کد مطلب: 

241620
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری:

رسانه‌های مجازی قدیم مانند اینستاگرام و تلگرام از رده خارج شده‌اند/ برای فراهم کردن بستر توسعه‌ی علوم شناختی با کمک رسانه‌ها آماده‌ایم

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه علوم شناختی در صورت همراهی با رسانه‌ها و نوآوری آنها، توسعه خوبی خواهد یافت، گفت: معاونت علمی و فناوری آماده فراهم کردن بستر توسعه علوم شناختی به کمک رسانه‌ها است.
رسانه‌های مجازی قدیم مانند اینستاگرام و تلگرام از رده خارج شده‌اند/ برای فراهم کردن بستر توسعه‌ی علوم شناختی با کمک رسانه‌ها آماده‌ایم

به گزارش سیتنا، سورنا ستاری در نخستین "کنفرانس ملی علوم شناختی و رسانه" با اشاره به اهمیت علوم شناختی، یکی از اولویت‌های معاونت علمی و فناوری طی شش سال اخیر را توسعه علوم شناختی عنوان کرد و گفت: ما معتقدیم که نانو، بیو، آی تی و علوم شناختی محور توسعه آینده هستند و ما هم باید این حوزه‌های علمی را در کشور توسعه دهیم.

وی افزود: توسعه این حوزه‌های علمی در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و ما هم باید با کمک متخصصان داخلی و توانمندی فعالان، این حوزه را توسعه منطقی دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: اگر بخواهیم تعریفی ساده از اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم، باید بگوییم در این اقتصاد نگاه به سرمایه مالی و جیب نیست بلکه نگاه اصلی به جوانان، فکر، ایده و مغزهایشان است؛ اقتصاد نفتی فرهنگ غلطی با خود به جامعه تزریق کرده است که بر اساس آن، همه مشکلات با پول حل می‌شود و در این اقتصاد هیچ جایگاهی برای تخصص و توان متخصصان و نیروی انسانی وجود ندارد.

ستاری تاکید کرد: در اقتصاد دانش‌بنیان، ارزش افزوده یعنی تفکر و مغز نیروی انسانی. در این اقتصاد، خام فروشی جایی ندارد و به مرزهای دانش توجه می‌شود. این در حالی است که تحریمها نیز جایی اثر دارد که به خام‌فروشی روی آورده‌ایم. اما این تحریم‌ها به مرز دانش ورود نکرده و این عرصه از تحریمها مصون مانده است.

وی با اشاره به رشد خوب کشور در حوزه بیوتکنولوژی و با بیان اینکه این حوزه علمی در خون ایرانیان وجود دارد، اضافه کرد: دانش‌بنیان‌ها با امکانات محدود، فرصت‌های خوبی در اقتصاد کشور ایجاد کرده‌اند؛ آنها که بازیگران جدید اقتصادی کشور هستند با امکاناتی معمولی و بدون هزینه‌های کلان توانسته‌اند نقشی بزرگ در اقتصاد بازی کنند که این یعنی نگاه به مغز و توانمندی نیروی انسانی، نه پول و سرمایه نفتی. در اقتصاد دانش بنیان مغز و انسان حکومت می‌کند و پول آنها نقشی در پیشبرد اقتصاد ندارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه علوم شناختی جزو علوم ناشناخته در دنیا است، گفت: این علم که به مطالعه مغز، کنترل رفتار، اتفاقات داخل مغز و شناخت احساسات مرتبط می‌شود یک علم سودمند، ناشناخته و مهم است و باید برای توسعه آن تلاش کنیم. معاونت علمی و فناوری آماده فراهم کردن بستر توسعه این علم به کمک رسانه‌ها است. دانش‌بنیان‌های خوبی در حوزه رسانه هستند که می‌توانیم از توان آن‌ها برای توسعه علوم شناختی کمک بگیریم، اما اولویت‌ها را باید رسانه‌ها تعیین کنند.

ستاری در همین زمینه اظهار کرد: رسانه‌ها باید رویکرد علمی داشته باشند و این عناصر مهم ازطلاع‌رسانی و زدن حرف‌ها و تیترهای جنجالی صرف بپرهیزند و به دنبال توسعه علم در کشور باشند. رسانه‌ها باید با نگاه علمی خود آستانه تحمل و نیازهای جامعه را بشناسند و بر اساس آن عمل کنند. رسانه‌ها باید از امکانات خود برای توسعه علوم مختلف بهره بگیرند.

وی افزود: هوش مصنوعی یکی از حوزه‌هایی است که رسانه‌ها می‌توانند با کمک آن، تبلیغات خود را هوشمند کنند و برای هر قشر، هر سلیقه و هر فرهنگی در کشور یک نوع تبلیغات داشته باشند. دانش‌بنیان‌های خوبی در این حوزه هستند که می‌توانند بازوی توانمند حوزه علمی باشند- اگر سلایق مردم را بشناسند و بر اساس نیازها فعالیت کنند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر آغوش رسانه‌ها به روی خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها باز باشد قطعا برنده هستند؛ اما اگر با همان شیوه سنتی پیش بروند و از خلاقیت و نوآوری روی‌گردان باشند محکوم به شکست خواهند بود. علوم شناختی هم اگر با رسانه‌ها همراه شود، توسعه خوبی خواهد یافت. این علوم ناشناخته به کمک رسانه‌ها می‌تواند خود را به جامعه معرفی کند. البته این کار به نوآوری نیاز دارد.

ستاری گفت: باید دانش بنیان‌های زیادی به عرصه علوم شناختی رخنه کنند و در صورت نیاز، شتاب‌دهنده هایی نیز شکل بگیرد تا در کنار فعالان علوم شناختی بتوانند این حوزه علمی را توسعه منطقی دهند.

وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آماده ایجاد این بستر برای همکاری فعالان علوم شناختی و رسانه‌ها با رویکردی علمی، فناورانه و نوآورانه است؛ دیگر رسانه‌های مجازی قدیم مانند اینستاگرام و تلگرام از رده خارج شده‌اند و این حوزه به ایده‌های نوین نیاز دارد. باید تلاش کنیم رسانه‌هایی خلاق ایجاد کنیم. دانش‌بنیان‌های خوبی در حوزه رسانه هستند که می‌توانیم از توان آن‌ها برای توسعه علوم شناختی کمک بگیریم، اما اولویت‌ها را باید رسانه‌ها تعیین کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2020-02-21 14:01

افزودن دیدگاه جدید