کد مطلب: 

242045

تایید امکان شنود مکالمات توسط بلندگوی هوشمند

طبق تحقیق محققان دانشگاه نورت‌وسترن و کالج امپریال لندن، برنامه‌های معروف تلویزیونی می‌توانند بلندگوهای هوشمند مثل اکو (آمازون)، هوم‌پاد (اپل) و هوم (گوگل) را برای ضبط مکالمات بر حسب تصادف فعال کند.
تایید امکان شنود مکالمات توسط بلندگوی هوشمند

به گزارش سیتنا، محققان دانشگاه نورت‌وسترن و کالج امپریال لندن انجام داده‌اند تا ببینند آیا کلمات دارای شباهت آوایی با کلمات فعال‌سازی، می‌توانند دستیارهای صوتی را فعال کنند یا خیر و ۱۲۵ ساعت از برنامه‌های شبکه نتفلیکس را تماشا کردند.

این محققان متوجه شدند شمار فعال‌سازی‌های اتفاقی به ۱۹ مورد در روز هم می‌رسد و هوم‌پاد و دستیار صوتی کورتانا (مایکروسافت) بیش از همه دچار این معضل ضبط کردن اتفاقی می‌شوند. این آزمایش همچنین نشان داد که برنامه‌های تلویزیونی «دختران گیلمور» و «اداره» به خاطر آنکه گفت‌وگو در آنها زیاد است «عامل بیشتر این فعال‌سازی‌ها» هستند.

به گفته‌ی این محققان؛ «تمام کسانی که از دستیارهای صوتی استفاده کرده‌اند، می‌دانند که گاهی بر حسب تصادف و بی آنکه کاربر کلمه «فعال ‌شو» را به زبان آورده باشد، فعال شده و شروع به ضبط می‌کنند. مثلاً تلفظ کلمه «جدی» در زبان انگلیسی شبیه کلمه فعال‌سازی سیری (دستیار صوتی اپل) است که اغلب سبب می‌شود افزاره‌های فعال شونده با آن شروع به گوش‌سپاری کنند.»

در ادامه آمده است: «موارد بسیار دیگری از کلمات روزمره مورد استفاده در گفت‌وگوهای عادی نام بده اند که با کلمات فعال‌سازی قابل اشتباه گرفتن هستند. گروه پژوهشی ما کوشیده است با انجام آزمایش‌های تکرارپذیر و برنامه‌ریزی شده، از این گزارش‌ها فراتر برود و علل به اشتباه فعال شدن و ضبط کردن دستیارهای صوتی را مشخص کند.»

در این آزمایش‌ها بلندگوهای هوشمند اکو دات (آمازون)، هوم‌پاد (اپل)، هوم‌مینی (گوگل) و مایکروسافت را داخل جعبه‌ای می‌گذاشتند و در معرض صدای برنامه‌های تلویزیونی قرار می‌دادند تا ببینند که کلمات فعال‌سازی آنها ("آلکسا"، "هی سیری"، "اوکی گوگل" و "کورتانا") فعال می‌شود یا خیر.

محققان توانستند چندین الگوی واژگانی را پیدا کنند که به اشتباه این افزاره‌ها را فعال می‌کنند؛ مثل واژه‌هایی که هم‌قافیه یا هم‌صدا با واژه‌های فعال‌سازی هستند. مثلاً اکو دات (آمازون) عبارت «ماشین کوین» به زبان انگلیسی را با واژه فعال‌سازی خودش یعنی «آلکسا» اشتباه می‌گیرد و فعال می‌شود.

این محققان به نگرانی‌هایی هم پرداختند که این افزاره‌ها در سال‌های اخیر بابت شکستن حریم خصوصی به پا کرده‌اند و ادعا می‌کنند که بر اساس تحقیق‌شان «این نگرانی‌ها به هیچ وجه خیالی و سرچشمه گرفته از بدگمانی کاربران نیستند.»

در دسامبر گذشته یکی از کارشناسان برجسته حریم خصوصی هشدار داده بود که مردم نباید بلندگوهای اکو (آمازون) را در اتاق خواب‌شان قرار دهند زیرا خطر آن وجود دارد که مورد جاسوسی اتفاقی قرار گیرند.

هانا فرای، کارشناس فناوری، به صراحت گفته بود که در اتاق‌های خصوصی خانه‌اش از بلندگوی هوشمند استفاده نمی‌کند، چون بعد از یکی از مواردی که از او اطلاعات درخواست کرده بودند، متوجه شد که مکالمات خصوصی‌اش را شنود کرده‌اند.

او همان موقع گفته بود: «معتقدم برخی از فضاهای خانه، مثل اتاق خواب و حمام را باید کاملاً خصوصی نگه داشت.»

او همچنین افزود: « شماری از بلندپایگان قلمرو فناوری حتی تلفن همراه هوشمند را نیز به اتاق خواب‌شان نمی‌برند. اگر شرکتی می‌خواهد افزاره‌ای مجهز به میکروفن متصل به اینترنت را ارزان بفروشد، آدم باید خیلی مواظب باشد.»

اوایل همین ماه نیز یکی از مدیران سابق آمازون علناً گفت وقتی که «نمی‌خواست برخی از صحبت‌های‌شان را کس دیگری بشنود» بلندگوی هوشمند مجهز به آلکسا را غیرفعال می‌کرد.

این اظهارات رابرت فردریک، مدیر سابق خدمات وب آمازون بود، پس از آنکه آمازون اعتراف کرد کارمندانش به صدای ضبط شده مشتریان توسط دستیار صوتی آلکسا گوش می‌دهند.

آمازون گفته بود صداهای ضبط شده را برای آموزش دادن «سامانه‌های فهم زبان طبیعی و بازشناسی گفتار» و بهبود دادن دستیار هوش مصنوعی به کار می‌برد.

آمازون گفت: «امنیت و محرمانگی اطلاعات شخصی مشتریان‌مان را جدی می‌گیریم.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-02-27 12:38

افزودن دیدگاه جدید