نحوه ادامه فعالیت دانشجویان، برگزاری امتحانات پایان ترم، حضور کارکنان در دانشگاه ها و چگونگی خدمت رسانی دانشگاه ها توسط وزارت علوم تا بعد از پایان تعطیلات سال نو اعلام می شود اما آنچه از نظر کارگروه آموزش های الکترونیکی می توان گفت، خوشبختانه فناوری های موجود اجازه می دهد بخش قابل توجهی از خدمات به دانشجویان به صورت دورکاری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین امکان برگزاری جلسات شوراها، کمیته ها و گروه های آموزشی دانشگاه ها به صورت ویدیو کنفرانس و از راه دور وجود دارد.

اظهار داشت: به نظر می رسد مشابه بسیاری از بخش های دنیا شاهد ادامه فعالیت دانشگاه ها به صورت مجازی و از راه دور باشیم و کارکنان هم با تقلیل تعداد و از طریق راه دور فعال خواهند ماند.
مسوول کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم درباره برگزاری واحد های عملی، آزمایشگاهی، کارورزی و کارگاهی دانشجویان با توجه به تعطیلی دانشگاه ها، اظهار داشت: به احتمال زیاد، سیاست های مربوطه در این موارد و در خصوص حذف ترم یا برگزاری بخشی از کلاس های آزمایشگاهی در انتهای ترم در راستای کاهش نگرانی دانشجویان و استادان ابلاغ می شود.

گفتنی است؛ با شیوع ویروس کرونا در کشور در اوایل اسفندماه تمامی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و خوابگاه های دانشجویی تعطیل شدند و  بسیاری از دانشگاه ها آموزش مجازی را آغاز کردند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-03-27 14:06

افزودن دیدگاه جدید