کد مطلب: 

242353
در نشست خبری با حضور معاون علمی رئیس جمهوری، مطرح شد:

افزایش تولید روزانه‌ی ماسک‌های ایران‌ساخت به 300 هزار/ اعلام آمادگی 50 شرکت ایرانی برای تولید کیت تشخیص کرونا/ استقبال گسترده از فراخوان #کرونا_را_شکست_می‌دهیم

تولید تحقیقاتی داروی درمانی مبارزه با ویروس کرونا، رسیدن سقف تولید روزانه ماسک در کشور به 300 هزار عدد تا آخر هفته و تولید کیت تشخیص از جمله مواردی بود که اعضای ستاد مبارزه با کرونا و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نشست خبری امروز در مورد آنها اطلاع رسانی کردند.
افزایش تولید روزانه‌ی ماسک‌های ایران‌ساخت به 300 هزار/ اعلام آمادگی 50 شرکت ایرانی برای تولید کیت تشخیص کرونا/ استقبال گسترده از فراخوان #کرونا_را_شکست_می‌دهیم

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره ضمن تقدیر از تلاش پزشکان، پرستاران و کلیه کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با کرونا و رسیدگی به مردم قرار دارند، گفت: از همان روزهای ابتدای شیوع این ویروس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری دستگاه‌های زیربط، مانند وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو و  با اعلام کمپین و فراخوانی با هم افزایی کلیه اجزاء زیست‌بوم، به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش‌های خود را بر روی این چالش متمرکز کرد.

وی با اعلام گزارشی از فعالیت‌های انجام شده افزود: در موضوع تولید ماسک با تغییر کاربری خطوط تولید برخی از شرکت‌ها توانستیم تولید روزانه ماسک‌های N95 و N99  مورد نیاز کادر درمانی و بیمارستانی در کشور را به 200 هزار عدد در روز برسانیم. امیداور هستیم تا آخر هفته سقف تولید به 300 هزار ماسک در روز برسد.

توانایی تولید تجهیزات

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان کشور، ضمن اشاره به زیرساخت‌های علمی  و فناوری  ایجاد شده طی سال‌های اخیر گفت: این حجم تولید تجهیزات و ملزومات خود یک قابلیت مهم محسوب می‌شود، علاوه بر این، ایران از جمله معدود کشورهای است که توانایی تولید تجهیزات و دستگاه‌های تولید الیاف کاغذ نانو فیلتر مورد استفاده در تولید ماسک را دارد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر ناشناخته بودن ویروس، افزود: تمام ظرفیت زیست بوم نوآوری کشور در این موضوع بسیج شده است و در تمامی حوزه‌های مرتبط با بیماری، مشغول فعالیت هستند. به غیر از ابعاد درمانی و تولید دارو، شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که خدمات و محصولاتی برای کمک به کاهش نیاز در این زمینه عرضه می‌کنند.

ستاری همچنین با اشاره به استارتاپ‌های محتوا محور و آموزشی که در پاسخ به فراخوان این معاونت محصولات خود را جهت عرضه به مردم، ارائه کردند گفت: برای مثال نرم افزارها و اپلیکیشن‌های با محوریت هشدار محدوده بیماری در حال تولید است که می‌تواند در جهت به آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و آموزش به جامعه نقشی موثر ایفا کنند.  

وجود 600 شرکت فعال در حوزه زیست‌فناوری

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ضمن اشاره به فراخوان و کمپین این معاونت در حمایت از انجام فعالیت‌های مبتنی بر فناوری و نوآوری در حوزه نانو و بایو پیرامون مبارزه با این بیماری توسط شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها اظهار کرد: این حمایت‌ها حوزه‌های متنوعی را در بر می‌گیرد که از جمله این حوزه‌ها، پشتیبانی از محصولات، محتوا محور در حوزه فضای مجازی، آموزش، .... برای کاهش استرس غیر ضروری در جامعه و آرامش بخشی است.

انتخاب 5 شرکت برای تولید کیت تشخیصی

مصطفی قانعی، دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست با اشاره به ایجاد 600 شرکت دانش بنیان فعال در حوزه زیست فناوری در کشور، گفت: این ظرفیت به وجود آمده طی سال‌ها، در کمترین زمان توانست خود را جهت پاسخگویی به نیازهای به وجود آمده، پیرامون این ویروس آماده سازد.

وی افزود: پیش بینی ما در ستاد مبارزه با  کرونا که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شد، این بود که در نهایت 5 یا 10 شرکت برای تولید کیت تشخیصی اعلام آمادگی کنند، اما این تعداد به 50 شرکت رسید. در این بین با توجه به سوابق کاری و توان این مجموعه‌ها، 5 شرکت انتخاب شد تا کیت تشخیص را به شکل تجاری و انبوه تولید کنند، برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای است که پیش از پایان ذخایر کیت‌های وارداتی، محصول مشابه ایرانی در حجم مورد نیاز در اختیار مراکز درمانی قرار گیرد.

تولید دارو برای مبتلایان، دیگر اقدامی است که با ابتکار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری وزارت بهداشت و درمان در دست انجام است، دبیر ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در این‌باره ، اظهار کرد: این دارو در صورت کسب مجوز از کمیته اخلاق وزارت بهداشت می‌تواند وارد چرخه بالینی گردد. از بین بردن ویروس در دهان و حلق افراد ناقل، غیر بیمار، بدون آسیب رساندن به باکتری‌های مفید موجود در دهان، یکی از هدف گذاری‌های تعیین شده برای داروهای تولید شده در صف دریافت مجوز است.

استقبال گسترده از فراخوان #کرونا_را_شکست_می‌دهیم

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تشکیل ستاد مبارزه با کرونا و اعلام فراخوان گسترده « با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری #کرونا را شکست می‌دهیم» توانست، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های فعال در زیست بوم را دعوت کند تا با حمایتر این معاونت در چالش ملی حضور یابند.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به طرح‌های ارسال شده به دبیرخانه این کمپین که در ستاد مذکور قرار گرفته است، گفت: شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه‌های مختلفی مانند نانوفناوری، تجهیزات آزمایشگاهی، زیست فناوری، سلول‌های بنیادی و دیگر فناوری های پیشرفته و راهبردی، آمادگی خود را برای همکاری کامل با اهداف این فراخوان اعلام کردند.   

به گفته مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری: نه تنها شرکت‌ها، بلکه استارتاپ‌ها نیز طرح‌های مختلفی را برای مقابله و یا تعدیل آثار این ویروس جهت آگاهی بخشی و آموزش به جامعه عرضه کردند، برای مثال یک  استارتاپ در تبریز برای انجام خدمات آنلاین و ویدوئوی  به نشست‌ها و همایش‌ها، اعلام آمادگی کرد و یک  VOD نیز با توجه به حضور بیشتر مردم در منزل در این ایام، اعلام کرد که قیمت استفاده از اشتراک خود برای تماشای محتوای صوتی و تصویری را 50 درصد کاهش داده است.  اینها تنها دو مثال کوچک هستند و موارد بسیار دیگر مشابه این اقدامات انجام گرفته است.

عرضه برخی اقلام دارویی در صورت کسب مجوزهای لازم

با توجه به  توضیحات مطرح شده در این نشست انتظار می‌رود که برخی از اقلام دارویی تولید شده با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت در بازه زمانی  10 تا 14 روزه آتی مهیای ورود به چرخه بالینی شود.

همچنینن کمیته‌ای ویژه در ستاد مبارزه با کرونا تشکیل شده است که متخصصین مختلف: نانویی، داروساز، اپیدمیولوژیست، متخصص عفونی،..... در آن حضور دارند.

گزارش اقدام

به گفته رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد مبارزه با کرونا پیش از این نشست گزارش اقدامات خود طی 10 روز گذشته را به معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ارائه کرد.

در حال حاضر کمپین #کرونا را شکست می‌دهیم و ستاد مبارزه با کرونا در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اقدمات خود را در حوزه‌های مختلفی از جمله تولید ماسک، دارو، مواد ضد عفونی کننده، تولیدمحتوای بهداشتی و روانی ، ..... به مرحله عرضه فرا تحقیقاتی محصول رسانده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-03-02 15:37

افزودن دیدگاه جدید