کد مطلب: 

241595
وزیر صنعت، معدن و تجارت:

با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، از 2 میلیارد دلار قرارداد ساخت داخل عبور کردیم/ توسعه‌ی فناوری در بخش صنعت، رسالت اصلی ما است/ حمایت از فناوری‌های نوین، به عنوان دستورالعمل اجرایی در اقدامات وزارت صمت قرار گرفت

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به نقش برجسته شرکت های دانش بنیان در تحقق اهداف نهضت ساخت داخل گفت: از ابتدای سال 98 ارزش قراردادها و تفاهم نامه های ساخت داخل از ۲ میلیارد دلار عبور کرده است.
با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان کشور، از 2 میلیارد دلار قرارداد ساخت داخل عبور کردیم/ توسعه‌ی فناوری در بخش صنعت، رسالت اصلی ما است/ حمایت از فناوری‌های نوین، به عنوان دستورالعمل اجرایی در اقدامات وزارت صمت قرار گرفته است

به گزارش سیتنا، رضا رحمانی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان ایدرو و استانداری البرز برای توسعه زیست بوم فناوری شهرک تحقیقاتی کاوش، افزود: امسال در این وزارتخانه هفت محور اساسی شامل توسعه تولید و تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری و همچنین موارد جدیدی همچون بهبود فضای کسب و کار و تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری و توسعه فناوری و شرکت های دانش بنیان به عنوان راهبرد های اصلی جهت تحقق اهداف رونق تولید در دستور کار قرار گرفته اند.

وی تصریح کرد: سیاست‌های کلی وزارت صمت بر مبنای صادرات بوده و تلاش شده است محصولات تولیدی واحدها صادرات محور باشند و البته در این بستر باید سهم محصولات دانش بنیان در صادرات افزایش بیشتری یابد.

وزیر صمت ادامه داد: برنامه های جدیدی برای واحدهای ایجادی داریم تا رویکرد صادراتی ما تحقق حداکثری داشته باشد و در این خصوص تاکید داریم واحدهای ایجادی از ابتدا باید محصولشان صادرات محور باشند.

رحمانی اضافه کرد: توسعه صنعتی به دو بال فناوری و صادرات برای پرواز نیاز دارد؛ لذا با توجه به تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری در خصوص عبور از مونتاژ کاری به نوآوری و ساخت داخل، وزارت صمت این مهم را در اولویت کاری خود قرار داده و هفت محور اساسی فعالیت های خود را برای حصول بهترین نتیجه ممکن با 34 برنامه عملیاتی پشتیبانی کامل می کند.

وی تاکید کرد: توسعه فناوری در بخش صنعت رسالت اصلی ما است و در این خصوص به دو معاونت آموزش، پژوهش و فناوری و ایدرو ماموریت ویژه ای داده ایم تا زمینه های نوآوری، فناوری و پیگیری مباحث جدید در این راستا را با جدیت دنبال کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: این وزارتخانه در قالب طرح سرباز تاپ مجوزهای لازم را برای جذب سربازان نخبه در بخش های مختلف صنعتی و واحدهای R&D شرکت ها دریافت کرده و همچنین طرح جذب نخبگان از سوی شرکت های صنعتی و معدنی بزرگ در دست اقدام است.

رحمانی تاکید کرد: حضور و فعالیت نخبگان در شرکت ها و واحدهای صنعتی کشور می تواند آینده تولید ما را تضمین و ظرفیت های توسعه ای ما را بیش از پیش ارتقا ببخشد.

وی بیان کرد: توجه به مزیت های فناورانه و حمایت از فناوری های نوین، امروز به عنوان یک دستور العمل اجرایی در تصمیم گیری ها و اقدامات این وزارتخانه نقش پررنگی دارد و مبنای علمی و اساسی عملکرد سازمان ها تابعه وزارت صمت به شمار می آید.

رحمانی ادامه داد: علاوه بر حوزه های صنعت و معدن در بخش تجارت نیز نگاه ویژه ای به توان شرکت های دانش بنیان و ایده های جدید داریم و از همه پیشنهادات خلاقانه در این بخش حمایت کامل می کنیم.

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی ظرفیت های صنعتی و فناورانه استان البرز گفت: این استان می تواند در حوزه صنعت و به خصوص در بخش فناوری الگویی برای کشور باشد و با توجه به ظرفیت های بالقوه خود می تواند به یک منطقه و استان ثروت آفرین تبدیل شود.

رحمانی با اشاره به تاکیدات و پیگیری‌های جدی مقام معظم رهبری در خصوص شرکت های دانش بنیان و توسعه دانش در بخش های مختلف صنعتی کشور، گفت: امروز باید با تمام توان برای تحقق این رویکرد و همسو سازی همه ظرفیت ها و مزیت های مشترک جهت دستیابی به بهترین نتایج ممکن در این حوزه، گام برداریم.

وی اضافه کرد: شهرک تحقیقاتی کاوش در استان البرز می تواند مرکزی برای توسعه فناوری و فعال‌سازی پتانسیل‌های عظیم شرکت های دانش بنیان در سطح کشور باشد و ما حتما از این مهم استقبال و پشتیبانی می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان با اشاره به نقش برجسته شرکت های دانش بنیان در تحقق اهداف نهضت ساخت داخل در طول سال 98، تصریح کرد: در چارچوب برنامه های ساخت داخل، طی چند ماه گذشته اتفاقات بسیار بزرگی رقم خورده و در قالب قراردادها و تفاهم نامه های به امضا رسیده میان سفارش دهنده ها و تولیدکنندگان اعداد و ارقام خیره‌کننده‌ای به ثبت رسیده است و امروز شاهد آن هستیم که ارزش این قراردادها از ۲ میلیارد دلار عبور کرده است.

وی افزود: بسیاری از نیازهای کالایی کشور که وابسته به واردات بوده در سایه همکاری های مشترک شرکت دانش بنیان و فناورانه با بخش های مختلف صنعتی کشور در حال تامین داخلی است و حتما با استمرار این برنامه زمینه های خودکفایی و قطع وابستگی صنعتی ما بیش از پیش تقویت می شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2020-02-20 10:09

افزودن دیدگاه جدید