کد مطلب: 

241713
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه تلویزیونی «زنده باد زندگی»:

فضای مجازی در کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود/ با انتشار اطلاعات کرونا در یک سایت، قطعا اطلاع‌رسانی بهتری صورت می‌گیرد/ محدود کردن فضای مجازی، گل به خودی است که در کشور زده‌ایم/ امروز خواسته‌ی مردم، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: بعد از پایان دوره وزارت، دوست دارم به فضای تحقیق برگردم. خوشحالم عملکردم طوری بوده که من را در سطح ریاست جمهوری می‌بینند البته من چنین تصمیمی ندارم، هرچند از نظر سنی هم منع قانونی در این خصوص وجود ندارد.
فضای مجازی در کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود/ با انتشار اطلاعات کرونا در یک سایت، قطعا اطلاع‌رسانی بهتری صورت می‌گیرد/ محدود کردن فضای مجازی، گل به خودی است که در کشور زده‌ایم/ امروز خواسته‌ی مردم فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس آذری جهرمی صبح امروز یکشنبه چهارم اسفندماه سال جاری با حضور در برنامه زنده باد زندگی درباره فضای مجازی صحبت کرد. او معتقد است ملت های دیگر، ملت ایران را ملتی می پندارند که دست بر زانوی خود گرفته اند و مقاوم هستند و اگر مشکلی وجود دارد بین حکومت هاست. در فضای مجازی مشکل ما این است که بازی پروپاگاندای کشورهای مخالف در جریان است اما ما فضای مجازی خود را برای پاسخگویی به این مسائل محدود کرده ایم.

وزیر ارتباطات در خصوص مرز باریکی که بین آزادی بیان و هرج و مرج در فضای مجازی وجود دارد، گفت: فاصله بین این دو، قانون است. مسئله این است که در فضای مجازی قانون روشن نداریم چرا که کشور این فضا را به رسمیت نمی‌شناسند. ما به لحاظ رسانه‌ای در کشور تک بعدی عمل می‌کنیم و به صدا و سیما بسنده می‌کنیم. اما واقعیت این است که رسانه های اجتماعی و نوین را به رسمیت نمی‌شناسیم و با آن مشکل داریم و آن را قانون‌مند نکرده‌ایم. ضمن این که با مطبوعات نیز سلیقه‌ای رفتار می‌شود.

او اشاره کرد: امروز درگیر بیماری کرونا هستیم. پرستاران و پزشکان در خط مقدم این جبهه هستند. وزارت بهداشت در جنگ سختی که دارند خوب عمل می کنند و اگر روی فضای مجازی بیشتر تمرکز می‌کردیم قطعا امروز با شایعات رو به رو نبودیم. اگر دستور العمل‌ها، تعداد مبتلایان، تاییدیه‌ها و تکذیبیه‌ها را در یک سایت منتشر کنند، قطعا اطلاع‌رسانی بهتری صورت می‌گیرد.

جهرمی با بیان این که در کنار هر تغییری، مقاومت هایی وجود دارد و این فقط در کشور ما هم نیست، افزود: اگر این نگاه را اصلاح نکنیم، زمان را از دست می‌دهیم. ما می‌توانیم در حوزه فناوری تاثیرگذار باشیم اما اگر زمان را از دست بدهیم، حتما عقب می‌مانیم. فضای مجازی این ظرفیت را دارد که بتوانیم با کشورهای دیگر ارتباط برقرار کنیم و واقعیت ها را بگوییم، اما محدود کردن فضای مجازی، گل به خودی است که در کشور زده‌ایم و مانع برقراری این پاسخگویی شده‌ایم.

او در خصوص دولت الکترونیک گفت: دولت الکترونیک زیرساختی دارد که در آن پیشرفت خوبی داشته‌ایم. سال ۹۲ سیصد هزار ایرانی به موبایل پهن باند و ۴ میلیون در خانه اینترنت داشتند. اما امروز نزدیک به ۷۰ میلیون ایرانی در گوشی تلفن همراه خود اینترنت پهن باند دارند. بالغ بر ۲۰هزار میلیارد تومان دولت و مقدار زیادی بخش خصوصی در این بخش سرمایه گذاری کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اصل کاری که باید انجام شود این است که تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها اتفاق بیفتد. دستگاه ها معمولا مراجعات مردمی را به جهت ایجاد رانتی که می کنند، دوست دارند و به همین دلیل در مقابل تبادل اطلاعات و متمرکز شدن آن ها در یک نقطه مقاومت می کنند. برای محسوس شدن خدمات دولت الکترونیک باید این تبادلات شکل بگیرد.

وزیر ارتباطات در مورد دغدغه جدی جوانان در حوزه اقتصاد گفت: جوانان موانع زیادی دارند و با تهدیدات مواجه هستند. بخشی از تقصیر هم گردن خود ماست. در هر صورت من مسئول ارتباطات کشور هستم و باید در اکوسیستم تصمیم گیری حضور داشته باشم. واقعیت این است که در کنار وزیر بودن دیدگاه هایی دارم و باید طرح کنم. هر چند قانون با دیدگاه من متفاوت باشد. من به عنوان مجری قانون باید به آن احترام بگذارم اما دیدگاهی هم داریم و آن را بیان می کنم.

او گفت: ما بنا بر رای مردم انتخاب می شویم و باید به آن ها خدمت کنیم. خواسته مردم امروز فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال است که تمام رهبران دنیا در خصوص آن صحبت می کنند. برای پیاده سازی اقتصاد دیجیتال مقاومت هایی وجود دارد و تغییراتی ایجاد می کند. توان آن فردی که مقاومت می کند بیش از توان فردی است که قرار است تغییر ایجاد کند.

دلیل این است که مدیران نسل یک هنوز در کشور مانده‌اند و درک خوبی از فضای مجازی ندارند. فضای آینده دنیا فضای فناوری و جوانانه است. بسیاری از مدیران تصمیم گیر ما در مجلس، دولت، قوه قضاییه و دیگر نهادهای تصمیم گیر درکی از فضای مجازی برای شخص خودشان روشن نیست و چیزی که بیشتر به آن ها منتقل می شود ترس فضای مجازی است. نگرانی هست ولی راه حل رفع نگرانی مهم است.

جهرمی اظهار داشت: این تغییر رخ خواهد داد و جوانان آینده کشور را خواهند ساخت. شکاف نسلی که در کشور وجود دارد دلیل این است که زور استقامت‌کنندگان بیش از زور تغییردهندگان است. من در بدنه دولت دست تنها هستم و شاید زورمان کم باشد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: بعد از وزارت دوست دارم به فضای تحقیق برگردم. روزی که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شدم با ۱۵۵ رای و چالش بسیار زیاد لب مرزی به عنوان وزیر انتخاب شدم ولی خوشحالم که عملکرد طوری بوده که من را در سطح ریاست جمهوری می‌دانند اما من چنین تصمیمی نداریم، هرچند از نظر سنی هم منع قانونی در این خصوص وجود ندارد و قانون صغر سن به تصویب نرسیده است.

وی در خصوص مجلس آینده و نوع برخوردشان با فضای مجازی گفت: صدا کردن حق مجلس است و پاسخ دادن وظیفه ماست. فکر می کنم نقاط مشترک زیادی مانند توسعه اقتصادی را داشته باشیم. اخیرا در شورای عالی فضای مجازی مصوب شد که ۱۰درصد اقتصاد ایران اقتصاد دیجیتال شده باشد. نقاط اشتراک بسیار زیادی را می‌توانیم با مجلس داشته باشیم. ممکن است در حوزه دسترسی و شبکه اجتماعی مجلس نگاه دیگری داشته باشد. باید در این خصوص بحث کرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-23 13:48

افزودن دیدگاه جدید